De meeste records in de Formule 1 staan op naam van veelvraten Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Sebastian Vettel, of tegenwoordig Max Verstappen. Toch had de 42-jarige ruim elf jaar lang een record alleen in handen, door vanaf maar liefst negen verschillende startposities Grands Prix te winnen. De Spanjaard wist daarmee zes grootheden achter zich te houden, en daar kwam eerder dit jaar met Verstappen een zevende bij. Inmiddels heeft Verstappen Alonso echter weten te evenaren, en staat hij op poleposition om het record alleen in handen te krijgen.
Alonso staat erom bekend dat hij vaak beter racet dan dat hij kwalificeert, en dus is het geen wonder dat hij regelmatig op zondag kwam bovendrijven nadat hij niet vanaf poleposition gestart was. De Spanjaard wist vanaf 2003 tot en met 2012 Grands Prix te winnen vanaf negen verschillende startposities, waaronder twee posities buiten de top tien, zoals te zien is in Tabel 1. Alonso heeft in zijn jaren bij Renault, McLaren, en Ferrari dan ook voor veel bijzondere overwinningen gezorgd.
Tot de Grand Prix van België bestond de groep achtervolgers uit Verstappen, Hamilton, Schumacher, Kimi Räikkönen, Niki Lauda, Nelson Piquet, en David Coulthard. Bij Schumacher en Hamilton is het geen wonder dat ze vanaf acht verschillende startplekken wisten te winnen, aangezien ze respectievelijk maar liefst 91 en 103 Grands Prix op hun naam schreven. Opvallend is dat Piquet senior, de schoonvader van Verstappen, vanaf elke startpositie in de top acht wist te winnen, maar nooit vanaf een lagere positie. Het meest bijzonder is misschien wel de statistiek van Coulthard, de enige niet-wereldkampioen in het lijstje. De Schot won 'slechts' dertien races, maar deed dit dus wel vanaf tal van verschillende startplekken.
De drie opvallendste afwezigen in deze lijst zijn Vettel, Ayrton Senna, en Alain Prost. Prost loopt de lijst net mis door zijn 51 overwinningen vanaf zeven verschillende startplekken te hebben verzameld. Zijn oude rivaal, Senna, had in deze statistiek het 'probleem' dat hij wel héél goed kon kwalificeren, en dus zelden aan een inhaalrace hoefde te beginnen. De Braziliaan won vanaf elke startplek in de top vijf, maar nooit vanaf een lagere plek. De statistieken van Vettel zijn helemaal uniek. De nu 36-jarige Duitser staat derde op de lijst met de meeste overwinningen, maar pakte elk van zijn 53 overwinningen vanaf een startpositie in de top drie.
Winnen vanuit de achterhoede: Alonso is niet de enige die dat beheerste
Zoals in Tabel 1 te zien is, won van de eerdergenoemde coureurs alleen Alonso vanaf twee verschillende startplekken buiten de top tien. De Spanjaard is goed voor twee van de in totaal 27 overwinningen die ooit gepakt werden in de Formule 1 van buiten de top tien. De absolute koning van de inhaalrace was John Watson, de enige andere die tweemaal won vanaf een startplek buiten de top tien. In 1982 won Watson de USA East-Grand Prix vanaf plek zeventien, en een jaar later was het in de USA West-Grand Prix zelfs prijs vanaf plek 22, de laagste startplek die ooit een zege heeft opgeleverd in de Formule 1. Verder zijn de prachtige inhaalrace van Räikkönen in Japan 2005, met een inhaalactie buitenom bij Giancarlo Fisichella in de slotronde, en de overwinning van Schumacher op zijn geliefde Spa-Francorchamps in 1995, vanaf plek zestien, memorabel te noemen.
De bekendste inhaalraces van Alonso
De zeges van Alonso vanaf lage startplekken zijn beide races die veel Formule 1-fans zich ook nog goed zullen herinneren. In 2008 won de coureur uit Oviedo de eerste nachtrace ooit in Singapore, na als vijftiende te zijn gestart. Deze race is veelbesproken, aangezien Alonso's teamgenoot bewust crashte om Alonso zo aan de leidende positie te helpen, nadat hij in de kwalificatie met technische problemen te kampen kreeg. In 2012 won Alonso zijn thuisrace in Valencia vanaf een elfde startplek, een van zijn beste races ooit, waarna hij het podium deelde met Schumacher en Räikkönen.
De laatste startplek die Alonso aan zijn lijstje toevoegde was nummer acht, nog een bekende race: het regenballet in Maleisië 2012, waarin hij zijn zwakke Ferrari naar de zege loodste, en Sauber-coureur Sergio Pérez achter zich wist te houden. De enige andere startplek, vanwaar Alonso slechts éénmalig won is startplek zes. Deze pakte de Spanjaard op de Nürburgring in 2005 in de slotronde, nadat de wielophanging van Räikkönen het begaf. De overwinning zou later cruciaal zijn in de titelstrijd. Mocht Alonso zijn totaal nog willen opschroeven naar tien verschillende startplekken, dan moet hij een keer van buiten de top zes winnen, iets wat op het momenteel onwaarschijnlijk lijkt.
Lees ook
100 podiums voor Alonso: de absolute huzarenstukjes van de tweevoudig wereldkampioen
Massa zet eerste juridische stappen: 'De heer Massa is de rechtmatige wereldkampioen van 2008'
Verstappen zet inhaalslag in
Verstappen won natuurlijk pas voor het eerst in 2016, en heeft in de zeven jaren die daarop volgden zijn bingokaart dus goed kunnen vullen. Opvallender nog is dat Verstappen sinds de start van afgelopen seizoen ook vanaf al zijn negen verschillende startposities wist te winnen. Daarbij moet wel gezegd worden dat de Limburger in het afgelopen anderhalf jaar maar liefst 25 Grands Prix won.
Zijn eerste zege in 2022, in Saoedi-Arabië, pakte Verstappen, net als zijn debuutzege in Spanje 2016, vanaf de vierde plek, terwijl hij twee weken later op Imola domineerde vanaf poleposition, die hij verdiend had dankzij zijn sprintzege. In de twee daaropvolgende Grands Prix won Verstappen in Miami en Spanje vanaf plekken twee en drie, terwijl hij in de zomer tot enkele inhaalraces gedwongen werd. In Hongarije zegevierde de Red Bull Racing-coureur mede dankzij een geweldige strategie vanaf P10, nadat hij in Q3 een dag eerder met technische problemen te maken kreeg.
De thuisrace van Verstappen in Spa-Francorchamps werd aangegrepen om gridstraffen te pakken en een nieuwe motor te laten monteren. Deze nieuwe power unit leidde Verstappen vanaf de veertiende stek op zondag toch naar een dominante zege. Twee weekenden later pakte Red Bull bij Verstappen in Italië nog een gridstraf van vijf plekken, waardoor hij vanaf P7 moest beginnen, maar ook dat remde de wereldkampioen niet af. Daarmee won Verstappen alleen al in 2022 vanaf zeven verschillende startplekken, een record.
Miami en België helpen Verstappen aan evenaring van Alonso
Dit seizoen moest Verstappen driemaal vanaf een lagere startpositie beginnen dan P2: In Saoedi-Arabië kon hij teamgenoot Pérez vanaf P15 niet meer achterhalen, maar later was het wel prijs in Miami, waar Verstappen nog altijd ongeslagen is. Na een foutje in zijn eerste Q3-ronde zag Verstappen tot zijn frustratie hoe een crash van Charles Leclerc ervoor zorgde dat hij geen tweede Q3-ronde meer kon rijden, en zo als negende moest beginnen. Het weekend luidde echter de zegereeks van de Nederlander in, en halverwege de race rekende hij af met zijn Mexicaanse teamgenoot, en won zo vanaf zijn achtste verschillende startplek.
In Spa-Francorchamps mocht Verstappen een gridstraf, vanwege een vijfde versnellingsbak, bedanken voor het evenaren van Alonso. Verstappen, die al jarenlang heerst in de Belgische Ardennen, ging ondanks een voorsprong van acht tienden in de kwalificatie als zesde van start, en de zege stond eigenlijk geen moment ter discussie.
De pas 25-jarige Verstappen zal in zijn carrière nog voldoende kansen krijgen om vanaf een tiende verschillende startplek te winnen en zo het record alleen in handen te krijgen. Naast zijn leeftijd heeft hij ook het voordeel van de motorgerelateerde straffen in de Formule 1, waarbij een elfde startplek zomaar tot de mogelijkheden kan horen als Verstappen de snelste tijd rijd in de kwalificatie, en dan tien plekken straf krijgt. Daarnaast won Verstappen nog niet vanaf P5 of P8, dus heeft hij nog een aantal startplekken met perspectief op de Grand Prix-zege. Het lijkt dus een kwestie van tijd voor Verstappen Alonso een van zijn allerlaatste records afneemt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties