Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt vond het nog net niet frustrerend om te zien hoe goed Max Verstappen weer presteerde op de Red Bull Ring op vrijdag. De Duitser levert complimenten aan het adres van de drievoudig wereldkampioen en het niveau waarop hij reed tijdens de sprintkwalificatie. Er gebeurde weer genoeg op vrijdag in Spielberg, en Schmidt bespreekt het.
'Verstappen start vanaf pole in de Sprint. De wereldkampioen versloeg de concurrentie in de bochten 7 en 9, terwijl de concurrentie zichzelf deels uitschakelde', zo luidt de inleiding van Schmidts artikel bij Auto, Motor und Sport. 'Lewis Hamilton had schade aan de vloer en Charles Leclerc raakte verwikkeld in een pit-drama', gaat de Duitser verder. 'Het is om je haren uit te trekken. Verstappen doet ook op de Red Bull Ring weer alles goed en plaatst zijn auto op pole voor de Sprint.'
De Nederlander pakte de snelste tijd in SQ3, al was die snelste tijd echter maar 0,093 seconde sneller dan die van Lando Norris. Weer een kleine marge dus. 'Er was een beetje geluk bij betrokken', vervolgt Schmidt. 'In de eerste training meldde een sensor een dalende oliedruk. Verstappen moest de auto onmiddellijk stilzetten, ideaal op het rechte stuk waar hij snel via een poort in de pitmuur terug kon naar de pitstraat. Christian Horner gaf toe: 'tweehonderd meter verderop was onze training voorbij geweest.'
Verstappen had echter geen last van de korte onderbreking. Met de basisafstellingen zat het direct wel goed, waardoor de drievoudig wereldkampioen ook na de sprintkwalificatie tevreden was over de balans van de RB20. 'Maar ook in Spielberg waren de McLaren-coureurs de grootste tegenstanders van de wereldkampioen. Norris was slechts 93 duizendsten langzamer dan Verstappen. De topsnelheidsmetingen tonen aan dat McLaren iets meer downforce had gekozen. Verstappen was op de rechte stukken ongeveer drie kilometer per uur sneller.'
Bochten 7 en 9 cruciaal voor Red Bull
Schmidt legt uit dat de GPS-gegevens nog wat andere dingen konden onthullen. Zo deklasseerde Verstappen zijn collega's al in bochten 7 en 9. 'Deze bochten behoren met 225 en 255 kilometer per uur tot de snelle bochten op de Red Bull Ring. Verstappen was in bocht 7 vijf kilometer per uur sneller dan Norris en tien kilometer per uur sneller dan Russell. Dit kan twee redenen hebben: of Verstappen zit daar meer op de limiet, of hij neemt in bocht 6 wat gas terug om niet met te hete banden in bocht 7 te komen. Daar wint men meer tijd, omdat er daarna een langer acceleratiestuk volgt. In bocht 6 had Norris de overhand', analyseert Schmidt.
Het leek erop dat Mercedes mee kon doen in de strijd om de sprint-pole, maar deed haar eigen kwalificatie de das om. 'Mercedes trok met 2 minuut 44 nog op de klok als eerste team aan het kortste eind. Het risico om tot de laatste seconde te wachten betaalde zich dus niet uit', wijst Schmidt aan. 'Met de zachte banden maakten ze een kleinere voorsprong dan de concurrentie. Russell was op de rode band slechts 0,271 seconde sneller, Verstappen verbeterde zich met een halve seconde, en Norris met meer dan zeven tienden. Voor Hamilton was de sprintkwalificatie al na de eerste poging in Q1 voorbij. Hij was te ambitieus en beschadigde zijn vloer.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties