In 2025 zullen maar liefst zes coureurs hun eerste, volledige Formule 1-seizoen verrijden. Zes rookies op de startgrid is iets wat we al een lange tijd niet hebben gezien. Will Buxton houdt ervan en kan niet wachten om te zien wat de jonge talenten in huis hebben, vooral omdat sommige teambazen hoge verwachtingen hebben van hun debuterende rijders. Buxton gaat in op hoe het mogelijk is dat jonge coureurs zo vroeg al in de F1 terechtkomen.
In maart dit jaar beginnen zes rijders aan hun eerste, volledige Formule 1-seizoen. Sommigen hebben al een aantal races op hun cv's mogen zetten, zoals Oliver Bearman, die inviel in Saoedi-Arabië, Bakoe en Brazilië, en Liam Lawson, die de tweede seizoenshelft heeft mogen verrijden voor Racing Bulls. Jack Doohan heeft het laatste raceweekend van 2024 mee mogen pakken voor Alpine. Voor Gabriel Bortoleto, Isack Hadjar en Andrea Kimi Antonelli zal veel nieuw zijn.
Van de rookies die aan de vooravond staan van het 2025-seizoen, zijn Lawson en Doohan, allebei 22 jaar, de oudste coureurs. De debutanten lijken steeds jonger te worden. 'Ik hou ervan', zegt Buxton in The Creative Drive Podcast. 'Ik hou van een generatieverschuiving', vervolgt de journalist van F1TV, die aankomend seizoen overstapt naar de IndyCar. Door de host van de podcast wordt hij gevraagd of rookies nu sneller debuteren dan ooit tevoren.
'Ja, en dat hadden we nooit verwacht', antwoordt de Brit. 'We wisten allemaal dat Antonelli eraan kwam, toch? Dat was duidelijk. Toto gelooft dat hij een talent van het niveau Max Verstappen is. Dus we wisten dat Antonelli in een snel traject zou zitten, maar om te zien wat Bearman deed toen hij dit jaar beide keren inviel voor Haas en Ferrari dat was indrukwekkend', wijst Buxton aan, die ook vindt dat Franco Colapinto alle lof verdient voor wat hij heeft laten zien bij Williams.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Colapinto presteerde beter dan verwacht
De jonge Argentijn nam het zitje van Logan Seargant over in Monza en wist een aantal punten te pakken voor Williams. Vanwege zijn prestaties heeft hij een reservezitje bemachtigd bij Alpine, en gaan er geruchten rond dat hij Doohan na vijf races over kan nemen, als de Australiër niet laat zien wat Alpine graag wil zien. 'Ik denk niet dat James Vowles had verwacht dat Colapinto zo goed zou zijn. Ik denk zelfs niet dat Franco zelf had verwacht dat hij zo goed zou zijn! Tegen alle verwachtingen in', lacht Buxton.
Daarmee heeft Colapinto zichzelf op de kaart gezet als iemand die je niet kunt negeren. 'Liam Lawson ook, elke keer als hij in een Formule 1-auto stapt, is het een spektakel', vervolgt de Brit. Het is echter wel opmerkelijk dat veel rookies de kans krijgen in 2025, terwijl de grid voor 2024 amper veranderde. Sowieso stond het een lange tijd stil met het oog op jonge debutanten. 'Vroeger kon je onbeperkt testen', wijst Buxton aan. 'Als jonge coureurs instapten, hadden ze al 20.000 kilometer testervaring achter de rug.'
Verwijderen van Verstappen-clausule interessant voor Red Bull
De regels omtrent het testen van oudere auto's, de zogenaamde TPC-tests (testing previous cars), zijn veranderd nadat Verstappen en Red Bull Racing een auto uit 2022 testten op Imola om de problemen met de RB20 uit te vogelen. Vanaf dit seizoen mag er 1000 kilometer per coureur worden afgelegd, verspreidt over maximaal vier dagen. Hoewel niet alle rookies evenveel testdagen hebben kunnen afleggen, lijkt hen dit tot nu toe niet te beïnvloeden. Het is mogelijk dat de technologie eromheen, zoals de moderne simulator, ook meer bijdraagt dan voorheen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik weet het niet', zegt Buxton. 'Ik zal ze dat de volgende keer vragen, want het is fascinerend wat het verschil maakt voor hen. Ze worden zeker jonger, veel jonger. Ik bedoel, we hadden de Verstappen-regel, dat je niet mocht deelnemen voordat je achttien was, maar de FIA heeft dat nu veranderd en je mag instappen als je zeventien bent. Dus misschien zet Red Bull op een gegeven moment Lindblad in', sluit hij af, verwijzend naar de veelbelovende Red Bull-junior, Arvid Lindblad.
Lindblad zal in 2025 debuteren in de Formule 2, bij Campos Racing. De Brit maakte indruk op Christian Horner en Helmut Marko tijdens zijn jaar in de Formule 3, waarbij hij direct in het eerste weekend een zege wist te boeken. De 17-jarige coureur uit London wordt in de gaten gehouden, en kan op stand-by staan als Marko halverwege het jaar toch niet tevreden is met de huidige line-up van het zusterteam van de Oostenrijkse renstal.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties