Viaplay-analisten Giedo van der Garde en Ho-Pin Tung zagen Max Verstappen weer eens uitblinken tijdens de kwalificatie, waarin hij de snelste tijd op zijn naam wist te schrijven. Hoewel de Nederlander zijn poleposition niet mocht houden vanwege een gridstraf van één plek, richten Van der Garde en Tung zich op de prestatie van Verstappen. Ze analyseren tevens het moment tussen George Russell en Verstappen, waarvoor de 27-jarige een straf kreeg.
Niemand had verwacht dat Verstappen zo snel zou zijn tijdens de kwalificatie. De viervoudig wereldkampioen kon niks met zijn bolide tijdens de sprintrace die eerder op zaterdag plaatsvond, en daarom vreesde hij al het ergste voor de rest van het weekend. Verstappen kwam als achtste over de streep en kampte met onderstuur, maar Red Bull heeft hard gewerkt in de uren tussen de sprintrace en de kwalificatie voor de Grand Prix, waardoor hij de poleposition kon bemachtigen. De heren in de Viaplay-studio denken echter dat dat niet alleen aan de veranderingen in de afstellingen heeft gelegen.
'We hebben wel vaker gezien dat Red Bull het goed weet om te keren, maar recent ging dat niet zo vlekkeloos', begint Tung. 'Er was echt iets mis met de auto. De baan leek tijdens de kwalificatie naar Red Bull toe te komen ook. Als je kijkt naar de progressie tussen Q1 en Q3, was Verstappen een seconde sneller. Leclerc pakte daar maar vier tienden', wijst Tung aan. 'Natuurlijk hebben ze aan de afstellingen gezeten, dus het (de stap die Verstappen heeft gezet, red.) heeft ook daarmee te maken, want eerder vandaag ging de auto voor geen meter', neemt Van der Garde over. 'En natuurlijk komt de baan naar je toe, en de temperaturen, maar ook Max was vandaag megagoed.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tung verklaart progressie in tweede run
Wat opviel, was dat de coureurs stappen wisten te zetten in hun tweede run. Na de eerste vliegende ronde waren de banden pas goed opgewarmd. Vaak is de eerste vliegende run beter dan de tweede, maar dat was hier dus niet zo. 'Het is erg interessant, want de zachte band hier is eigenlijk de harde band in Las Vegas', gaat Tung verder. 'Wat je ziet, als je zo'n ronde rijdt, is dat de achterbanden vrij makkelijk op temperatuur komen, maar de voorbanden niet. De tweede run is daardoor beter, want in je eerste run heb je dan onderstuur, en in de tweede run heb je alle banden in hetzelfde werkvenster', legt Tung uit.
Verstappen was na afloop dan ook erg te spreken over zijn ronde in Q3. Het was zijn eerste poleposition sinds de Grand Prix van Oostenrijk in juni. 'Waar ik dat vandaan heb gehaald? Dat kan ik niet zeggen, als er kinderen kijken. Maar ik heb wat dingen in mijn kamer gedaan...' grapte Verstappen bij Viaplay. 'Nou, ik ben wel benieuwd wat hij dan in die kamer gedaan heeft!' lacht Van der Garde. 'Hij klinkt erg positief.' Dat interview met Verstappen werd echter afgenomen voordat hij zich bij de stewards moest melden betreffende het incident met Russell. Hij zou volgens de FIA onnodig langzaam hebben gereden. Hij kreeg dan ook een straf.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tung: 'Het was een opwarmronde'
Rond 22:30u Nederlandse tijd, dus na de uitzending van Viaplay, werd bekendgemaakt dat Verstappen zijn pole af moest staan aan Russell. Voorafgaand aan de beslissing bespraken Tung en Van der Garde nog dat ze het onzin zouden vinden als Verstappen een straf zou krijgen. 'Hij zei ook terecht: ik wil hier niemand naaien, er reed ook nog iemand vóór Max. Hier gaat niets uitkomen', dacht Van der Garde. 'Maar het was wel een momentje hoor, Max zit in principe op de snelle lijn. Het is een beetje lastig, voor Max ook. Dus ik hoop dat hij hiervoor geen straf krijgt.' Tung dacht ook dat hij niet bestraft zou worden.
'Ik denk het niet, het was een opwarmronde en ieder team heeft een andere manier van opwarmen', vult hij aan. 'Russell moest veel harder pushen. Je engineer geeft ook wel aan wie er met een snelle ronde bezig is en wie niet. Als je dit zou hebben tijdens een snelle ronde, dan is het een straf', weet Tung. 'In dit geval zou gezegd kunnen worden: het is gevaarlijk, daarom geven we een straf. Maar je blokkeert in principe niemand', aldus de coureur. De stewards zagen het echter anders, daarom kreeg Verstappen een gridstraf van één plek en zal hij de race aanvangen vanaf P2.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Vind het wel opvallend dat Horner dat zegt'
Voor het eerst sinds de Grand Prix van Azerbeidzjan heeft Red Bull twee coureurs in de top tien van de startopstelling. Sergio Pérez wist namelijk door te gaan naar Q2 en zal de race aanvangen vanaf P9. Van zijn sprintrace werd min of meer een testsessie gemaakt, waardoor ze data konden verzamelen om de auto aan te passen voorafgaand aan de kwalificatie. 'Ik vind het wel opvallend dat Horner zei dat ze dezelfde set-up hadden, en Pérez zegt van niet', vindt Tung.
'Als je over een agressievere set-up praat, heb je het over een iets stijvere auto, en dat verklaart wel waarom Verstappen meer piek uit de banden kon halen. Maar ik denk niet dat het daarin zit, eerder in de rechtervoet van de rijder', knipoogt hij. Hoewel het Pérez eindelijk is gelukt om weer eens door te gaan naar een volgend deel van de kwalificatie, ziet Van der Garde dat het alsnog niet genoeg is. 'Hij verliest negen tienden', zucht de oud-coureur. 'Met de bochten die vol gas genomen worden, zijn er nog maar tien bochten over. Dus wederom: het was wel echt een superrondje van Max', weet Van der Garde.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties