F1TV-analist haalt hard uit naar wedstrijdleiding: 'Timing van de VSC was bizar' Opinie
Opinie

F1TV-analist haalt hard uit naar wedstrijdleiding: 'Timing van de VSC was bizar'

F1TV-analist haalt hard uit naar wedstrijdleiding: 'Timing van de VSC was bizar'

De hoofdverantwoordelijkheid van de FIA is het verzorgen van de veiligheid bij de autosport. In Brazilië leek dat volgens voormalig IndyCar-coureur en huidig F1TV-analist James Hinchcliffe even mis te gaan. Het stilvallen van Nico Hülkenberg in combinatie met de acties van de wedstrijdleiding, of eerder het gebrek daaraan, zorgde voor ongeloof bij de Canadees.

Hinchcliffe begon zijn analyse van de sprintrace met een positieve conclusie. 'We zeggen het al het hele weekend: deze baan zorgt voor geweldige race-actie, onafhankelijk ervan of het een Grand Prix is. Dat bleek nu ook het geval te zijn', zegt Hinchcliffe met een brede lach, nadat de top vier lang dicht bij elkaar zat. In de afgelopen jaren leverde het Braziliaanse circuit ook al vaak mooie races op, waarbij de weersomstandigheden vaak ook een rol spelen.

Kritiek op McLaren en de FIA

McLaren-teambaas Andrea Stella verdedigt vervolgens in een uitgebreid interview de tactiek van McLaren, maar Hinchcliffe kan weinig begrip opbrengen voor de keuzes van de Italiaanse teambaas. 'Toen ze bij McLaren tegen de coureurs zeiden dat ze van positie moesten wisselen, was het gat achter Lando Norris niet groter dan eerder in de race, en toch verliep die positiewissel zonder enige problemen. Het ging niet volgens plan, maar ze beëindigden de race wel zoals ze in gedachten hadden. Ze hadden enorm veel geluk, dat die Virtual Safety Car op dat moment kwam', oordeelt Hinchcliffe. Door het cadeautje van Oscar Piastri won Lando Norris voor het eerst een sprintrace.

FIA zet veiligheid op het spel

Hinchcliffe vindt echter vooral dat de FIA een flinke fout beging. 'De Virtual Safety Car had al eerder uitgeroepen moeten worden. Sterker nog, dat had ook moeten gebeuren', zo stelt Hinchcliffe zijn eerdere statement bij. De FIA zorgde daarmee voor een onveilige situatie, die opvallend genoeg aanhield totdat McLaren haar coureurs had aangegeven dat ze van positie moesten wisselen. Toen Verstappen de aanval op Piastri kon openen, kwam er wel opeens een Virtual Safety Car.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

nico hulkenberg haas brazilie 1 12
De FIA lijkt weinig te geven om de veiligheid van Nico Hülkenberg.

Hülkenberg was inmiddels uitgestapt, terwijl op de achtergrond auto's op hoge snelheid langsreden. Hinchcliffe vindt de omstandigheden zeer verdacht. 'Als je een coureur uit een Formule 1-auto ziet stappen, en zo dicht bij een circuit loopt, waarop nog gewoon geracet wordt, waarom besluiten ze dan dertig seconden later wel om die VSC uit te roepen?' zo geeft Hinchcliffe aan dat de situatie niet meer veranderd was, behalve dan dat McLaren haar coureurs van positie had laten wisselen, en Verstappen Piastri kon aanvallen. 'De timing van de VSC was heel bizar.'

McLaren ontspringt de dans

'Nog belangrijker: het gat was bij de positiewissel hetzelfde als eerder in de race', zo gaat hij verder met zijn kritiek op McLaren. 'Ze bewezen dus dat ze dit konden doen, dus waarom deden ze het niet eerder en gaven ze Lando geen vrije lucht? Hij had dan ook de buffer van een teamgenoot achter zich gehad. Als hij nu een klein foutje had gemaakt of een moment van overstuur had, had Max toe kunnen slaan. Dan hadden we hier een heel ander gesprek gevoerd. McLaren is de dans ontsprongen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws