Albers na Verstappens tirade: 'Horner en Red Bull zijn bang voor Verstappen' Opinie
Opinie

Albers na Verstappens tirade: 'Horner en Red Bull zijn bang voor Verstappen'

Albers na Verstappens tirade: 'Horner en Red Bull zijn bang voor Verstappen'

Oud-coureur Christijan Albers snapt dat Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Hongarije kookte van woede nadat het helemaal misging met de strategie van Red Bull Racing. Verstappen uitte zijn ongenoegen op de boordradio en de manier waarop schrokken veel mensen van. De Nederlander eist meer van Red Bull. Albers denkt dat de drievoudig wereldkampioen de enige houvast is van Red Bull op dit moment.

Verstappen is al een tijdje niet tevreden over de gang van zaken bij Red Bull en het gebrek aan performance van de auto. Het team werkt hard om het op te lossen, maar de upgrades sloegen niet hard genoeg aan in Hongarije. Verstappen was er op zaterdag al niet over te spreken. Hij kwam twee tienden tekort in de kwalificatie en op zondag kon hij de pace van de McLarens ook niet bijbenen. Red Bull hield zich vast aan haar strategie en liet Verstappen telkens later binnenkomen dan de coureurs om hem heen.

De bom barstte in de slotfase, toen race-ingenieur hem verzocht om rustig om te gaan met zijn banden. 'Jullie hebben me deze shit strategie gegeven, ik probeer het nu te redden', zei hij. Na afloop was hij bij de media nog niet echt afgekoeld. 'We kunnen niet in de keuken kijken, dus misschien was er meer slijtage dan wij konden zien', steekt Albers van wal in de De Telegraaf Formule 1-podcast. 'Als iemand als Hamilton al zo vroeg naar binnengaat, is het ook forceren. De undercut was op zo'n klein circuit wel veel sterker, maar als de banden inzakken, kan je er wel weer voorbij.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Albers na Verstappens tirade: 'Horner en Red Bull zijn bang voor Verstappen'
Verstappen kookte over tijdens de Grand Prix van Hongarije.

'Dat is echt bullshit'

Hamilton ging in ronde zestien al naar binnen, Verstappen bleef tot de 22ste ronde buiten. Hij kwam daardoor achter Hamilton weer op de baan terecht. Dat gebeurde bij zijn tweede stop ook. 'Door al die dingen bij elkaar hoopt de frustratie zich op', zegt Albers. 'Voor iedereen is het denk ik een leerproces, want je leert elke dag. Max is een van de grootste talenten van de Formule 1', gaat de oud-coureur verder. 'Helemaal als je zo'n seizoen bekijkt als die van 2021, hoe hij vecht en hoe hij rijdt. Als je dat naast dit seizoen legt, dan vind ik wel dat hij harder is geworden op de boordradio, en dat meerdere factoren een rol spelen bij de frustratie.'

De Telegraaf-journalist Erik van Haren vindt het vooral onzin dat mensen zoveel kritiek hebben op de opmerkingen van Verstappen op de boordradio. 'Ik vind het ook onzin dat mensen nu gaan zeggen, als het even niet loopt: we zien nu de ware Max Verstappen. Dat is echt bullshit. Dit zegt Verstappen al weken, dat het niet goed genoeg gaat. Misschien denkt het team dat hij het toch wel oplost', oppert Van Haren. 'Alleen er komt een moment dat je niet meer alles op kan lossen. Hij zegt al sinds Miami dit jaar dat Red Bull achter de feiten aan loopt. Wat er in Hongarije is gebeurd, waarschuwt Max al weken voor.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

christian horner max verstappen red bull racing hongarije zaterdag 2024
Horner denkt dat er nog meer uit de auto te halen valt.

Marko was de enige die Verstappen gelijk gaf

Albers twijfelt een beetje of hij de radioberichten van Verstappen te ver vond gaan of niet. Hij vindt het wel jammer dat zijn opmerkingen over de upgrades het hardwerkende personeel in de fabriek treffen. 'Een ding moeten we niet vergeten: er werken duizend mensen om die auto te verbeteren. Je wilt altijd de beste coureur in de auto, want die brengt je de laatste twee, drie tienden', gaat Albers verder. 'Red Bull heeft ook te lang lopen aanmodderen met Pérez, want als je een coureur hebt die er 2,5 of drie tienden achter zit, dan heb je die aansluiting, en dat creëert meer rust. Ik heb zo'n gevoel dat Horner en Red Bull erg bang zijn voor Max. Hij is hun enige houvast.'

Verstappen laat de laatste tijd steeds vaker weten dat hij de auto er beter uit laat zien dat hij daadwerkelijk is. Hij heeft het gevoel dat het team daar te veel op leunt, en gaf op zaterdag in Hongarije aan dat een aantal mensen wakker moesten worden. 'Marko was de enige die zei: je hebt gelijk. Horner zei voor het eerst dat ze meer performance moesten vinden. Ik ken hem natuurlijk niet, maar ik denk diep in zijn hart dat Horner vond dat Verstappen te ver ging', vult Van Haren aan. 'Dat is mijn vermoeden. Maar als hij dat vindt, moet hij ook de ballen hebben om te zeggen: nu is het klaar. Dat doet Wolff ook wel eens tijdens de race.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

china max verstappen 2024 winst helmut marko
Marko gaf Verstappen gelijk, maar vond de discussie op de boordradio niet nodig.

'Die mensen in de fabriek doen hun stinkende best'

Albers denkt dat het verhaal van het 2021-seizoen Verstappen zo'n status heeft gegeven binnen het team. 'In 2021 werd hij kampioen met een auto die niet de beste was. Dat is een verhaal dat veel groter is geworden. Je hebt op zo'n moment (als in Hongarije, red.) natuurlijk te maken met woede in de auto', zegt Albers om Verstappens uitbarsting te verklaren en de manier waarop de Red Bull-top daarop reageerde. 'Ik ben dan misschien een ouderwetse lul, maar er staan ook voor 300 miljoen sponsoren op de auto die hem als een held beschouwen. En van hem hoor ik alleen maar: ik wil de beste auto. Schumacher deed het ook samen met Ferrari.'

Van Haren herinnert Albers eraan dat dit niet het eerste weekend is waarin Verstappen zijn ongenoegen heeft geuit. 'Dit is niet op zichzelf, dit is een opeenstapeling van zoveel dingen. Heb je dan liever iemand als Verstappen in de auto of twintig knaapjes die gewoon ja en amen zeggen?' stelt Van Haren voor. 'Ik denk dat hij ook baalt dat Horner niet gewoon zegt dat het team het heeft verkloot.' Daar is Albers het mee eens. De oud-coureur is immers geen fan van Horner. 'Ik heb het gevoel dat hij er niet eens mee bezig is', zegt Albers. 'Je hoort ook van de engineers dat ze niet weten hoe ze de problemen op moeten lossen. Dan heb je echt een probleem.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws