Robert Doornbos vindt het logisch dat Red Bull ervoor heeft gekozen om Max Verstappen niet te helpen. Charles Leclerc pakte poleposition voor de Grand Prix van Frankrijk, mede dankzij de hulp van Carlos Sainz. De Spanjaard gaf zijn teamgenoot een belangrijke tow, aangezien Sainz zelf toch al een gridstraf heeft. Daardoor was pole een onmogelijke missie voor Verstappen, die niet kon rekenen op hulp van Sergio Pérez.
'Het is wel de man van de kwalificatie, die Sainz', begint Doornbos zijn analyse na de poleposition van Leclerc bij Ziggo Sport. 'Zonder die tow was het een duizendste werk geweest voor Verstappen.' In Q2 had Sainz een voorsprong van negen tienden op Verstappen. 'Dat kwam zo uit het niets, daar moest iets aan de hand zijn. Dat was een strategisch spel, waarin ze Sainz gingen opofferen om met minder brandstof te rijden. Dan weet je gelijk wat het verschil is.'
Doornbos ziet 'perfect getimede' strategie
Het was een logische keuze om in Q2 te testen met meer brandstof, zegt Doornbos. 'Je doet meerdere runs en je probeert wat afstellingen. Ze zijn altijd aan het toewerken naar Q3. Als Sainz zijnde ga je altijd door naar Q3, als je geen gekke dingen doet. Dus in Q2 kan je nog wat dingen proberen. De strategie begon al in Q2, en in Q3 kwam die tot in de perfectie tot uiting. Het was perfect getimed om zowel het rechte stuk te pakken als de bocht.'
Dat Red Bull er niet voor koos om Pérez op te offeren voor Verstappen, vindt Doornbos niet zo gek. 'Als Red Bull zijnde heb je nu Pérez en Verstappen vooraan zitten, dus twee en drie. Ferrari heeft maar één speler in het vuur voor de race. Uiteindelijk was het gat van Pérez op Hamilton vier tienden. Dat risico wil je niet nemen als team. Dan sta je echt voor lul en dat zou Pérez ook niet doen.'
'Red Bull is veel meer bezig met zondag'
'Sainz doet dit, omdat hij zich opoffert en toch al niks had', gaat Doornbos verder. 'Als je tegen Pérez zou zeggen dat hij Verstappen moet helpen, dan zou hij zich afvragen waarom. Red Bull is ook veel meer bezig met de zondag. Je hoort ook geen extreme teleurstelling dat ze geen pole hebben.' Daarmee doelt Doornbos op het feit dat Red Bull vaak de betere racepace heeft ten opzichte van Ferrari.
In Oostenrijk was de racepace er niet voor Red Bull, maar dat had ook een reden, zegt Doornbos. 'De temperatuur was misschien niet zo hoog als hier, maar in Oostenrijk leek het er juist op dat de Red Bull rondetijd verloor in de longrun. Daar hadden ze iets gevonden, dat aerodynamische onderdelen net niet goed zaten, waardoor de luchtstroom verkeerd kwam. Daardoor was de bandenslijtage ook hoger. Dat hebben ze nu verholpen, lijkt het', sluit Doornbos af.
Wint Verstappen ook in 2022 de GP van Frankrijk? Zet in en krijg minstens 1,90 keer je inzet terug!
Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties