Veel commentatoren, specialisten, fans en zelfs sommige van onze eigen redacteuren bij F1Maximaal hebben dit jaar aangegeven, al nadat de eerste vijf of zes wedstrijden verreden waren, dat ze het Formule 1-seizoen van 2023 niet erg spannend vonden, maar saai en voorspelbaar, vanwege de dominantie van Red Bull Racing in het algemeen en Max Verstappen in het bijzonder, met een vermeend gebrek aan vermaak, show en schouwspel. Als echte sportfan kan ik me daar niet in vinden. Hieronder leg ik uit waarom niet, en waarom ik het wel degelijk spannend vond.
Allereerst moet gezegd worden wat iedere Formule 1-liefhebber wel duidelijk is, en dat is dat we een ongelooflijk seizoen met ongelooflijke prestaties hebben gezien. De dominantie die we gezien hebben van een enkele coureur was ontzagwekkend, en dat was het temeer omdat deze ongelooflijke prestatie niet zozeer voortkwam uit een auto die absoluut niet te verslaan was zoals we in de Mercedes-jaren gezien hebben, maar omdat de coureur, die die auto bestuurde en het wereldkampioenschap won, feitelijk niets heeft laten liggen.
Meer show en spektakel nodig? Of is het goed genoeg?
Als je het goed bekijkt, was de RB19 goed, maar niet overmatig goed. De wagen was wel ontworpen om het op bijna alle circuits en alle soorten wegdek, en onder alle weercondities goed te doen, behalve in langzame bochten en op erg hobbelig asfalt. Het was echter niet de snelste auto, maar ook niet de langzaamste. Het voordeel van de auto kwam voort uit het feit dat deze praktisch overal en bijna altijd wel goed genoeg was.
Zet een goede coureur in zo’n auto, en hij weet met enige moeite de rest van de meute achter zich te houden. Zet een coureur van de buitencategorie in zo’n auto, met grote discipline, enorme consistentie en heel veel talent, en hij rijdt de competitie aan gort. Niet met vreselijk grote verschillen, zoals we wel in het verleden hebben gezien, maar met een consistentie die goed genoeg is om dat te doen en te blijven doen. Dat is wat we in het Formule 1-seizoen van 2023 hebben mogen aanschouwen.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat veel auto’s, zeker in de tweede helft van het seizoen, behoorlijk gelijkwaardig aan elkaar waren. Het resultaat was een verwoede strijd tussen maar liefst zeven coureurs die aanspraak konden maken op het vice-kampioenschap, omdat over het geheel genomen, de combinaties van coureurs en wagens zo dicht bij elkaar lagen. Dit is iets wat we feitelijk nog nooit eerder in de Formule 1 gezien hebben.
Daarachter zaten nog eens vier strijdende coureurs van niveau die elkaar op de hielen zaten, gevolgd door nog een groep van vier die op elkaars hielen zaten, en slechts twee die feitelijk de bezemwagen vormden. Alleen deze groepen van coureurs zo dicht op elkaar maakten dit seizoen al een waar spektakel, nog afgezien van de magistrale show van de huidige wereldkampioen, die een show neerzette die bijna maakte dat je niet wist waar je moest kijken.
Coureurs in gevecht met elkaar over een heel seizoen, Formule 1 2023.
Er werd ook regelmatig gesproken over de showelementen die ontbraken. Ben ik nou de enige die die elementen wel gezien heeft, of zie ik het helemaal verkeerd? De continue gevechten tussen genoemde groepen coureurs waren geweldig om te zien, en er waren meer inhaalacties in 2023 dan welk jaar dan ook in heel lange tijd. En er was het ongelooflijke vakmanschap van ene Verstappen, die metronomisch bleef rondrijden. Je dacht dat het gewoon niet meer op kon, maar elke keer speelde hij het toch weer klaar.
Wat is dan die show en spektakel?
De vraag wordt eigenlijk wat dan spektakel en show is. Gaat het om ruziënde en vloekende teambazen, die elkaar via de media belagen, de politiek in en om de racecircuits dus, of om geweldige wedstrijden waar je kunt genieten van mooie gevechten op de baan, en het ongelooflijke vakmanschap van een aantal coureurs? Voor mij gaat het duidelijk om die laatste twee, voor mij is het geen goedkope kermis of een themapark. Die zijn er al genoeg te vinden, op andere plekken. Maar misschien kan ik hier in ieder geval wat mij betreft nog een wat uitgebreidere toelichting op geven.
Als iemand die van de Baby Boomer-generatie is, zelfs midden daarin, heb ik als jong kind de opkomst van de televisie in Nederland mogen meemaken, met de zwart-witte tv’s met een vrij kleine, afgeronde beeldbuis, verpakt in een houten box met sterk gebogen, afgeronde hoeken. Het was de tijd van Jim Clark in de Formule 1, die ik voor het eerst tijdens een sportuitzending de Grand Prix in Zandvoort mocht zien winnen in juni 1963.
In die tijd begonnen ook de carrières van Kees Verkerk, Ard Schenk, en iets later van Jan Bols in het langeafstandsschaatsen, en ook dat was op de tv’s van die tijd goed te volgen. Het was een andere tijd, we hadden nog geen computers. We hadden wel een andere oplossing: de krant, met enorme tabellen om de tijden van alle schaatsers tijdens de kampioenschappen bij te houden. En dat deden we toen ook. Dat was het alternatief voor moderne oplossingen zoals internet.
Ik heb ook altijd iets gehad met cijfers, en statistiek, omdat je er zoveel uit kunt afleiden, en door kunt gaan zien, mits je de cijfers op een verantwoorde manier gebruikt. En dit geldt voor mij ook voor de Formule 1. Tegenwoordig hebben we voor het volgen van races echter geen eigengemaakte tijdstabellen meer nodig, aangezien we die op allerlei manieren via tv-programma’s of streamingdiensten dan wel apps kunnen volgen. Daar maak ik bij het volgen van de Formule 1 dan ook dankbaar gebruik van.
Niet spannend genoeg? Doe er zelf wat aan!
Het zien van de beelden van de Formule 1 tijdens races of kwalificaties, in combinatie met het volgen van de tijden neergezet per ronde, of nog beter, per sector, live, geeft een extra dimensie aan de beleving van een sport, en al helemaal aan die van de Formule 1. Een F1TV-abonnement maakt het al heel makkelijk om dit mogelijk te maken, omdat het opties heeft om allerlei additionele informatie in andere tabs of windows van je browser te bekijken, tegelijkertijd, maar er zijn hulpmiddelen die het zelfs nog makkelijker maken.
Zo is er bijvoorbeeld momenteel een speciale browser voor de Formule 1, genaamd MultiViewer, die tegenwoordig ook werkt voor andere raceklassen, zoals de NASCAR, IndyCar en WEC. Als je het juiste abonnement hebt, kun je deze browser gebruiken om de mogelijkheden van je abonnement volledig uit te buiten met verschillende, losse windows, zonder afhankelijk te zijn van een klassieke browser, wat het erg makkelijk maakt meerdere aspecten van een race event naast elkaar, of op meerdere schermen, tegelijk te bekijken.
Hier en daar zijn ook websites beschikbaar die over de live data van de FIA of FOM kunnen beschikken, en deze ook uitzenden via het internet, als een streamingdienst voor data, vaak verpakt in een jasje van eigen makelij. Eén zo’n site die ik daarvoor veel gebruik, is de Feedly F1-site, omdat ik de presentatie van live-tijden en de circuitkaart met rondgaande coureurs prettig te volgen vindt. Ofschoon dit een Russische site is, is deze volkomen legaal, en wordt gemodereerd door Nederlanders, al is de voertaal voor commentaar Engels.
Overigens kun je natuurlijk altijd nog bijvoorbeeld een modern mobieltje gebruiken voor het volgen van de live timing, als je scherm of tv het niet aankan of niet groot genoeg is om deze informatie naast de live beelden op te zetten. Waar het echter naar mijn mening om gaat om maximaal van de Formule 1 te genieten, is het tegelijkertijd kunnen aanschouwen van de live beelden, en de live tijden.
Inlevingsvermogen is alles
Op het moment dat je tijden en beelden tegelijkertijd kunt volgen, wordt alles gelijk een stuk spannender, interessanter, en inzichtelijker. Je kunt genieten van de geweldige precisie die een racekunstenaar als Verstappen laat zien op de baan, door zeer precies rondjes te rijden, en precies op de juiste momenten de juiste dingen te doen. Je kunt volgen waar iedereen zit, hoeveel tijd of ronden het gaat kosten voordat er weer een inhaalmanoeuvre komt en erop voorbereid zijn, zodat je niets van de actie mist.
De moderne beelden helpen sowieso hierbij, omdat die al veel informatie geven in sidebars en op andere plekken op het scherm, maar met die extra informatieschermpjes die net wat meer bieden, maakt het de beleving gewoon intenser, intensiever, en daarmee ook spectaculairder. Voeg daarbij de mogelijkheid om bijvoorbeeld ook on-board met coureurs mee te kijken, om te zien hoe ze bijvoorbeeld bochten nemen en inhalen, en de vraag wordt hoeveel spectaculairder moet het nog worden?
De enige manier om er nog verder in op te kunnen gaan, het nog veelomvattender te beleven, is door zelf te rijden. Persoonlijk ben ik echter realistisch genoeg om te weten dat dat voor mij geen optie zou zijn, in eerste instantie om de simpele reden dat ik niet over de vaardigheden beschik om in Formule 1-bolides in een veld van twintig auto’s met snelheden van rond de 350 kilometer per uur over een circuit te scheuren, en dat te doen zonder iemand in gevaar te brengen en ook nog eens een goede prestatie neer te zetten.
Met een beetje inlevingsvermogen en de moderne middelen die mij ter hand staan, kom ik al ver genoeg. Het is spannend, spectaculair, emotioneel, laat mijn adrenalineniveau, bloeddruk en hartslag oplopen, en het is bijna of ik er zelf deel van uitmaak. Hoezo saai? En nee, politieke spelletjes en randvermaak heb ik ook niet nodig om die adrenalinerush dan wel emotionele betrokkenheid te hebben. Ik geniet gewoon van wat ik kan zien, meemaken en volgen, wat er gebeurt op het circuit op het scherm. En is dat tenslotte niet waar het om gaat?
Door: Wim G. Vandebilt
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties