Analisten oneens met nieuwe regels FIA: 'Sport zonder emotie is geen sport' Opinie
Opinie

Analisten oneens met nieuwe regels FIA: 'Sport zonder emotie is geen sport'

Analisten oneens met nieuwe regels FIA: 'Sport zonder emotie is geen sport'

Vloeken is sinds vorig jaar een belangrijk onderwerp in de Formule 1 geworden en dit jaar mag de FIA er zware straffen voor uitdelen. Rick Winkelman en Frans Verschuur vinden de straffen te ver gaan. Zij vinden dat schelden bij de sport hoort.

Tijdens de persconferentie voor de Grand Prix van Singapore vorig jaar was Max Verstappen erg duidelijk over zijn auto: 'The car is fucked.' Door deze woorden ontstond er een strijd tussen de FIA en de coureurs. De FIA gaf Verstappen een taakstraf, het bestuursorgaan vindt dat grof taalgebruik geen plek heeft in de Formule 1. De coureurs vonden dat de FIA zich te veel met de coureurs aan het bemoeien was.

Dit jaar blijkt dat de FIA zich niks van de coureurs aantrekt. Om 'duidelijke richtlijnen te creëren', aldus een woordvoerder van de FIA, staan er nu zware straffen op grof taalgebruik en politieke uitingen. De coureurs kunnen geldboetes ontvangen, geschorst worden en ook kampioenschapspunten verliezen. 'Ik vind het een beetje te ver gaan', zegt autosportjournalist Rick Winkelman over de straffen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen singapore gp zondag 2024 15
Verstappen kreeg vorig jaar een taakstraf voor vloeken in de persconferentie.

Vloeken in de helm

De mannen van de podcast F1 Aan Tafel krijgen de vraag of er een verschil zit tussen schelden met de helm op en schelden tijdens de persconferentie. Winkelman vindt van wel. 'In de helm moet (schelden, red.) sowieso mogelijk zijn, omdat je dan ook met emoties te maken hebt en er wordt al heel veel gevloekt', legt hij uit. De FIA heeft dan ook een oplossing voor schelden tijdens de race, namelijk de scheldwoorden wegfilteren. 'Het wordt gewoon weggepiept', vertelt Winkelman. 'Mede daarom dat er vertraging in de boordradio's zit.'

Boordradio's worden niet direct uitgezonden, maar worden eerst gecontroleerd. Eventuele scheldwoorden worden weggehaald en daarna wordt de boordradio pas uitgezonden. Radio-dj Corné Klijn, die ook te gast is bij de podcast, vat het goed samen: 'Als het schelden vanuit de cockpit heel heftig is, dan hoef je helemaal niks uit te zenden. In principe doen ze dat zelf.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb20 red bull racing donker abu dhabi 2024 13
Scheldwoorden in boordradio's worden weggepiept.

Sport is emotie

Ook voormalig teambaas Frans Verschuur vindt dat schelden in de auto gewoon moet kunnen. Als aan hem gevraagd wordt wat hij allemaal roept in de auto, antwoordt hij dan ook: 'Dat wil je niet weten en zoveel zendtijd hebben we niet!' Hij geeft aan dat vloeken nou eenmaal bij sport hoort. 'Emotie is natuurlijk in elke sport belangrijk. Sport zonder emotie is geen sport.'

Winkelman snapt verder wel waarom de FIA liever geen grof taalgebruik wil horen naast de baan. 'Vloeken in de persconferentie lijkt me niet netjes en niet verstandig', aldus de commentator. 'Maar om daar nou enorme straffen aan te verbinden vind ik ook weer een beetje te ver gaan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws