Verstappen legt strategisch spelletje uit: 'Daarom bleef ik ook maar klagen' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen legt strategisch spelletje uit: 'Daarom bleef ik ook maar klagen'

Verstappen legt strategisch spelletje uit: 'Daarom bleef ik ook maar klagen'

Max Verstappen heeft dit seizoen nu zes van de negen Grands Prix gewonnen, precies twee-derde van de races dus. Datzelfde percentage heeft hij in de laatste 75 Grands Prix, met vijftig overwinningen. In Canada moest Verstappen er echter hard voor werken. Na afloop was duidelijk dat Verstappen het naar zijn zin had gehad op weg naar zijn derde Canadese overwinning op rij.

'Absoluut', zegt Verstappen, als hem bij Viaplay gevraagd wordt of hij genoten heeft. 'Het was zeker niet makkelijk, en het was heel makkelijk om een foutje te maken, toen die intermediates een beetje eraan gingen, want toen werd het bijna een slick. Zodra je maar een klein beetje op het natte kwam, gleed je er meteen vanaf', zegt de Nederlander over zijn banden, die op een gegeven moment dus niet meer als regenbanden aanvoelden.

Verstappen zag het momentum tijdens de race heen en weer vliegen. 'Het was ook heel raar. Aan het begin voelde het heel goed aan, en toen kon ik ook druk zetten op George (Russell, red.), maar ik kwam er ook niet voorbij, omdat er geen DRS was', zegt de Limburger over het eerste deel van de race. 'Daarom bleef ik ook maar klagen, om die DRS te krijgen. Toen de DRS kwam, gingen mijn banden eraan, en toen ging Lando natuurlijk heel hard.' Verstappen werd door de jonge Brit ingehaald, na een fout te hebben gemaakt in de eerste bocht. 'Dat zijn wel dingen waar we naar moeten kijken, hoe dat kan, want op die intermediates ging McLaren over het algemeen heel hard.'

Gelijkspel

Verstappen ziet twee belangrijke factoren bij het pakken van zijn overwinning. 'Constant zijn, zonder te veel fouten maken, en goede communicatie met het team, om op de juiste momenten die pitstops te maken', zegt hij over het strategische schouwspel. De 26-jarige weet dat hij in de race enige mazzel had. 'Die Safety Car werkte natuurlijk ten opzichte van Lando, maar dat mag dan ook wel een keer. In Miami werkte het tegen ons, dus het staat nu 1-1 dit jaar. Dat is racen, dat kan gebeuren.' Verstappen verloor in Miami juist de leiding aan Norris vanwege een Safety Car op een ongunstig moment.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws