Oud-coureur Robert Doornbos stelt dat Red Bull Racing nu echt actie moet ondernemen betreffende de situatie met Sergio Pérez. In vier raceweekenden tijd heeft hij slechts elf punten kunnen scoren. Het wordt volgens Doornbos tijd dat de teamleiding bij Red Bull de clausules in Pérez' contract gaat activeren, want die staan er niet voor niets in. Naar het idee van Doornbos is Pérez de weg helemaal kwijt.
Tijdens de eerste paar races van het seizoen leek het voorbeeldig te gaan met Pérez. Hij maakte één-tweetjes compleet en stond niet te ver achter teamgenoot Max Verstappen. Hij pakte punten en podiums en stond tweede in het kampioenschap. Net als in 2023 bereikte Pérez' seizoen al vroeg een keerpunt. Begin juni kreeg de Mexicaan contractverlenging, waarmee Red Bull hoopte dat hij meer zelfvertrouwen zou krijgen om goede resultaten neer te zetten, maar het ging niet bepaald beter. In Monaco en Canada pakte hij twee keer achter elkaar een DNF.
In Spanje en Oostenrijk wist hij een paar puntjes te pakken. Het weekend in Silverstone was opnieuw dramatisch. Het kan zo niet langer, denkt Doornbos. 'Iedereen vraagt zich af waarom ze hem een nieuw contract hebben gegeven en waarom hij niet wordt vervangen', zegt de oud-coureur in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'De dingen die Pérez laat zien, zijn niet Red Bull-waardig', gaat hij verder. 'Voorheen heeft geen enkele teamgenoot van Max zoveel tijd gekregen.' Pérez is sinds 2021 de teamgenoot van Verstappen, wat inderdaad langer is dan de meeste coureurs in het tweede zitje bij Red Bull.
'Ze zijn enorm aan het worstelen wat ze met hem moeten doen nu', gaat Doornbos verder. 'Er zijn junioren geweest die zijn gepromoveerd naar Red Bull en halverwege toch weer zijn gedegradeerd. De situatie met Pérez ligt natuurlijk net wat anders', zegt hij. Volgens Doornbos neemt Pérez namelijk veel sponsorgeld mee, maar die paar miljoenen helpen Pérez niet het gat te verkleinen. 'Red Bull had de afgelopen jaren nog een grote voorsprong, waardoor het niet uitmaakte als Pérez wat langzamer was dan Max, maar nu kan dat gat het verschil zijn tussen P1 en P6', wijst Doornbos aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Clausules activeren
Red Bull stak in 2023 met kop en schouders boven de rest uit, waardoor die drie tienden die Pérez langzamer was hem alsnog een tweede startrij opleverden. Dat is nu niet meer zo, want de concurrentie is ingelopen. 'Hij zit er ook geen drie tienden meer achter, maar nog veel verder. Zeker in de kwalificatie, waardoor hij minder kans heeft op punten, want in dit competitieve veld ook direct geen punten kan betekenen', zegt Doornbos. Motorsport.com heeft vernomen dat het contract van Pérez onder andere een clausule bevat dat hij bij het ingaan van de zomerstop niet meer dan 100 punten achter Verstappen mag staan.
De achterstand is momenteel 137 punten. Een andere clausule zou inhouden dat Pérez niet meer dan vijf plekken achter Verstappen mag staan, al is het hierbij niet duidelijk of dit over het WK gaat, of over de rangorde van een race. Pérez staat nu zesde in het klassement. 'Het lijkt mij dat je als leiding zegt: we activeren de clausules die in het contract staan. Want waarom zou je die er anders in zetten?' vraagt Doornbos zich af. 'Die zaken staan er niet voor niets in. Dat wat we nu zien, is echt serieus slecht. Natuurlijk zou dat zielig zijn voor Pérez, maar de Formule 1 is keihard en er zijn maar twintig plekjes.'
Doornbos vreest het ergste voor de constructeurstitel
Ook afgelopen weekend in Silverstone ging het niet voor de wind. Pérez spinde tijdens de kwalificatie en belandde in het grind, waardoor hij weer in het achterveld moest starten. 'Ik kreeg plaatsvervangende schaamte toen ik hem in de grindbak zag staan', gaat Doornbos verder. 'Je hoorde hem vragen of hij uit het grind kon worden geduwd, het was hartverscheurend. Hij is helemaal de weg kwijt. Hij zal hebben aangevoeld dat hij wellicht wel zijn laatste credits bij het team heeft verspeeld.' Mocht Red Bull Pérez ontslaan, dan moet er natuurlijk een vervanger komen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Liam Lawson wordt de laatste tijd veel genoemd. 'Dat is een kwestie waar Red Bull echt mee zit, want ze hadden een ander scenario verwacht: Ricciardo zou het Tsunoda moeilijk maken, maar dat is niet gebeurd. Hem promotie geven zou niet eerlijk zijn. Ik zou Lawson nemen', zegt de oud-coureur. Hij vindt het sowieso vreemd dat Ricciardo nog steeds als de hoofdkandidaat wordt gezien, terwijl Tsunoda hem om de oren rijdt. 'Maar er zitten bij Yuki af en toe ook nog verschrikkelijke weekenden tussen', wijst Doornbos aan.
De situatie met Pérez is in ieder geval niet langer meer houdbaar. 'Als ze niets doen, wordt het winnen van de constructeurstitel een hele opgave. McLaren scoort elke keer met twee coureurs', zegt de oud-coureur. 'Als ze naast die titel grijpen, slaan ze zichzelf voor de kop, want Red Bull kan een waanzinnige reeks neerzetten door voor de derde keer achter elkaar kampioen te worden. Dat is ook big business, en je zou toch zeggen dat dat meer waard is dan het sponsorgeld van Pérez, als dat de enige reden is dat hij nog in dat zitje zit.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties