Max Verstappen wist als enige van de twee Red Bull-coureurs de nukkige RB20 te temmen op het Circuit Gilles Villeneuve, zo luidt de conclusie van het Duitse Auto, Motor und Sport. Het Duitse medium zag hoe de Nederlander vocht met Lando Norris en George Russell, in een wedergeboren Mercedes, en daarbij een klein beetje meer geluk had met timing van de safety car dan zijn McLaren-rivaal.
Waar Verstappen aan het begin van het seizoen geen moeite had om zijn achtervolgers op een achterstand van twintig seconden te rijden, is dat de laatste paar races wel anders. In Montréal won de Nederlander, maar dit keer zat Norris nog geen vijf seconden achter de wereldkampioen. Ook het Duitse Auto, Motor und Sport viel op dat de dominantie van Red Bull nu toch echt voorbij lijkt. 'In Montreal was het vooral aan Max Verstappen te danken dat de aanval werd afgeslagen. In tegenstelling tot teamgenoot Sergio Pérez slaagde de wereldkampioen erin om de koppige RB20 te temmen en een gevecht aan te gaan met de snelle McLaren en Mercedes', schrijft het Duitse medium.
Aan het begin van de race leek het er echter niet op dat Verstappen in Montréal voor de zestigste keer in zijn Formule 1-carrière als eerste over de finishlijn zou rijden, omdat hij toen nog George Russell en Norris voor zich moest dulden. 'De overwinning leek ver weg voor Red Bull, maar toen bracht een crash van Logan Sargeant de safety car naar buiten, waardoor de kaarten herschikt werden.' Verstappen profiteerde van de safety car, en dook gelijk de pitstraat in. Norris had minder geluk, en werd opgehouden door de safety car. 'Norris werd ingehaald door Mayländer (de safety car-coureur, red.) en verloor tien seconden voordat hij eindelijk kon afslaan om te wisselen naar verse intermediates. Hierdoor konden Verstappen en Russell hem weer passeren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Niet alleen Norris vocht met Verstappen om de overwinning, ook Russell mengde zich in de strijd. Een teken dat Mercedes toch echt weer bezig is aan een comeback, aldus AMuS. 'De W15 was de sterkste auto op een droog circuit. In de kwalificatie zetten Russell en Hamilton de snelste ronden neer in Q2. In de race verloren de Zilverpijlen wat terrein in de natte beginfase. Omdat Oscar Piastri lang vocht in de droge eindsprint en de twee fabrieksrijders ook verwikkeld waren in een intern duel, kon het tempovoordeel niet volledig worden benut. Het was 'slechts' genoeg voor de derde en vierde plaats', vat het Duitse medium het weekend voor de Duitse renstal samen.
Rampweekend voor Ferrari
Waar Mercedes met een goed gevoel het Canadese circuit verliet, zorgde het weekend bij Ferrari alleen maar voor kopzorgen. Beide Ferrari-coureurs konden de race niet afmaken, door meerdere problemen en een crash. 'Charles Leclerc klaagde over vermogensverlies vanaf de tweede ronde', terwijl 'Carlos Sainz bij de start was teruggevallen naar de 14e plaats. In een onhandige manoeuvre reed de Spanjaard vervolgens ook nog eens de eindplaat van de voorvleugel van de Sauber van Valtteri Bottas eraf. In ronde 52 reed hij ook tegen de Williams van Alexander Albon aan tijdens een spin in bocht zes. Sainz sleepte zijn beschadigde auto terug naar de pits, maar kon niet verder. Slechts twee weken na het grote feest in Monaco verliet de Scuderia Montréal met nul punten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties