De Grand Prix van Saoedi-Arabië heeft wellicht de toon gezet voor de rest van het seizoen. Het was de eerste serieuze confrontatie tussen Oscar Piastri en Max Verstappen, waarbij de Australiër aan het langste eind trok. Michael Schmidt beoordeelt het startincident en de nieuwe richtlijnen van de FIA, en waarschuwt Verstappen. De Duitser begrijpt wel goed dat Verstappen na de race op zijn tong beet.
De gevechten voor de overwinningen en podiumplekken zijn in het afgelopen jaar weer feller geworden, nu Verstappen en Red Bull Racing niet meer dominant zijn. Dat heeft tot de nodige discussies geleid in verschillende weekenden, waarna de FIA in Qatar met nieuwe richtlijnen op de proppen kwam. Die richtlijnen werden in Qatar voor het eerst op de proef gesteld. 'Als je de richtlijnen voor het inhalen erbij pakt, zou je zeggen dat die straf terecht is', zo deelt Schmidt zijn conclusie meteen bij Formel Schmidt.
Verstappen niet erg slim bezig
'De coureurs zijn daar zelf voor verantwoordelijk, want ze wilden dit zelf, en hebben in Qatar mede de nieuwe richtlijnen bepaald', weet Schmidt. Die regels werden aangepast, nadat de coureurs om aanpassingen vroegen vanwege incidenten met Max Verstappen in Austin en Mexico. 'Ik moet zeggen dat dit helaas de regels zijn, waarmee de coureur aan de buitenkant eigenlijk niks te zeggen heeft', zo vindt Schmidt het jammer dat het racen daarmee tegengewerkt wordt.
Schmidt is het niet eens met de regels, maar beseft dat hij zich erbij neer moet leggen. 'We kunnen het wel eerlijk of oneerlijk vinden, maar de coureurs hebben het zelf zo vast laten liggen, dus dan is het zo. Volgens mij speelde het ook een rol dat, toen Verstappen terugkwam op het circuit, dat hij meteen gas gaf om Piastri af te schudden voor de DRS-zone. Het zou slimmer geweest zijn om kort van het gas te gaan, om te laten merken dat hij water bij de wijn wilde doen.'
'Hij wilde niet erkennen dat hij zijn voorsprong iets kleiner moest laten worden, dus dan moet je erkennen dat de straf terecht was', concludeert Schmidt. Verstappen liet in werkelijkheid Piastri echter wel naderen tot vlak onder zijn achtervleugel, zoals op onderstaande afbeelding te zien is, en trok vanaf bocht 4 pas weer een gat van een seconde. Uiteindelijk bereikte Verstappen niks door dat gat te trekken, aangezien er meteen een Safety Car kwam.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schmidt wijst er verder op dat de FIA dit soort incidenten kan vermijden. 'Als daar een muur had gestaan, zou het ten eerste veel te gevaarlijk zijn, maar dan hadden ze allebei eerder geremd.' Als tussenweg pleit Schmidt dan ook voor een grindbak. De journalist van Auto Motor und Sport beaamt dat de race na het startincident beslist was. 'Ja, absoluut. De leider had een enorm voordeel. Op zo'n snel circuit als in Jeddah, met de muren, heb je veel last van vuile lucht. Dat hoorde je ook toen Piastri klaagde dat hij last kreeg van vuile lucht achter Norris.'
Marko en Horner als spreekbuis gebruiken
De journalist vindt het wel logisch dat Verstappen het na de race niet zag zitten om nog inhoudelijk te reageren op de start of de straf. 'Zijn standpunt valt volledig te begrijpen. Vergeet niet dat hij tot het einde van juni ook nog acht strafpunten op zijn licentie heeft staan', zo stipt Schmidt aan dat Verstappen nog moet oppassen voor een schorsing. 'Hij wil dus absoluut geen risico nemen. Als hij nog twee startpunten krijgt, wordt het alleen maar lastiger. Dan moet hij nog voorzichtiger rijden, en dat wil hij ook niet. Vanuit zijn perspectief was het zeker verstandig.'
Verstappen pakte volgens Schmidt wel een nadeel door niks te zeggen. 'Voor hem zitten er wel twee kanten aan het verhaal, als hij niks kan zeggen en de anderen zeggen wel wat ze vinden. Zo staan de anderen er beter op', zo beseft hij dat Verstappen geen kans kreeg om zijn kant van het verhaal uit te leggen. 'Hij moet dus hopen dat anderen voor hem praten, zoals Helmut Marko of Christian Horner, omdat hij niet kan zeggen wat hij denkt. Hij zit nu in deze situatie. Het wordt interessant of hij weer wat feller wordt als hij een paar punten kwijtraakt aan het einde van juni.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Oppassen voor Piastri
Schmidt denkt dat Verstappen in het algemeen gefrustreerd is over de huidige situatie in de Formule 1. 'Hij snapt gewoon niet dat er zoveel straffen en richtlijnen moeten zijn. Hij racet liever wat wilder', weet Schmidt, die toevoegt dat Verstappen deze situatie zelf gecreëerd heeft. 'Aan de andere kant, als er geen regels zijn, zet Verstappen zijn acties altijd door, omdat hij een brutale hond is', aldus Schmidt.
'Het was interessant hoe Piastri achteraf erop reageerde', voegt de analist toe. 'Hij zei eigenlijk dat hij de baas in de boksring was, en dat hij niet als tweede uit de eerste bocht zou komen. Hij heeft totaal andere kwaliteiten, en dat erkent Verstappen ook langzaam. Piastri schreeuwt niet en bleef ook op de radio rustig. Hij heeft andere kwaliteiten en Verstappen moet daar voorzichtig mee zijn', zo denkt Schmidt dat Piastri een veel grotere bedreiging voor Verstappen is dan Lando Norris.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties