Vitantonio Liuzzi kan zich de begindagen van het team van Red Bull Racing nog heel goed herinneren. In 2005 kreeg de Oostenrijkse renstal direct de stempel van party team, ondanks dat het team achter de schermen keihard bezig was om competitief te worden. Dat harde werk kwam ook met interne spanningen en een hoop politiek, wat uiteindelijk funest was voor de Red Bull-carrière van Liuzzi.
Liuzzi maakte in 2005 samen met Christian Horner de overstap naar de Formule 1. De teambaas van Red Bull wist samen met de Italiaanse coureur nog het Formule 3000-kampioenschap te winnen in 2004, waar Helmut Marko één van de concurrenten was. De Oostenrijker sloeg de handen ineen met Dietrich Mateschitz om Red Bull naar de Formule 1 te brengen. Horner bleek uiteindelijk de beoogde teambaas te zijn voor de Oostenrijkse renstal.
De komst van Red Bull werd een beetje sceptisch ontvangen in de Formule 1. 'In 2005 was het team meer gericht op feestjes en marketing dan op het leveren van een snelle auto', zegt Liuzzi bij de Inside Line-podcast. Red Bull stond dan ook bekend als het party team. 'Maar achter de schermen werkte het team ontzettend hard. Dat was indrukwekkend, en ze legden de juiste structuur aan om volwassen te worden. Ik heb een geweldige tijd gehad, maar als ik nu terugkijk, had ik misschien liever een supersnelle Red Bull-auto gehad.'
Liuzzi de dupe van politieke spelletjes Red Bull
Het duurde even voordat Red Bull stappen ging maken in de Formule 1, maar in 2006 pakte de Oostenrijkse renstal zijn eerste podium. Het team moest tot 2009 wachten op de eerste overwinning, maar in 2008 pakte zusterteam Toro Rosso wel al een overwinning. 'Maar daarna, zodra je resultaten begint te behalen, komen politiek en interne spanningen binnen het team. Politiek gezien was het team echt zwak, en daardoor verloor ik mijn zitje. Dat is onderdeel van het spel.'
Liuzzi mocht in 2005 nog een aantal races rijden bij Red Bull, waarna hij in 2006 voor het zusterteam ging rijden. Daar ging het al snel mis voor de Italiaanse coureur. 'Toen Berger bij het Toro Rosso-team kwam, ontstond de eerste frictie, omdat hij zijn eigen belangen had wat betreft de coureurs. Ik had een geweldig seizoen, vooral in de tweede helft, toen ik competitief was, zelfs toen Vettel mijn teamgenoot was. Maar Berger had andere ideeën.'
Toro Rosso was ook niet langer het team met alleen maar Italiaanse idealen. De komst van Gerhard Berger was dus desastreus voor Liuzzi, ondanks dat hij hogerop wel steun kreeg. 'Ik denk dat ik mijn hele carrière bij Red Bull zou zijn gebleven, want Mateschitz geloofde echt in mij. Hij was als een vader voor me. Maar ik had het geluk om naar mijn favoriete Formule 1-team aller tijden te verhuizen: Force India', aldus de voormalig Formule 1-coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties