Ernest Knoors heeft stevige kritiek geleverd op Helmut Marko en Christian Horner. De Viaplay-analist merkt dat de prioriteiten de afgelopen jaren niet meer goed zijn geweest, en merkt dat het duo de weg redelijk kwijt is. De coureurs zijn daar de dupe van, en dat vindt Knoors een kwalijke zaak. Knoors baalt ervan dat er met de carrière van Lawson gespeeld wordt vanwege de keuzes van de teamleiding.
Knoors was bij Viaplay aanwezig als analist, en is niet verrast dat McLaren er met de poleposition vandoor ging. 'McLaren heeft enorm geprofiteerd van wat ze in de sprintrace geleerd hebben. Ze konden de auto's aanpassen', weet de voormalige engineer. 'Als je die snelle auto dan de juist afstelling meegeeft, moet je het haast wel goed doen. Daarnaast kun je de hele kwalificatie op die zachte banden rijden. Dan kun je echt het maximale uit die auto halen. Ik vind dat Oscar Piastri dat goed gedaan heeft.'
Marko en Horner moeten in de spiegel kijken
Vervolgens besteedde de analist vooral veel aandacht aan Liam Lawson. De Nieuw-Zeelander eindigde voor de tweede kwalificatie op rij achteraan, en wordt nu al zwaar onder druk gezet. 'Ik vind dat de fout bij Helmut Marko en Christian Horner ligt', maakt Knoors duidelijk, die een uitgesproken mening over dit onderwerp heeft. 'Die talenten in het opleidingsprogramma zijn veel te veel speelbal geweest van politieke en persoonlijke voorkeur.' Zo had Christian Horner een goede band met Daniel Ricciardo, terwijl de gunfactor bij Lawson ook een rol gespeeld lijkt te hebben in vergelijking met Yuki Tsunoda.
McLaren, Mercedes, en Ferrari slagen er al jaren in om twee goede coureurs in te zetten. Juist het team met een opleidingsteam krijgt het niet voor elkaar om twee coureurs vooraan mee te laten strijden. 'Het moet een puur opleidingsteam zijn, om te zorgen dat een coureur klaar staat als het hoofdteam een coureur nodig heeft', zo legt Knoors het oorspronkelijke doel van Racing Bulls uit. Alexander Albon stroomde echter ook al door in zijn debuutseizoen. Vervolgens koos men met Sergio Pérez voor een externe coureur, om nu wederom voor een rookie te gaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lawson knakt
Lawson lijkt nu de prijs te betalen voor die keuze van Red Bull. 'Dan vind ik niet dat je Lawson onder druk moet zetten. Je moet naar je eigen programma kijken, want het is niet de eerste keer dat een rijder onvoorbereid bij de hoofdmacht komt. Dat is naast Max heel lastig, maar als je nog geen volledig seizoen hebt gereden, maak je het alleen maar lastiger. Ze moeten dus ook zelf kijken wat ze fout doen.' Knoors vindt dat Lawson eerst nog een volledig seizoen bij Racing Bulls had moeten krijgen.
Knoors kijkt dan ook met medeleven naar het interview van een zelfkritische Lawson. 'Je ziet dat de druk op hem toeneemt, maar hij is ook al een beetje geknakt.' Knoors leeft mee met de onervaren coureur, maar merkt met die constatering ook op dat het lastig wordt om Lawson op de korte termijn weer beter te laten presteren. 'Hij verliest al een beetje van zijn bravoure, die je wilt zien.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Knoors is vooral kritisch richting Red Bull. 'Het is zo lastig voor die jongen. Hij wordt in zo'n lastige positie gezet. Hij kan hier niet veel aan doen. Ik zou veel grotere vraagtekens zetten bij de mensen die hem in deze positie zetten, en hem hierop voorbereiden', zo wijst hij naar Helmut Marko en Christian Horner, die de voorkeur gaven aan een onervaren coureur, boven een ervaren klant als Yuki Tsunoda.
Hadjar slaat sterk terug
Helmut Marko zoekt vaak naar mentale weerbaarheid, en zal dat in ieder geval in Isack Hadjar gevonden hebben. 'Hadjar heeft een heel moeilijk weekend in Australië achter de rug. Hij was daar goed onderweg, en maakte daarna een rookie mistake', kaart Knoors aan. 'Als je dan zo sterk terugkomt, geeft dat veel vertrouwen. Hij is authentiek. Hij huilde in Australië en nu is bij blij. Het is gewoon een leuke jongen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties