Het thuisweekend in Mexico leverde voor Sergio Pérez weinig goeds op. De Red Bull Racing-coureur viel al in de eerste ronde uit na een startincident met Charles Leclerc, en als klap op de vuurpijl zag hij ook nog toe hoe AlphaTauri-coureur Daniel Ricciardo een van de absolute uitblinkers was. Volgens journalist Ben Anderson wordt het de Mexicaan bij Red Bull ook niet makkelijk gemaakt, al wordt Max Verstappen daarbij niks verweten.
Pérez startte sterk aan het seizoen, en had met een zege in Miami de leiding in het kampioenschap kunnen overnemen. Het liep anders: Max Verstappen won die race vanaf de negende plek, en sindsdien heeft de Nederlander nagenoeg alles gewonnen, terwijl Pérez niet meer vaak op het podium eindigde. In de laatste veertien weekenden pakte Pérez 135 punten, terwijl Verstappen maar liefst 372 punten pakte in dezelfde periode.
Ondanks een contract voor 2024 staat Pérez dus behoorlijk onder druk, en zijn er de afgelopen maanden al veel verschillende coureurs als mogelijke vervangers naar voren geschoven. Journalist Ben Anderson van The Race vergelijkt de situatie van Pérez met die van Ricciardo bij McLaren. 'Hij heeft herhaaldelijk die onzin van Helmut Marko over zich heen gehad. Marko ging dusdanig over de schreef, dat hij publiekelijk zijn verontschuldigingen moest aanbieden.'
Pérez bezig aan kansloze missie bij Red Bull
Red Bull-teambaas Christian Horner houdt er juist een heel andere aanpak op na. 'Horner zegt juist regelmatig dat Pérez een arm om zijn schouder nodig heeft, en in Mexico zagen we dat ook daadwerkelijk', merkte Anderson op. 'Pérez zal echter niet kunnen ontsnappen aan het knagende gevoel dat hij zich op een doodlopend pad bevindt. Red Bull is Verstappens team, en als Pérez te dicht in de buurt komt, stelt Red Bull de koers snel bij.' Dat bedoelt Anderson overigens niet negatief richting Red Bull of Verstappen.
Anderson wijst hierbij op een trend uit 2022 en 2023, waarbij Pérez een goede seizoenstart niet kon doortrekken naar de rest van het seizoen. 'De laatste twee seizoenen van Pérez werden gekenmerkt door het feit dat zijn auto steeds minder bij hem paste. Hoe haal je het maximale uit jezelf als er geen manier is waarop je constant de coureur aan de andere kant van de garage kan verslaan?' vraagt de Britse journalist zich af. Gedurende het seizoen wordt de auto doorgaans scherper afgesteld, en Verstappen kan beter omgaan met overstuur dan Pérez, die liever een licht ondersturende auto heeft.
Anderson vergelijk het dan ook met de situatie bij Mercedes van 2017 tot en met 2021. 'Dit moet wat met hem doen, net zoals bij Valtteri Bottas in de jaren naast Lewis Hamilton. Je wordt constant met je neus op de feiten gedrukt dat je niet goed genoeg bent, hoe hard je ook probeert.' Bij Mercedes won Bottas tien races, terwijl Hamilton in diezelfde periode 50 overwinningen pakte. Bij Red Bull is het verschil nog groter: sinds de start van 2021 won Verstappen 41 keer, terwijl de teller bij Pérez slechts op vijf zeges staat.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties