Na afloop van de Grand Prix van België was Max Verstappen niet tevreden over de competitiviteit van Red Bull, maar was hij wel te spreken over het feit dat hij voor Lando Norris over de streep kwam. Voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers plaatst echter zijn vraagtekens bij de strategische keuzes bij Red Bull Racing, en denkt dat er misschien nog wel meer haalbaar was geweest.
In 2022 en 2023 vloog Verstappen in België nog vanaf de veertiende en zesde plek naar overwinningen, maar dat zat er dit jaar niet meer in. 'Hij was in 2023 zo oppermachtig dat de rest nog niet de aansluiting had', zegt Albers in de podcast van De Telegraaf. De analist ziet nog één punt waarin Red Bull uitblinkt. 'De DRS van Red Bull is nog steeds wel het sterkste van alle teams. Daar geloof ik nog steeds heilig in, want je ziet nog steeds dat het net een soort vliegtuig is. Daardoor kunnen ze ook met wat meer vleugel rijden, als ze niet vooraan kunnen starten.'
'Je ziet nu wel dat alles dichter bij elkaar is gekomen. Iedereen heeft nu veel last van turbulentie en vuile lucht', vervolgt de Eindhovenaar. 'Daardoor zie je ook in de race ook dat ze andere lijnen gaan rijden. Je zag Max ook echt denken en sneller naar binnen sturen, terwijl anderen een grotere radius probeerden te maken, om zo sneller weer wind op de voorvleugel te krijgen. In het midden van de bocht is de snelheid zoveel lager dat het minder uitmaakt voor de banden. Je ziet wel dat Max lijnen aan het proberen is, om vrije lucht te krijgen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Albers had wel meer verwacht van het begin van de race van Verstappen. 'Sorry, maar het was geen echte Max Verstappen-start. Zijn start was niet goed. Na de eerste bocht lag hij nog op dezelfde positie. Hij was ofwel voorzichtig, ofwel hij had een slechte start.' Uiteindelijk greep Verstappen een plekje bij de start, pakte hij daarna Alexander Albon aan het einde van de openingsronde, en was Fernando Alonso een paar bochten later de pineut.
Red Bull helpt Verstappen niet
Verstappen was na anderhalve ronde dus op de achtste plek aangekomen, als laatste wagonnetje van een trein, bestaande uit topauto's. Daarna werd het lastiger, en Albers denkt dat dit grotendeels aan de keuze van Red Bull te wijten is. 'Je krijgt van je engineer, GP, ook te horen dat je niet te veel moet aanvallen, en het rustig moet opbouwen met de banden', vertelt Albers. Verstappen vroeg halverwege de race dan ook of hij niet mocht gaan aanvallen.
'Achteraf zullen ze analyseren of ze niet te voorzichtig gestart zijn. Je gaat dan temperatuur creëren doordat je allemaal in een treintje en in vieze lucht rijdt', zo legt de oud-coureur het probleem uit. 'Dan kan je op een gegeven moment ook niet meer aanstalten maken om er voorbij te gaan. Ze hadden ook maar één set harde banden, dus je moet nadenken over hoe je die race indeelt. Als je de race van Verstappen bekijkt, zie je dat het management een grotere rol speelde dan het veroveren van posities. Daardoor reed hij zichzelf een beetje vast en dat is jammer.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Albers vindt dat Red Bull ook wel wat daadkrachtiger had mogen optreden om haar eerste coureur een handje te helpen in de race. Verstappen kwam tweemaal achter teamgenoot Sergio Pérez te zitten. De eerste keer gebeurde dit nadat George Russell de Mexicaan inhaalde, waarna Verstappen een ronde lang in zijn versnellingsbak hing en zo veel tijd verloor totdat Red Bull haar coureur binnenhaalde voor een pitstop. Tegen die tijd was titelconcurrent Lando Norris aangesloten tot binnen DRS-afstand.
'De tweede keer hebben ze er wel van geleerd, want toen ging Pérez sneller aan de kant', beseft Albers. 'De eerste keer duurde dat veel te lang. In de tweede sector wil je niet dat Pérez voor Verstappen rijdt. Dan verlies je downforce en het is ook nog de sector met de meeste bochten. Toen vrat ik mezelf op de bank op. Ik dacht: wat zijn ze hier in godsnaam aan het doen? Max heeft alleen maar versnellingsbakken gezien', roept Albers uit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties