Doornbos over merkwaardige actie van Verstappen: 'Hij liet de deur openstaan' Opinie
Opinie

Doornbos over merkwaardige actie van Verstappen: 'Hij liet de deur openstaan'

Doornbos over merkwaardige actie van Verstappen: 'Hij liet de deur openstaan'

Voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos heeft in het Ziggo Sport Race Café de races van Lewis Hamilton en Max Verstappen geanalyseerd. Aan het begin van de race was het verschil twee startplekken. 52 ronden later was het verschil 1,4 seconden, nog steeds in het voordeel van de nu 104-voudig Grand Prix-winnaar.

Hamilton en Verstappen staan allebei bekend als regenspecialisten, en dat was in Silverstone ook te zien. Beide mannen - samen goed voor tien wereldtitels en 166 Grand Prix-zeges - blonken uit in de wisselende omstandigheden, en kwamen als eerste en tweede over de streep. 'In deze condities kon hij de baan beter lezen dan wie dan ook', zegt Doornbos over Hamilton. 'Dat kan ook met zoveel zelfvertrouwen, als je hier al acht keer gewonnen hebt. Daar heeft hij het verschil gemaakt, dat hij op de slicks kon blijven aanvallen, en op het juiste moment naar binnen ging.'

Hamilton als vanouds

De beste versie van Hamilton werd in Engeland weer zichtbaar, na een moeizame seizoenstart. 'Ik zat onboard mee te kijken. Hij zat hoog in de toeren', weet de Rotterdammer te delen. 'Hij stuurde agressief in, en plaatste de auto waar hij hem wilde plaatsen, en bij anderen zag je toch af en toe dat ze heel voorzichtig instuurden. Hij was één met de auto. Dat kon hij als de beste, en dat kan hij als de beste.' Doornbos zag na afloop ook een innige omhelzing met Anthony Hamilton, de vader en voormalige manager van de coureur. 'Zijn vader is een bijzonder mens. In 2021 liep zijn vader ook naar Max en Jos, en fluisterde hij ook nog wat in: dingen komen en gaan.'

Verstappen neemt zijn verlies en slaat later toe

In de eerste stint was Verstappen de langzaamste coureur van de top zes. Toch vindt Doornbos niet dat de Mercedes en de McLaren allebei sneller waren in Silverstone. 'Als je tweede wordt, en ziet hoe Max tweede wordt in de laatste stint met die harde band, is het gewoon de op één na snelste auto. De auto kwam toen wel tot leven gelukkig', deelt Doornbos.

Poll

Was de Red Bull één van de twee snelste auto's?

Eerder in de race moest Verstappen nog zijn verlies nemen, onder andere toen het begon te druppelen. 'De Mercedes-coureurs schoten bij Abbey rechtdoor, en Norris zat gelijk op de radio: ze komen onveilig terug op de baan', lacht Doornbos. De Brit had daarvoor Verstappen al ingehaald. 'Hij liet Norris echt gaan. Bij Piastri was het hetzelfde. Hij liet de deur gewoon openstaan. Dat was gewoon risico inschatten: ik wil het podium halen, en het is pas ronde 17. Je moet weten wanneer je het risico moet nemen.'

Dat risico nam Verstappen volgens Doornbos pas na zijn tweede en laatste pitstop. 'In zijn outlap reed ik mee onboard bij Max. Daar nam hij wel echt risico. Hij had met de hardste band, de C1, een enorm moment van overstuur.' Verstappen overleefde dat moment, reed een uitstekende outlap, en kon daarna de aanval op Norris opnieuw inzetten, met een goede tweede plek tot gevolg.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws