Max Verstappen denkt dat het duidelijk is dat McLaren het beste team is geweest de afgelopen paar weken en verwacht ook dat de Britse renstal goed uit de verf zal komen tijdens de racedag op Spa-Francorchamps. De Nederlander heeft een inhaalrace voor de boeg en liet al weten aan zijn kansen op de zege te twijfelen, terwijl dat de afgelopen jaren appeltje-eitje voor hem was. Een aantal dingen zijn belangrijk op zondag, Verstappen legt het uit.
Verstappen was razendsnel tijdens de kwalificatie in België en stampte er onder natte omstandigheden behoorlijk goede rondetijden uit. Hij was maar liefst zes tienden los van de concurrentie, maar zal starten op P11 vanwege een motorpenalty. Hij wil vanzelfsprekend de eerste ronde overleven en daarna kijkt hij wel wat er gebeurt. Verstappen legde bij de persconferentie van de FIA uit dat hij niet zo zelfverzekerd is als de voorgaande jaren. Red Bull Racing is echter altijd wel sterk op Spa, dus moet de concurrentie zeker rekening met hem houden.
'Kijk naar de pace van McLaren in de long runs, dan is het te stellen dat die pace ongelooflijk sterk is', erkent Verstappen. 'Ze zien er heel comfortabel uit op dat gebied. Natuurlijk starten ze iets verder naar achteren, maar ik denk dat ze vrij snel om de leiding zullen vechten', vermoedt de drievoudig wereldkampioen. Lando Norris mag de race aanvangen vanaf P4, Oscar Piastri vanaf P5. Charles Leclerc start vanaf P2, met Sergio Pérez op P2 en Lewis Hamilton op P3. Verstappen moet die rijders dus zien in te halen als hij ook mee wil doen in het gevecht om de zege.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen zou blij zijn als hij McLaren bij kan benen
'Het hangt ook af van hoe ik door de eerste ronde kom', weet Verstappen. 'Ik zou al blij zijn als ik de pace van McLaren kan evenaren. We starten natuurlijk wat verder naar achteren, en ook op andere banden, dus ik weet niet hoe dat uit zal pakken. De meeste teams hebben twee sets harde banden, wij niet.' Helmut Marko gaf ook al aan dat Red Bull wel wat kampte met graining. Het niet hebben van een extra set harde banden kan wellicht problematisch zijn, maar Verstappen maakt zich er nog niet al te druk om. 'Ik weet niet of dat (een extra set hards, red.) beter is of niet, dat zullen we wel ontdekken.'
Het blijft een race die draait om damage control en niet te veel van zijn voorsprong in het kampioenschap inleveren. McLaren loopt in, en Norris boekt ook progressie in de coureursstand. Het hielp dat McLaren haar rijders in Hongarije verzocht om te wisselen, waardoor Norris niet won, maar tweede werd. 'Ik denk dat, als je naar de laatste vijf, zes races kijkt, McLaren absoluut de beste is geweest', zegt Verstappen. 'Dat is prima, respect voor hen. Ik denk dat ze goed werk hebben geleverd. Van onze kant hebben we nog wat werk te doen, een paar dingen om te analyseren tijdens de zomerstop.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Strijdplan vanaf Zandvoort ligt klaar
Na de Grand Prix van België is het tijd voor de zomerstop, en kunnen de teams en de coureurs even ontladen voordat het seizoen zich voortzet in Zandvoort. 'We gaan proberen om terug te vechten vanaf Zandvoort: kijken of we de situatie kunnen verbeteren, proberen het om te draaien, proberen competitiever te zijn. Ik denk dat alles nog steeds erg dicht bij elkaar zit', legt de drievoudig wereldkampioen uit. 'Als je kleine fouten maakt, kan de situatie snel omslaan. We moeten proberen dat ook in ons voordeel te gebruiken, want dat is op dit moment erg moeilijk. We zullen zien, er zijn nog heel wat races te gaan.'
Verstappen blikt daarmee kort vooruit, maar de focus ligt nu natuurlijk op de race in de Belgische Ardennen. Van vrijdag op zaterdag heeft Red Bull wat aanpassingen doorgevoerd die mogelijk gaan helpen voor zondag. 'Ik voelde me wat zelfverzekerder en comfortabeler met de vleugel die we in VT1 gebruikten. Dus ik hoop dat dat op zondag ook zo zal zijn', zegt Verstappen. 'Maar als je naar McLaren kijkt, zij rijden met een dunne vleugel. Het lijkt voor hen te werken, maar voor mij totaal niet. We zullen zien hoe het gaat, ik moet veel auto's inhalen. Het DRS-effect is groot, maar het is belangrijker om goed op de banden te zijn. Dan kan je mensen inhalen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties