McLaren beschikt dit seizoen duidelijk over de snelste auto. Het team heeft een grote voorsprong in het constructeurskampioenschap, en staat op de eerste twee plekken in het coureurskampioenschap. Toch houdt Max Verstappen de druk er vol op. Christijan Albers denkt dat McLaren-CEO Zak Brown heel goed weet dat hij niet over de beste coureurs beschikt. Lando Norris moet zich volgens de analist 'kapotschamen'.
Norris voerde het kampioenschap vanaf het eerste moment aan, tot hij in Jeddah met een kwalificatiecrash een ideale kans bood aan Oscar Piastri en Verstappen om de leiding over te nemen. Piastri trok in een onderling duel aan het langste eind, en is de nieuwe nummer één in het kampioenschap. Verstappen volgt echter nog steeds op korte achterstand, en zelfs George Russell heeft in Miami een theoretische kans om de leiding over te nemen.
Beste auto versus beste coureur
Albers beseft dat Brown stiekem ook wel fan van Verstappen is. 'Het mooie is dat ook Brown weet dat hij niet de beste coureurs in de auto heeft zitten', lacht Albers in de Formule 1-podcast van De Telegraaf. 'Ik vind Norris nog steeds een supertalent. Hij heeft de pure snelheid, maar hij is mentaal niet zo sterk als Charles Leclerc, Max, of George Russell. Zij zijn constanter, en ook mentaal wat sterker', vindt de 46-jarige.
Verstappen werd afgelopen seizoen door alle teambazen uitgeroepen tot beste coureur, en hoewel Brown niet tot die tien teambazen behoort, is het duidelijk dat de Amerikaan Verstappen ook zeer hoog heeft zitten. 'Daarom heeft Brown ook dat telefoontje gepleegd, voordat hij Piastri voor een langere tijd moest vastleggen', weet Albers. Verstappen bevestigde dat hij een telefoontje kreeg van de McLaren-man, maar dat de interesse van Brown snel verdween toen hij het prijskaartje hoorde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Brown dacht: laten we eens het management van Max opbellen, om te kijken wat daar de situatie is. Ik ben er daarnaast van overtuigd dat Zak Brown en Toto Wolff heel close zijn', voegt Albers toe. 'Zij geven elkaar informatie, en het kan heel goed dat Toto gezegd heeft: Zak, bel jij hem eens even op, en laat even weten hoe of wat. Brown moet natuurlijk tegen de buitenwereld zeggen dat hij de beste coureurs in de auto heeft zitten, maar hij vroeg toch nog even wat de opties bij Verstappen waren. Dat hoort hij ook te doen, want dat is ook zijn werk', weet de voormalige teambaas.
Jacht op race pace
Albers gaf verder ook aan dat het voordeel van McLaren momenteel vooral in de races duidelijk te zien is. De analist merkt op dat de topteams de laatste jaren steeds minder om kwalificatiesnelheid geven. 'Ferrari krijgt het in de kwalificatie gewoon niet voor elkaar. Dat heeft ook met downforce te maken. Ze zijn gewoon niet snel genoeg. Alle teams zoeken naar een bepaalde balans, waardoor ze met de long runs en in de race supersterk zijn.'
'Je kunt daarin ook te ver gaan, zoals je bijvoorbeeld bij Ferrari ziet', weet de Eindhovenaar. Dit jaar is het volgen en inhalen extreem lastig, nu de teams veel neerwaartse druk hebben. Daardoor wordt de kwalificatie juist weer belangrijker. Dit jaar werden alle Grands Prix vanaf poleposition gewonnen, met uitzondering van de race in Jeddah, waar de tijdstraf van Verstappen bepalend was. Albers denkt dat Ferrari nu te weinig met de kwalificatie bezig is. 'Als je te lang door kunt rijden, is dat ook niet goed. Dan verlies je in het begin te veel tijd.' Hij legt uit dat Ferrari alleen zo lang op de banden kan overleven, omdat de auto te weinig neerwaartse druk biedt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Gestuntel van Norris
Erik van Haren vraagt Albers verder naar zijn mening over het gevecht tussen Norris en Lewis Hamilton. 'Wat wil je nog dat ik erover zeg?' vraagt Albers aan zijn collega. Norris was duidelijk sneller dan de Ferrari-coureur, maar verloor veel tijd, door Hamilton twee keer in de laatste bocht in te halen, waarna Hamilton de plek met DRS kon heroveren. 'McLaren grijpt die dominantie niet aan. Ze moeten zorgen dat ze alles van A tot Z goed georganiseerd hebben. Je moet zorgen dat je strategie goed is, en dat de engineers er bovenop zitten, en zorg vooral dat je coureurs er bovenop zitten', weet Albers.
'Hier zie je allerlei van die voorbeelden, dat het te lang duurt', zegt hij over de strijd tussen beide Britten. 'Norris lijnt zich verkeerd op, en hij leert er ook niet van. De eerste keer moet je je al kapotschamen. Dan gebeurt het ook nog een tweede keer', zegt Albers vol ongeloof. 'Hij werd verrast door Lewis. Dit kostte hem heel veel tijd. Dit kostte hem ook de podiumplek. Wat dat betreft heeft Lewis Hamilton het goed gedaan. Hij haalde Norris nog twee keer in.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties