Formule E- en WEC-coureur Robin Frijns denkt dat Max Verstappen zo mee kan doen aan de 24 uur van Le Mans, maar of hij ook direct de snelste kan zijn, dat weet Frijns niet zeker. Hij ziet het in ieder geval wel zitten dat hij de Le Mans-grid ooit een keer zal delen met de drievoudig wereldkampioen. Verstappen is in ieder geval gewaarschuwd: het is totaal anders dan Formule 1.
Verstappen heeft vaker aangegeven dat hij graag een keer mee zou willen doen met de 24 uur van Le Mans. Het is tenslotte hét autosportevenement van het jaar, waarbij uithoudingsvermogen, concentratie en vaardigheden een ongelooflijk grote rol spelen. Daar kan Frijns absoluut over meepraten. De Limburger neemt dit jaar voor de vierde keer deel aan de 24 uur van Le Mans. In 2021 won hij de race met WRT. 'Er zijn veel bijzondere race-evenementen, maar zo bijzonder als de 24 uur van Le Mans zijn er niet veel', begint Frijns in zijn column voor Formule 1.nl.
'Dat vinden veel andere coureurs ook. Veel fans vinden het ook een geweldig spektakel, een wedstrijd die anders is dan alle andere en ook een bijzondere geschiedenis heeft. Om al die redenen snap ik het wel dat Verstappen het vaak over de 24 uur van Le Mans heeft en ook een keer mee wil doen', gaat de Limburger verder. 'Ik zie hem dat absoluut doen. Misschien niet nu, omdat hij nog in de Formule 1 rijdt, maar hij zou het zeker wel kunnen. Het is echter niet gemakkelijk. Het is zo anders dan de Formule 1. Maar Max is zo goed als coureur, dat ik ervan overtuigd ben dat hij zomaar in zou kunnen stappen om mee te doen op Le Mans.'
Frijns ziet een samenwerking wel zitten
Verstappen racet naast de Formule 1 wel eens in GT-wagens op een circuit, maar dat is weer anders dan een Hypercar of een Le Mans Protoype-bolide. 'Of hij de snelste kan zijn, dat is dan de vraag. Maar al het simracen wat hij doet zal wel helpen', vervolgt Frijns. 'En geef toe, Max Verstappen op Le Mans, dat is sowieso fantastisch. Wie wil dat nou niet zien? Ik zie hem graag komen. Ik spreek hem niet vaak, maar ik denk dat we als coureurs best wel goed bij elkaar zouden passen. Dus als hij nog een teamgenoot zoekt...' knipoogt de coureur. 'Ik heb er in ieder geval veel zin in om mee te doen aan deze editie, in de Hypercar met BMW. Een geweldig vooruitzicht.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Frijns deelt de auto met BMW-fabrieksrijder Sheldon van der Linde en René Rast en zal op 15 juni vanaf P16 in de Hypercar-klasse de race mogen aanvangen. 'We zijn niet direct favorieten voor de zege, want de auto's van Ferrari en Toyota zijn erg snel. Maar het is enorm spannend dit seizoen met de Hypercars in het WEC. Op Le Mans zijn er wellicht wel achttien auto's die de zege kunnen pakken. Zeker omdat je nooit weet wat er allemaal in het donker kan gebeuren, en ook in het licht. Je moet geen problemen krijgen en geen fouten maken. Zo kom je een eind. Voor ons moet de top zes er dan wel in zitten.'
Le Mans is uniek
Dat Le Mans uniek is, heeft Job van Uitert al vaker aan F1Maximaal.nl verteld. De rijders worden op vrijdag voorafgaand aan de race als helden ontvangen in het dorpje Le Mans, en op zaterdag begint het racegeweld. Iedereen langs de baan probeert de hele nacht wakker te blijven. 'Je kan in de auto de geur van de barbecue van de toeschouwers ruiken, dat is geweldig toch? Je hoort het ook van de andere coureurs. En in de nacht racen is echt bijzonder', vervolgt Frijns. 'Ik heb goede ogen, dus ik ben vaak de pineut. Ik mag de nachtsessies doen. Je hebt het gevoel dat je veel sneller gaat dan in werkelijkheid het geval is. Bijzonder dus, Le Mans', sluit Frijns af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties