Herbert blijft bij mening over 'intimiderende' Verstappen: 'Norris was toch in staat hem te overtreffen' Opinie
Opinie

Herbert blijft bij mening over 'intimiderende' Verstappen: 'Norris was toch in staat hem te overtreffen'

Herbert blijft bij mening over 'intimiderende' Verstappen: 'Norris was toch in staat hem te overtreffen'

Max Verstappen kreeg in 2024 van een aantal oud-coureurs en FIA-stewards kritiek op zijn agressieve rijstijl. Johnny Herbert gaf toen commentaar op de manier waarop Verstappen iedereen 'intimideert'. De Brit verwacht niet dat de viervoudig wereldkampioen nog agressiever gaat rijden dan hij nu al doet. Hij vindt het lijken op de tactieken van Michael Schumacher en Ayrton Senna, en levert tot slot nog een compliment aan het adres van de Red Bull Racing-coureur.

Na de Grand Prix van Abu Dhabi 2024 was Herbert ervan overtuigd dat de actie van Verstappen 'alles te maken had met intimidatie'. De Nederlander was iets te optimistisch in de openingsronde van de race en tikte Oscar Piastri in een spin. Direct na afloop bood Verstappen zijn excuus aan, hij wist dat hij fout zat. Voor dat incident kreeg hij een tiensecondenstraf en twee strafpunten op zijn licentie. De viervoudig wereldkampioen had geen goed woord over voor de FIA. De communicatie van Herbert over het incident kende twee kanten.

Enerzijds leek hij kritiek te leveren op de manier waarop Verstappen het gevecht aanging, anderzijds gaf hij de Nederlander een compliment dat hij zo goed om kan gaan met (verbale) gevechten. In gesprek met Casinoutanspelpaus.io lijkt Herbert hetzelfde te doen. 'Ik denk niet dat Max nog agressiever zal rijden dan hij nu al doet', begint de Brit. 'Ik denk dat de mate van agressie die we momenteel zien, waarschijnlijk het maximale is dat hij zal tonen', aldus Herbert. Na de races in de Verenigde Staten en Mexico vond hij dat niveau van agressiviteit te heftig.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris max verstappen mexico 1283
Verstappen en Norris gingen af en toe hard tegen hard.

Herbert trekt vergelijkingen met grootheden

'Het is de intimidatie van Verstappen, met alles wat hij heeft gedaan', vervolgt Herbert, die met 'alles' waarschijnlijk verwijst naar de gevechten met Lando Norris in onder andere Oostenrijk, Mexico en Austin, en de vete met George Russell na de Grand Prix van Qatar. 'Het lijkt tot op een zekere hoogte op de intimidatie van Michael Schumacher, en hetzelfde geldt voor Ayrton Senna, Alain Prost, Nigel Mansell, Mika Häkkinen en Sebastian Vettel. Al deze speciale coureurs hebben een vermogen om te schitteren, zelfs wanneer de dingen moeilijk zijn.'

Herbert gaf na de laatste race van het 2024-seizoen al aan dat er nu meer coureurs zijn die het durven op te nemen tegen Verstappen. Daarom verwacht hij ook dat er een wisseling van de wacht zal komen aan de top van het veld. Tevens is hij er niet van overtuigd dat Red Bull haar problemen met de bolide kan oplossen. 'Het enige positieve voor Red Bull na vorig jaar was eigenlijk hoe ze het seizoen beëindigden', vindt Herbert. 'Om eerlijk te zijn, sloten ze het seizoen behoorlijk sterk af en waren ze een kracht om rekening mee te houden. Maar zoals we zagen bij Lando Norris, was hij toch in staat om Max te overtreffen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris abu dhabi mclaren 144
Herbert is van mening dat Norris Verstappen toch hier en daar heeft verslagen.

Totaalplaatje van Red Bull klopt niet zoals dat van McLaren

Red Bull heeft onlangs echter al optimistisch nieuws kunnen brengen na de eerste simulaties in de windtunnel. De werkzaamheden voor de RB21 liggen op schema, en Red Bull ligt zelfs voor op schema met het bouwen van een nieuwe windtunnel. 'Als we naar het nieuwe seizoen gaan, weet Red Bull wat er misging. Red Bull heeft nog steeds een goede basis, maar ik weet gewoon niet of ze de totale kracht hebben zoals McLaren, Merceds en Ferrari nu, met Lewis Hamilton erbij. Ik denk dat er een kleine wending op komst is in wie de topfavoriet zal zijn', vervolgt Herbert.

Hoewel hij Mercedes bij het rijtje zet van teams waarvan hij de situatie rooskleurig inschat, weet Herbert nog dat de Duitse renstal ook veel problemen had. 'Ik herinner me dat Mercedes hier een paar jaar geleden ook over sprak: We weten waar we de fout ingingen bij het ontwerp van onze auto. Maar de resultaten hebben laten zien dat ze eigenlijk niet helemaal wisten wat er aan de hand was. Je kunt zulke dingen zeggen, maar het bewijs zal pas komen wanneer de wielen echt gaan rollen tijdens de tests, en nog meer wanneer we in Australië zijn', sluit Herbert af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws