In Austin wist Max Verstappen nog te stunten met de poleposition voor de sprintrace, en een dag later won hij ook de sprintrace. Dat lijkt in Brazilië een lastige opgave te worden, tenzij de weergoden Verstappen een duwtje in de juiste richting gaan geven. Het lijkt echter droog te blijven op zaterdag in São Paulo, waardoor McLaren in een ideale uitgangspositie zit, volgens Christijan Albers.
De voormalige Formule 1-coureur zag een droomscenario uitkomen voor de leider in het constructeurskampioenschap, met de eerste twee plekken in de sprintkwalificatie. 'Ik denk dat het niet spannend wordt', zegt Albers als gesteld wordt dat het spannend wordt of McLaren teamorders zal uitdelen. 'Als McLaren geen teamorders geeft, zijn ze totaal gek. Dan zijn ze haast niet Formule 1-waardig meer. Ik denk dat ze nu echt moeten gaan zorgen dat ze optimaal gaan scoren. Het is nog een mooie startopstelling ook, want ze hebben toch wel dekking achter zich', zo verwijst Albers naar Charles Leclerc op P3.
Piastri slaat op het laatste moment toe
Norris leek in Mexico de hele kwalificatie op weg naar poleposition te zijn, maar greep er uiteindelijk naast. Een soortgelijk scenario kwam in Brazilië opnieuw uit, want na de hele sessie het snelste te zijn geweest, greep Piastri uiteindelijk toch nog de eerste startplek met een miniem verschil. 'Dat maakt het extra knap, want hij heeft eerst de banden moeten laten afkoelen, en daarna nog eens aangezet. Hij had dus al het beste van zijn banden gebruikt. Met iets mindere banden heeft hij een supergoede ronde gereden', beseft Albers.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Bandenspecialist Kees van de Grint voegt daaraan toe: 'Dit geeft ook aan hoeveel McLaren beter is dan de rest.' McLaren koos vermoedelijk ervoor om als enige topteam al eerder een rondetijd neer te zetten om zo risico's met gele en rode vlaggen te vermijden. Het team had die luxe vanwege de grote voorsprong. 'Ook een compliment voor Pirelli', aldus de analist, die lachend aangeeft verder geen interesse te hebben om voor het Italiaanse bedrijf te gaan werken.
De Max-factor is onvoldoende
Op ruim drie tienden achterstand van de McLarens staat Verstappen op de vierde startplek. 'Het gat is wel groot. Je mist ook een beetje de Max-factor', vindt Albers. 'Daar hoop je op. Misschien was die er in Brazilië ook wel, maar gaven de omstandigheden niet genoeg ruimte daarvoor. Hij staat er ook wel bij, maar je hoopt dat hij het gevecht met Norris aan kan gaan. Het circuit in Austin lag Red Bull goed, met al die snelle bochten. McLaren heeft hierin een stap gezet, maar de snelle bochten waren altijd in het voordeel van Red Bull.'
In Brazilië zijn de langzame bochten en het rijden over de kerbstones echter bepalender dan de snelle bochten. 'Je merkt nu dat je daar minder voordeel van hebt, en dan merk je ook dat hij terugvalt.' Toch was het verschil tussen de Red Bull Racing-teamgenoten wel groot. 'Het laat wel ook het kaliber van Max zien, als je ziet waar Sergio Pérez staat. Max mag tevreden zijn met P4.' Albers verwacht wel dat een top drie er voor Verstappen niet inzit. 'Ik ben er bang voor dat Leclerc in de race sterker zal zijn dan Max, maar het kan opeens zo omdraaien dat de Red Bull wel goed gaat. Het verbaasde me dat Ferrari het in Mexico zo goed deed, al profiteerden ze ervan dat Max en Norris met elkaar aan het vechten waren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties