Overwinning voor Mercedes mogelijk in Singapore: 'Russell heeft het totaal verkloot' Opinie
Opinie

Overwinning voor Mercedes mogelijk in Singapore: 'Russell heeft het totaal verkloot'

Overwinning voor Mercedes mogelijk in Singapore: 'Russell heeft het totaal verkloot'

Christijan Albers heeft zich zondag flink gestoord aan George Russell. Volgens de voormalig Formule 1-coureur heeft de enkelvoudig GP-winnaar de race 'verkloot' voor Mercedes, want een overwinning had er voor het Duitse merk op het Marina Bay Street Circuit ingezeten. Maar dan wel met Lewis Hamilton. Albers zag dat de zevenvoudig wereldkampioen sneller was dan Russell, maar hij kreeg niet de kans om dat in de slotfase te etaleren.

Carlos Sainz leek de GP van Singapore volledig onder controle te hebben. Ondanks het feit dat Sainz een stuk langzamer reed dan hij zou kunnen, kreeg de Mercedes-coureur geen enkele kans om de leidende positie van de Spanjaard aan te vallen. Maar in ronde 44 ontstond er toch nog een mogelijkheid toen de virtual safety car werd ingeroepen na het stilvallen van Esteban Ocon. Mercedes haalde beide coureurs naar binnen voor een nieuw setje van de medium band om Sainz in de slotfase onder druk te zetten. Russell en Hamilton zakten na hun pitstop terug naar P4 en P5, maar liepen met rasse schreden in op Charles Leclerc, die door de stop van beide Mercedes-coureurs de derde plaats in handen had gekregen. De Monegask werd kinderlijk eenvoudig opzij gezet, maar het lukte het duo uiteindelijk niet om Sainz en Lando Norris te passeren.

Russell vergooit kans op overwinning

Albers denkt dat de overwinning voor Mercedes wel degelijk mogelijk was geweest en hij is kritisch op Russell en Mercedes: 'Russell heeft gewoon totaal de race verkloot voor Mercedes', zegt de oud F1-coureur in de podcast van De Telegraaf. 'Nu zal je wel denken: Hoe bedoel je? Nou, op een gegeven moment zag je dat Russell harder ging dan Hamilton. Hij (Hamilton, red.) zette namelijk iets minder snel aan in de eerste twee ronden, waardoor zijn achterstand op Russell van 3,8 naar zo'n 5,6 seconden opliep. Dan zie je vervolgens ineens dat Lewis met rasse schreden inloopt op Russell en dat hij de snellere is van de twee. Russell had in de beginfase te veel had gevraagd van de banden om het gat dicht te rijden naar Norris en eenmaal aangekomen achter Norris pakt hij het momentum niet om direct aan hem voorbij te gaan. Dan krijg je dat je downforce verliest omdat je achter een andere auto rijdt.'

'Dat heeft hem de nek omgedraaid en dan houdt hij eigenlijk Lewis op', gaat Albers verder. 'Ze (Mercedes, red.) hadden sneller moeten besluiten om te wisselen, want Lewis had gewoon echt veel meer snelheid. Dan praat je niet over een paar tienden, maar over bijna een seconde. Hij liep gewoon bijna een seconde in, het was echt een gigantisch verschil.'

Waarom greep Mercedes dan niet in?

Mercedes greep uiteindelijk niet in en Albers denkt de reden daar ook wel voor te kennen. 'Je wilt de coureurs natuurlijk ook niet benadelen. Dat is altijd heel moeilijk, want het gaat in hun hoofd zitten en dat is gevaarlijk voor een team. Dan krijg je frustraties en dan ga je problemen krijgen', zegt de Viaplay-analist. 'Maar hier had Mercedes gewoon een overwinning kunnen pakken. Ze waren misschien net iets te laat, maar de mogelijkheid was er wel met Lewis. Dan had je Sainz kunnen dwingen om sneller te gaan rijden en hem iets meer van zijn banden te laten vragen. Dan had je dat punt gehad waarop de banden slechter hadden kunnen worden en dan had je iets kunnen forceren', sluit Albers af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws