In Singapore stond er voor het eerst in 2023 geen coureur van Red Bull Racing op de hoogste trede van het podium. Max Verstappen en Sergio Pérez werkten zich zondag nog op naar respectievelijk de vijfde en de achtste plaats, maar het duo bleef ver verwijderd van een podiumplaats. Waar het Red Bull het hele seizoen al domineert, daar kwam de renstal in Singapore eigenlijk nauwelijks in het stuk voor. Hoe kan het contrast zo groot zijn? Jan Lammers komt met een verklaring.
Op zaterdag werden beide Red Bull-coureurs in Q2 al uitgeschakeld, een beeld dat we nog niet eerder hebben gezien in 2023. Voor Verstappen was P11 de uitgangspositie voor de race, terwijl Pérez vanaf P13 moest vertrekken. In de race wisten beide coureurs zich nog aardig op te werken, maar een hoofdrol zouden ze niet spelen. Maar waarom konden ze dat eigenlijk niet in een jaar waarin het team van Red Bull er met kop en schouders bovenuit steekt? Lammers denkt de oorzaak wel te kennen.
'Er moet wel gezegd worden dat ze tijdens de race het lek grotendeels wel boven hadden', begint Lammers in de Formule 1-podcast van de NOS. 'Ik denk dat het te maken heeft met een bepaalde vorm van efficiëntie die zij in de auto hebben. Zij hebben een auto die qua wrijving, denk daarbij aan die tussen de band en het wegdek, heel efficiënt is. Maar dan moeten ze wel de bedrijfstemperatuur erin hebben. Dit komt bij Red Bull wat later. In andere races op ander asfalt is dit een voordeel, want de temperatuur komt dan op een zeker moment en gaat dan niet over de top. De andere teams hebben misschien wat eerder grip, maar bij hun wordt het sneller te warm en dan moeten ze eerder temporiseren. De focus en de sterke kant van Red Bull is veel meer gerelateerd aan die optimale bandentemperatuur en die konden zij er tijdens de kwalificatie niet in krijgen. Dus als zij de pitstraat uitrijden, vrij baan hebben en de banden rustig in een optimaal venster kunnen krijgen, dan zetten die ronde neer en dan had het een heel ander verhaal geweest.'
'In Suzuka zal dit minder een probleem zijn'
Om zijn uitleg toe te lichten, wijst Lammers naar een moment tijdens de GP van Singapore. 'In de race zag je ook dat het na de safety car wel drie of vier ronden duurde voordat hij (Verstappen, red.) weer temperatuur in de banden had. Hij moest toen veel inleveren, maar toen de temperatuur er eenmaal inzat, ging het wel weer. Dit is geen permanent circuit en ik denk ook dat het asfalt wat minder grof is, dus het is veel gladder. Je krijgt wel aan de oppervlakte temperatuur in de band, maar niet door de hele band heen. Daar heb je meerdere ronden voor nodig. Op een circuit als in Suzuka zal dit veel minder een probleem zijn. Ik denk dat het probleem in die hoek zit. De sterkste kant was Red Bull was hier juist het zwakke punt', aldus Lammers.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties