Verslaggevers niet overtuigd van prestaties Verstappen: 'Dat valt te betwijfelen' Formule 1
Formule 1

Verslaggevers niet overtuigd van prestaties Verstappen: 'Dat valt te betwijfelen'

Verslaggevers niet overtuigd van prestaties Verstappen: 'Dat valt te betwijfelen'

Er gebeurde veel tijdens de Grand Prix van Canada. Twee keer kwam de Safety Car op de baan, het regende, het werd weer droog, en uiteindelijk wist Max Verstappen zich weer van een overwinning te verzekeren. Maar of het optreden van Verstappen en Red Bull enorm overtuigend was, vragen Afke Boven, Louis Dekker, en Ernest Knoors zich af in de NOS F1-Analyse.

Het leek er enige tijd op dat McLaren-coureur Lando Norris er vandoor zou gaan met de overwinning. Voor de eerste Safety Car naar buiten kwam had de Brit een voorsprong van zo'n 15 seconden opgebouwd. Helaas maakte het team van McLaren een inschattingsfout waardoor de 24-jarige coureur zijn voorsprong verloor en uiteindelijk genoegen moest nemen met een tweede plaats, achter Verstappen. Een glansrijke overwinning was het volgens de verslaggevers in de studio niet. 'Je ziet wel dat Verstappen af en toe onder druk staat en een foutje maakt', zegt Knoors.

De staat van Red Bull

Verstappen won de Grand Prix van Canada, maar betekent dat ook dat hij de snelste op het circuit was? 'Dat valt te betwijfelen', zegt Knoors. Hij vond het optreden van Norris tijdens de race overtuigender. 'Ik denk dat Norris er heel goed bij zat. Een hele snelle auto is die McLaren.' De overwinning van Verstappen is dan ook enigszins tot stand gekomen door de samenloop van omstandigheden op het circuit, vindt Knoors. 'Ik denk dat Verstappen echt wel het maximale eruit heeft gehaald, maar ook een beetje geluk heeft gehad met de verschillende omstandigheden en de Safety Car.'

Verstappens teamgenoot Sergio 'Checo' Pérez maakte in de eerste week van juni bekend ook in 2025 en 2026 bij Red Bull te blijven. Maar in Canada wist de Mexicaan de race niet eens af te maken. In de 53e ronde van de race spinde Pérez en beschadigde hij zijn achtervleugel. Tijdens de vorige race in Monaco wist de Mexicaan ook al niet te finishen door een crash met Magnussen en Hülkenberg. 'Het is maar te hopen dat hij weer uit dit dal komt', zegt Dekker. Momenteel is hij er niet zeker van of Pérez ondanks het verlengde contract wel mag uitgaan van nog twee jaar bij het team. 'Het heeft hem niet het vertrouwen gegeven, die handtekening. Maar ik weet ook dat er clausules in het contract staan, want in ieder contract staan clausules. Als hij dit blijft doen, heeft hij straks niets aan die handtekening. Ik denk dat heel weinig mensen begrijpen dat hij überhaupt twee jaar door mag.'

De mislukte strategie van McLaren

Zoals gezegd mislukte er het een en ander bij McLaren waardoor Norris niet met de overwinning naar huis is gegaan. Op het moment dat de eerste Safety Car naar buiten kwam, besloot het team om Norris nog een ronde door te laten rijden op intermediate banden. Toen de Brit een ronde later wel de pits in werd geroepen, verloor hij zijn voorsprong en kwam hij op de derde positie weer het veld op. Toch ligt volgens Dekker niet alle schuld bij de verkeerde strategie. 'Wat je ook doet met zo’n call, of die nou goed is of niet, hij had vijf of zes seconden voorsprong. Die ben je sowieso kwijt. Aan de andere kant, hij heeft in de rest van de race genoeg mogelijkheden gehad dat gat weer te dichten. Dat lukte ook niet meer', zegt hij.

Nadat Sargeant was gecrasht, sprong het Safety Car-licht aan net voordat Norris langs de ingang van de pits reed. 'Het is natuurlijk heel lastig. Maar wat een team normaal gesproken doet wanneer er een ongeluk is en er een Safety Car komt, is om gelijk de pitstraat in te duiken', zegt Knoors. 'Als ze echt heel scherp waren geweest, had hij daar de pitstraat in kunnen duiken. En dan was hij aan de leiding weer teruggekomen.'

Volgens Knoors verscheen er na de tweede Safety Car een uitgelezen kans voor Norris om de leiding weer terug te pakken. 'Ik denk dat Norris en McLaren het hier het beste voor elkaar hadden. Ze zijn net twee ronden langer doorgereden op die intermediate-banden en net tijdens die twee ronden was de intermediate de snellere band. Dan zie je dat Verstappen die voorsprong van vier seconden die hij had, verliest. En dan gaat het maar net goed (voor Verstappen, red.). Je kunt dus zeggen: Red Bull heeft het wel goed gered. Maar daar was zeker een goede mogelijkheid voor Norris om de leiding weer terug te pakken.'

Ben je in het buitenland en wil je live het EK kijken? Verbind met een NL-server door middel van een VPN.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws