Andrew Benson, Formule 1-commentator bij de BBC, gelooft niet dat de dominantie van Red Bull Racing voorbij is na het verliezen van een aantal wedstrijden. De Brit wil niet te hard van stapel lopen en denkt niet dat de concurrentie de Oostenrijkse renstal al heeft ingehaald. Benson heeft echter wel een zwak punt van de Red Bull-bolide ontdekt.
Aan het begin van het seizoen leek het erop dat Max Verstappen verderging waar hij in Abu Dhabi 2023 was gebleven. Na een paar races heeft de Formule 1 echter al vier verschillende winnaars gezien. In Australië won Carlos Sainz, in Miami won Lando Norris, in Monaco pakte Charles Leclerc de zege. 'Het seizoen lijkt al veel competitiever dan velen hadden verwacht', merkt Benson op in de Q&A van de BBC. 'Bovendien geven recente races de indruk dat Ferrari en McLaren, in het bijzonder, beginnen in te lopen op Red Bull - evenals Mercedes, zij het vanaf een iets grotere achterstand', gaat hij verder.
Dat de concurrentie dichter bij Red Bull zou komen, had de Oostenrijkse renstal wel verwacht. De andere teams kunnen echter al twee jaar afkijken bij de succesformatie, en het was onvermijdelijk dat Red Bull tot aan 2026 elke race met dertig seconden voorsprong zou blijven winnen. 'Verstappen vatte zijn en Red Bulls problemen in Monaco zelf samen, waar de layout niet geschikt was voor de auto, door te zeggen dat de zwaktes van de auto de afgelopen twee jaar verborgen waren gebleven door een fundamenteel prestatievoordeel', kaart Benson aan. Verstappen zei dat het probleem nu niet meer te verbergen is.
Maar Benson lijkt de Nederlander niet helemaal te geloven. 'De Red Bull is is nog steeds de auto die verslagen moet worden, en Leclerc begon het weekend met te wijzen op het feit dat het fluctuerende gat mogelijk te wijten is aan de specifieke kenmerken van de individuele circuits', vervolgt de Brit. Leclerc wilde dan ook niet te enthousiast worden van het tegenvallende weekend van Red Bull in Monaco. Hij verwacht dat ze op andere banen, bijvoorbeeld Spanje en Oostenrijk, keihard terug zouden slaan. In Canada is het mogelijk nog een keer een weekend overleven, aangezien de kerbs en hobbels daar ook niet mals zijn.
Benson ziet Red Bull wel terugslaan: 'Daar zijn ze competitiever'
Moet Red Bull zich dan zorgen maken over haar vorm? En heeft het te maken met de ontwikkelingscurve van de concurrentie of is het circuitspecifiek? 'Het is een combinatie van beide', antwoordt Benson. 'De Red Bull blijft een geweldige auto, maar sinds het begin van het ground-effect tijdperk heeft het een zwakte. Het is niet geweldig op hobbelige circuits met voornamelijk langzame bochten, waarbij het cruciaal is om veel van de kerbs mee te pakken. Men gelooft dat dit komt doordat de auto aerodynamisch optimaal werkt met een lage voorste rijhoogte. Dit geeft dubbel verlies op het soort circuits als Monaco, omdat de auto hoger moet worden afgesteld.'
Dan verliest de bolide downforce en performance, en het maakt de auto stijver, waardoor de coureurs niet zo soepel over de hobbels kunnen rijden. 'De Ferrari daarentegen is ontworpen om met een hogere voorste rijhoogte te rijden. Dat betekent dat hij van nature competitiever is in langzame bochten, waar de rijhoogte automatisch hoger is door de verminderde belasting op de auto. Dat behoudt meer van zijn prestaties wanneer hij hoger moet worden afgesteld; en hij kan zachter worden afgesteld zonder zoveel te verliezen. Dus, Red Bull zal weer competitiever zijn op circuits die deze kenmerken niet hebben. Er komen genoeg van die banen aan in het Europese seizoen, en waar dus wordt verwacht dat ze formidabel zullen zijn.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties