Jolyon Palmer ziet een enorme vastberadenheid bij Max Verstappen wanneer hij direct na de start het gevecht aan moet gaan voor de leidende positie in de eerste bocht. Volgens de voormalig F1-coureur van Renault weet de Red Bull Racing-coureur zijn auto altijd zo te positioneren dat hij net genoeg ruimte laat voor zijn concurrent.
Bij de start voor de Grand Prix van Abu Dhabi kwam Verstappen, in tegenstelling tot in de voorbije weken, minder goed van zijn plek. Leclerc had juist een betere start en zat richting de eerste bocht volledig naast de 26-jarige Nederlander. Je zou verwachten dat de Ferrari-coureur de eerste plek zou overnemen van zijn opponent, maar niets was minder waar.
Palmer stelt dat Leclerc normaal gesproken ook de leiding zou hebben gepakt, ware het niet dat de Monegask het tegen Verstappen op moest nemen. 'In de eerste bocht verwacht je dat Leclerc de leiding pakt, maar Max (Verstappen, red.) slaagt erin om wat later in te sturen en daarmee te leiding te behouden', zegt Palmer in zijn analyse voor F1TV. 'Als Leclerc op hetzelfde moment had geremd als Max en vervolgens de rem had losgelaten, dan had hij de leiding gepakt. Maar hij hield de rem ingedrukt en Verstappen stuurt in richting de apex, maar laat daarbij voldoende ruimte over. Dat is het handelsmerk van Verstappen. Het is een nette actie van Max', vindt Palmer.
Palmer ziet patroon bij starts Verstappen
Het is Palmer opgevallen dat Verstappen wel vaker bereid is om risico's te nemen in de eerste bocht. 'Dat zien we vaak bij Verstappen. Hij laat iedereen stomverbaasd achter, niet alleen bij de start, maar ook in de eerste bocht. Daar is hij momenteel zo ontzettend sterk. Het was eigenlijk vrijwel een exacte kopie van de start van vorig jaar in Abu Dhabi', wijst Palmer naar het gevecht tussen Verstappen en Sergio Pérez in 2022. 'We hebben dit veel vaker gezien van Max als hij aan de buitenzijde zit.'
Om zijn punt te verduidelijken haalt Palmer er nog een voorbeeld bij, te weten de start van de Grand Prix van Japan in 2022 waarbij Verstappen opnieuw aan de buitenkant zit, maar toch de leiding weet te behouden. 'Leclerc moet daar eigenlijk de leiding pakken, maar Verstappen wil zich niet gewonnen geven in de eerste bocht. Hij is enorm sterk en gaat er vol voor op de buitenlijn', zegt Palmer. 'Als Max voor de leiding vecht, dan zal hij die niet zomaar uit handen geven. Dat hebben we de afgelopen jaren keer op keer kunnen zien.'
Verstappen ook agressief aan de binnenkant
Palmer constateert dat het voor Verstappen niet uitmaakt of hij nu aan de binnen- of aan de buitenkant zit bij het insturen voor de eerste bocht. Zijn aanpak is namelijk altijd dezelfde en als voorbeeld haalt hij de start van de Grand Prix van Las Vegas van een week geleden erbij. 'Ook dan gaat hij er vol voor. Hij weet dat er uitloopstroken liggen. In dit geval gaat hij iets over de grens, maar hij is wel bereid om ervoor te gaan. Hij zal Leclerc niet de ruimte geven om in te sturen. Hij is zeker niet zo lief voor de coureur aan de buitenzijde als Leclerc was dit weekend. Als Max aan de binnenkant zit, wil hij niet opgeven en ook niet als hij aan de buitenkant zit. Het gevolg is dat hij de leiding vast weet te houden', aldus Palmer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties