Chris Medland denkt dat er weinig verschillen zullen zijn tussen de topteams in het 2025-seizoen, ondanks dat de testdagen hebben uitgewezen dat McLaren waarschijnlijk de favoriet is voor beide titels. Bovendien zullen de nieuwe regels omtrent de flexi-wings ook weinig uitrichten wat betreft de verhoudingen in de Formule 1. Medland kan echter wel begrijpen dat Red Bull Racing niet heel erg blij is met de FIA.
De testdagen hebben laten zien dat er momenteel één grote favoriet lijkt te zijn voor de zege tijdens de Grand Prix van Australië, en dat is het team van McLaren. Lando Norris en Oscar Piastri deden op het Bahrain International Circuit niet eens performance runs, maar de Britse renstal zag er juist goed uit tijdens de racesimulaties. Er werd uitgerekend dat McLaren een voorsprong heeft van ruim dertig seconden over een gehele raceafstand.
Medland, die aanwezig was bij de testdagen in Bahrein, denkt dat er nog maar weinig zinnige dingen te zeggen vallen over de testdagen en de verhoudingen tussen de teams. 'Het zit nog steeds heel erg dicht bij elkaar', stelt de journalist bij The Red Flags Podcast. Dat had ik niet per se verwacht toen we aan de testdagen begonnen, ondanks dat iedereen had verwacht dat het een superspannend seizoen wordt. Het is echt echt heel erg lastig om deze data te interpreteren.'
Dat had ook te maken met de weersomstandigheden in Bahrein. Het was een stuk kouder dan iedereen gewend was en daarnaast regende het ook op sommige momenten. 'Geen enkel team denkt dat de tijden die we hebben gezien ook maar enigszins representatief zijn. Het is alleen representatief als we in de kou in Bahrein racen en dat gaat nooit gebeuren. Het is gewoon mooi dat een Red Bull of een McLaren niet mijlenver voor ligt, ondanks dat McLaren een voorsprong had over een raceafstand.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Medland snapt boosheid Red Bull
Gedurende het aankomende seizoen vindt er mogelijk een verschuiving in de verhoudingen plaats. De FIA gaat vanaf de Grand Prix van Spanje strenger controleren op de flexibiliteit van de voorvleugels. Dat heeft, gek genoeg, tot een hoop onvrede geleid bij het team van Red Bull. 'Het is heel grappig dat Red Bull heel erg tegen de flexi-wings was. Zij pushten de FIA vorig jaar al om deze vleugels in de ban te doen. Red Bull kreeg het antwoord van: Nee, we zijn er blij mee, we gaan niks aanpassen. Dat is veranderd gedurende de winter.'
'Toen de Red Bull-auto de eerste bocht inging, zag je dat de voorvleugel heel erg flexibel was', vervolgt Medland. Daarmee lijkt de Oostenrijkse renstal zichzelf in de voet te hebben geschoten met hun eerdere klachten bij de FIA. 'Ze hebben vast veel werk gestopt in het begrijpen van dat concept om het vervolgens over te nemen. Red Bull zal hier misschien wel het meeste last van hebben, ondanks dat ze zelf de flexi-wings eerst in de ban wilden doen.'
Desondanks verwacht de journalist weinig verschuivingen na de Grand Prix van Spanje, ondanks dat de FIA mogelijk veel moet ingrijpen. 'Het zou me verbazen als er teams zijn die nu gewoon blind inzetten op die flexibele voorvleugel en dan in Spanje pas het probleem gaan tackelen. Iedereen zal vooruit hebben gepland, dus het zal geen grote problemen opleveren. Maar iedereen kan dit opnemen en mij dit clipje sturen als de gehele grid door elkaar is gehusseld vanaf de Grand Prix van Spanje', grapt Medland.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties