Martin Brundle spreekt van een 'verwarrende' race van Max Verstappen tijdens het Chinese Grand Prix-weekend. Op het Shanghai International Circuit begon de Red Bull Racing-coureur moeizaam aan de wedstrijd, maar later in de race leek alles ineens op zijn plek te vallen. De Brit denkt daarnaast dat de keuze voor een tweestopper een andere meervoudig wereldkampioen mogelijk fataal is geworden.
McLaren bleek geheel volgens de verwachting een maatje te groot te zijn voor de concurrentie. Ondanks een probleem met de remmen van de MCL39 van Lando Norris, die daardoor de slotronden behoedzaam moest afwerken, boekte de renstal uit Woking de 50ste dubbelzege uit de historie van het team. Verstappen kon ditmaal, in tegenstelling tot een week geleden in Australië, geen moment aanhaken bij het McLaren-duo en zelfs een podiumplaats zat er op geen enkel moment in voor de 27-jarige Nederlander.
Na een matige openingsronde viel Verstappen terug naar P6 en moest hij zowel Lewis Hamilton als Charles Leclerc aan zich voorbij laten gaan. Daarna reed de regerend wereldkampioen voor het grootste deel van de race in de anonimiteit rond, maar in de slotfase van de race leek de RB21 ineens op te leven. Verstappen begon rap in te lopen op Hamilton en toen deze voor de tweede keer een pitstop maakte, kon de Nederlander de aanval openen op diens Ferrari-teamgenoot Leclerc, die hij dankzij een mooie inhaalmanoeuvre enkele ronden voor het einde passeerde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Brundle realiseerde zich ook pas op het moment dat Verstappen richting de Ferrari-mannen reed dat de Red Bull-coureur nog altijd meedeed aan de Grand Prix van China. 'Hij begon ineens wat grip te vinden en op de één of andere manier kon hij de Ferrari's inhalen met minder brandstof en wellicht door het besef dat hij niet meer zo op zijn banden hoefde te letten', schrijft Brundle in zijn nabeschouwing voor Sky Sports. 'Max reed zijn snelste raceronde in de laatste ronde van de wedstrijd, wat een beetje verwarrend was', lijkt de voormalig F1-coureur verbaasd te zijn over de plotselinge opleving van de Nederlander.
Brundle zoekt naar oorzaak diskwalificatie Hamilton
Verstappen reed in het tweede deel van de laatste stint plotseling in een rap tempo naar Hamilton toe, maar voordat de viervoudig wereldkampioen de aanval in kon zetten, besloot Ferrari zijn nieuwe coureur voor de tweede keer naar binnen te roepen. Het kostte de zevenvoudig wereldkampioen enkel een plek aan Verstappen, die hem naar alle waarschijnlijkheid sowieso wel zou zijn gepasseerd.
Op veel betere banden hoopte de Brit in de slotfase nog iets uit te kunnen halen en wellicht Verstappen en ook zijn teamgenoot Leclerc nog te kunnen passeren. Dit lukte hem echter niet, maar dat neemt niet weg dat de 40-jarige flink aan het pushen was. En juist dit feit zou Hamilton mogelijk wel eens fataal kunnen zijn geworden, zo denkt Brundle. 'Lewis zou hard pushen tot het einde van de race, een factor die misschien wel heeft bijgedragen aan zijn uiteindelijke diskwalificatie.'
'Hamilton werd immers uit de uitslag gehaald, omdat hij te dicht bij de grond reed en het legale skid block een halve millimeter te veel versleten was', legt Brundle uit wat de reden van de diskwalificatie van de Britse coureur was. 'Deze regel is er om te voorkomen dat teams deze aerodynamische auto's met grondeffect te laag laten rijden om betere prestaties te krijgen, maar vervolgens elke dag peperdure vloeren vernielen', aldus Brundle, die vermoedt dat reacties van de Italiaanse media, ondanks de sprintzege van Hamilton, niet mals zullen zijn na de dubbele diskwalificatie in China.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties