Max Verstappen greep in 2024 na een moeizaam seizoen uiteindelijk opnieuw de wereldtitel op het hoogste autosportpodium en de Red Bull Racing-coureur gaat dit jaar op zoek naar alweer zijn vijfde opeenvolgende F1-kampioenschap. Maar ook in andere grote raceklassen zijn er dit weer een aantal Nederlanders actief. F1Maximaal.nl zet in dit artikel een aantal van de belangrijkste Nederlandse troeven voor je op een rijtje.
Veekay nog in wachtkamer na onverwachte beslissing ECR
De eerste naam op dit lijstje is die van Rinus van Kalmthout, die in de Verenigde Staten als 'VeeKay' door het leven gaat, al moet er direct bij gezegd worden dat de toekomst van de 24-jarige Hoofddorper nog niet zeker is. In de voorbije jaren wist de Nederlander in deze fase al dat hij ook het komende seizoen actief zou zijn in de IndyCar. Daar rekende VeeKay ook voor 2025 weer op, maar het liep allemaal even anders, al zijn zijn kansen nog zeker niet verkeken.
Al sinds zijn IndyCar-debuut in 2020 vormden VeeKay en Ed Carpenter Racing (ECR) een eenheid, maar ondanks de positieve gesprekken besloot teameigenaar Carpenter vlak na afloop van het vorige IndyCar-seizoen om het contract van de Nederlander niet te verlengen en een andere koers te gaan varen. Voor VeeKay kwam dit bericht als een grote verrassing, zo bleek uit een recent interview bij Ziggo Sport.
'Dat had ik zo niet aan zien komen. Ik heb het laatste kwart van het seizoen en zelfs de week daarvoor nog, tijdens de seizoensfinale in Nashville, met hem gesproken. Toen zei hij dat ze met een nieuwe investeerder bezig waren, wat inderdaad zo was, en dat ze het antwoord af zouden wachten. Als het budget rond zou zijn, zouden ze me weer aannemen. Dus ik dacht: prima', aldus VeeKay.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In hetzelfde interview stelde de 24-jarige Nederlander loyaal te zijn geweest aan Carpenter en als gevolg daarvan contact met andere teams te hebben afgehouden. 'Omdat ik wist dat bij ECR blijven het juiste was in ons toekomstplan. Daar gingen we dus gewoon voor.' Die loyaliteit kost VeeKay nu dus mogelijk een plekje op de IndyCar-grid van 2025. Al gloort er nog hoop voor de Hoofddorper, want Dale Coyne Racing (DCR) heeft nog één stoeltje te vergeven en na een zeer positieve test met dit team in oktober, waar hij de derde tijd op de klokken zette, lijkt VeeKay op een zesde seizoen in de IndyCar te mogen hopen. Zelf zei de 24-jarige Nederlander dat 'het er goed uitziet'. Een officiële aankondiging over de tweede coureur, vorige week bevestigde DCR immers Jacob Abel al voor 2025, zou volgens Dale Coyne in de komende weken moeten volgen.
Frijns en De Vries werken opnieuw dubbel programma af
Voor Nyck de Vries en Robin Frijns verandert er in 2025 bijzonder weinig. Beide coureurs werken opnieuw een seizoen als fulltime-rijder af in het Formule E-kampioenschap. Dit zullen zij combineren met hun werkzaamheden in het WEC (World Endurance Championship). En aangezien het Formule E-seizoen ruim een maand geleden al van start is gegaan, hebben beide coureurs hun eerste races van het racejaar ook al achter de kiezen.
De start van het Formule E-seizoen was echter niet voor beide coureurs een bijzonder groot succes. Frijns, die opnieuw de kleuren van Envision Racing verdedigt, is na twee races nog altijd puntloos. De 33-jarige Nederlander kon de openingsrace in het Braziliaanse São Paulo door een technisch mankement niet eens aanvangen, terwijl hij zich in Mexico City vanuit het achterveld nog wel een weg naar voren wist te banen, maar niet verder kwam dan P11. De Vries begon het nieuwe seizoen met Mahindra daarentegen een stuk voortvarender. Met P6 en P8 staat de teller voor de Fries na twee races al op twaalf punten en dat is een flink stuk beter dan een jaar geleden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Zowel Frijns en De Vries zullen naast de deelname aan het FE-kampioenschap ook een volledig seizoen in het WEC afwerken. BMW bevestigde vorige maand dat Frijns ook in 2025 namens Team WRT één van de Hypercar-bolides zal besturen. Dit doet hij aan de zijde van René Rast en Sheldon van der Linde. Frijns zal daarnaast ook enkele races in IMSA-kampioenschap gaan rijden, te beginnen komend weekend al met de 24 uur van Daytona. Ook De Vries blijft bij het team waarvoor hij ook in 2024 uitkwam. Komend seizoen zal de voormalig Formule 1-coureur naast Mike Conway en Kamui Kobayashi plaatsnemen in de #7 van Toyota Gazoo Racing. De Nederlander hoopt Ferrari, na twee opeenvolgende zeges, in Le Mans van de troon te stoten.
Verschoor terug op oude nest, ART blij met Van Hoepen
Net als in 2024 zal er zowel in de Formule 2 als de Formule 3 weer een Nederlandse coureur zijn opwachting maken. En net als een jaar geleden is Richard Verschoor de Nederlandse troef in de belangrijkste opstapklasse richting de Formule 1 en zal Laurens van Hoepen op het derde niveau zijn kunsten op het circuit vertonen.
Verschoor zal ook in 2025 weer zijn rondjes rijden in de Formule 2. Ditmaal doet de 24-jarige coureur uit Benschop, die ook een overstap naar de IndyCar en de Super Formula overwoog, dit in de kleuren van het Nederlandse MP Motorsport. Verschoor reed in het afgelopen seizoen ook de laatste twee raceweekends in Qatar en Abu Dhabi al voor de Nederlandse renstal en hoopt in 2025 een gooi naar de F2-titel te kunnen doen met het team waar het voor hem allemaal ooit begon. 'MP Motorsport heeft me eigenlijk van de straat gehaald na de karting-tijd. Ik heb daar in totaal zes à zeven jaren gereden', zei Verschoor aan het einde van 2024 in een interview met Motorsport.com.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In het Formule 3-kampioenschap zal Van Hoepen opnieuw zijn opwachting maken. Het team van ART was dusdanig onder de indruk van de prestaties van de pas 19-jarige Nederlander dat de Franse renstal niet lang over een verlenging van zijn contract na hoefde te denken. In zijn debuutseizoen in de F3 eindigde het talent uit Wassenaar driemaal op het podium in een sprintrace en trainde hij zich in Hongarije naar de poleposition voor de hoofrace. Van Hoepen zou die race als tweede afsluiten, maar vanwege een te lichte bolide werd hij uiteindelijk uit de uitslag gehaald. In 2025 wil de Nederlander weer een goede stap voorwaarts zetten.
Van der Zande begint aan nieuw avontuur, Van der Helm verlengt contract
Aan de andere kant van de plas hebben ook een aantal Nederlandse coureurs weer onderdak gevonden in het IMSA-kampioenschap. Renger van der Zande is al jaren een bekend gezicht in topklasse van dit kampioenschap, maar de 38-jarige coureur staat dit seizoen wel voor een enorme uitdaging. In de afgelopen zeven seizoenen reed hij immers in dienst van Cadillac, maar Van der Zande koos voor een nieuw avontuur. Komend weekend zal de Nederlander tijdens de 24 uur van Daytona zijn racedebuut maken voor Acura, dat samen met Meyer Shank Racing (ook actief in de IndyCar) in de Amerikaanse klasse rijdt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In de GTP-klasse, de topklasse van het IMSA-kampioenschap, wordt Van der Zande in 2025 opnieuw vergezeld door een landgenoot. Tijmen van der Helm verlengde vorig week nog zijn contract bij JDC Miller Motorsports met drie seizoenen. De 20-jarige Nederlander kwam ook in de afgelopen twee seizoenen al uit voor het team dat samenwerkt met Porsche. Vorig jaar eindigde Van der Helm als tiende in het IMSA-kampioenschap en stond hij één keer op het podium.
Ook in de andere klassen van het IMSA-kampioenschap maken enkele Nederlandse coureurs hun opwachting. In het GTD Pro-veld is Nicky Catsburg (Corvette) vooralsnog de enige inschrijving en in de GTD-klasse wordt Nederland vertegenwoordigd door Indy Dontje, die komend weekend in de Mercedes-AMG GT3 van Winward Motorsport, net als in 2024, de zege wil grijpen in de 24 uur van Daytona.
Zoons bekende racevaders richten zich op volgende stap
De meeste van de hierboven genoemde coureurs hebben inmiddels al een flink aantal seizoenen in grote raceklassen achter hun naam staan, maar Nederland beschikt ook over voldoende aanstormend racetalent. Twee van hen hebben zelfs een bekende racevader. René Lammers (zoon van Jan Lammers) en Rocco Coronel (zoon van Tom Coronel) hopen zich in de 2025 te laten gelden in de formulewagens.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Voor de 16-jarige Lammers zal er komend seizoen weinig veranderen. De zoon van autosportlegende Jan Lammers maakte een jaar geleden via het Spaanse Formule 4-kampioenschap al zijn debuut in de formulewagens en samen met MP Motorsport heeft de familie Lammers besloten om er nog een seizoen in dezelfde raceklasse aan vast te plakken. Lammers eindigde in zijn eerste seizoen als dertiende in de eindrangschikking en het doel voor 2025 is om progressie te laten zien.
Voor de pas 14-jarige Rocco Coronel wordt 2025 daarentegen zijn eerste volledige seizoen in de formulewagens. De zoon van Tom Coronel werd vorig jaar door Red Bull Racing gecontracteerd en komend seizoen zal het racetalent zijn opwachting maken in het Ginetta Junior Championship. Rocco heeft inmiddels al wat meters kunnen maken in een formulewagen. In Groot-Brittannië mogen jongere coureurs namelijk al vanaf 14 jaar deelnemen aan competities zoals de Ginetta Junior-klasse en daarom nam Coronel junior een week na zijn veertiende verjaardag al deel aan de Ginetta Junior Winter Series. Met de steun van Red Bull hoopt Coronel een onuitwisbare indruk achter te laten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties