Ferrari met de grond gelijk gemaakt: 'Dan ben je echt niet goed bij je hoofd' Opinie
Opinie

Ferrari met de grond gelijk gemaakt: 'Dan ben je echt niet goed bij je hoofd'

Ferrari met de grond gelijk gemaakt: 'Dan ben je echt niet goed bij je hoofd'

Mike Hezemans en Tom Coronel begrijpen niets van de strategische keuzes van Ferrari tijdens de Grand Prix van Australië. Zowel Charles Leclerc als Lewis Hamilton hadden hun frustratiemomenten over de boordradio en daarmee lijkt het team het seizoen in klassieke Ferrari-stijl te hebben afgetrapt. Er werd echter een hoop verwacht van de Scuderia.

Het team van Ferrari haalde onbedoeld weer de lachers op zijn hand tijdens de Grand Prix van Australië. Hamilton was tijdens de race allesbehalve gelukkig met de strategie en de communicatie met zijn race-ingenieur, en ook Leclerc had een vreemd moment over de boordradio. 'Mijn zitje is vol met water. Als in, echt vol met water', legde de Monegask uit tijdens de race. 'Dat komt vast door het water', was de reactie in zijn oren. 'Dat voegen we toe aan de words of wisdom', gaf Leclerc als tegenreactie.

Ferrari kende dus geen vlekkeloos eerste weekend in 2025. De kwalificatie was teleurstellend voor de Italiaanse renstal en op zondag wist het team dat niet goed te maken. Ferrari belandde zelfs van de regen in de drup, en staat nu zelfs achter Kick Sauber in het constructeurskampioenschap. 'Iedereen had er meer van verwacht. Mensen zeiden dat Ferrari één van de favorieten voor het kampioenschap zou zijn', zegt Coronel bij Viaplay.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

carlos sainz charles leclerc lando norris australie

Ferrari door de mangel gehaald

Vorig seizoen leek Frédéric Vasseur de strategische fouten bij Ferrari te kunnen minimaliseren. Hierdoor was de Italiaanse renstal ook zeer stabiel tijdens het tweede deel van het seizoen. Ferrari mocht dromen van het constructeurskampioenschap, maar in Abu Dhabi kwam de Scuderia net tekort ten opzichte van McLaren. Met Hamilton in de gelederen hoopte Ferrari dit jaar weer een extra stap te zetten, maar na de Grand Prix van Australië moet het team weer even naar de tekentafel.

Ferrari maakte namelijk een vreemde keuze toen de regen in het laatste deel van de race weer begon te vallen. Hamilton en Leclerc bleven te lang buiten op hun slicks. 'Ze deden het sowieso fout met de strategie', geeft Hezemans aan. 'Ze deden hetzelfde als Max (Verstappen, red.), maar hij kwam alsnog binnen. Zij lagen daar nog achter, dus hoe stom kan je zijn door niet naar binnen te gaan. Dan is het nog stommer om met twee auto's door te rijden. Dan ben je echt niet goed bij je hoofd.'

'Je neemt een enorm risico. Misschien waren ze al in paniek omdat ze niet sterk genoeg waren', haakt Coronel in. In de ogen van Hezemans had Ferrari simpelweg naar de beelden en de concurrentie moeten kijken om tot een beslissing te komen. 'Je hoort de boordradio's en die komen hoe dan ook al later. Red Bull zei tegen Max dat hij buiten moest blijven, maar toen ze zagen dat het niet ging, kwam hij toch naar binnen. Je hebt een voorbeeld', wijst Hezemans naar Ferrari.

De vreemde keuzes van Ferrari gingen gepaard met chaotisch communicatie. De twee race-ingenieurs bij de Italiaanse renstal zaten namelijk niet op één lijn. 'Wat dacht je dan van die dubbele boordradio? Tegen Lewis zeiden ze: Het valt wel mee met de regen. Tegen Leclerc zeiden ze: Nee, dit wordt een heftige. Het is hetzelfde team', aldus Coronel. Uiteindelijk moesten Leclerc en Hamilton genoegen nemen met een achtste en tiende plaats.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws