Data tonen aan: mogelijke poging van FIA om Verstappen af te remmen is zinloos Formule 1
Formule 1

Data tonen aan: mogelijke poging van FIA om Verstappen af te remmen is zinloos

Data tonen aan: mogelijke poging van FIA om Verstappen af te remmen is zinloos

Afgelopen week wist het doorgaans betrouwbare Duitse medium Auto Motor und Sport te melden dat de Formule erover nadenkt om de DRS af te schaffen tijdens de kwalificatiesessies. De efficiënte openklappende achtervleugel bij Red Bull Racing is een van de wapens van de dominante RB19. Het is echter maar zeer de vraag of de eventuele regelwijziging veel verschil zou maken, blijkt uit onderzoek van The-Race.

Eerder nog liet de Formule 1 weten, bij monde van president Stefano Domenicali, weten dat het oneerlijk zou zijn om de regels te wijzigen om Red Bull af te remmen, maar als de geruchten kloppen, lijkt daar nu toch sprake van te zijn. De concurrentie van Red Bull heeft al vaker haar verbazing uitgesproken over het voordeel dat het Oostenrijkse team pakt zodra DRS geactiveerd is. Het niet langer toestaan van DRS tijdens de kwalificatie zou dus in theorie meer kansen moeten bieden aan de uitdagers.

Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat dit van invloed zou zijn op de resultaten tijdens de races, waar DRS wel gewoon beschikbaar zal zijn. Max Verstappen toonde afgelopen race in België nog aan dat zijn zesde startplek hem niet van de overwinning kon weerhouden, en ook in Miami, waar de Nederlander als negende van start ging, reed hij al snel weer vooraan. Daarnaast beschikt Verstappen in de kwalificatie regelmatig over een dusdanig grote voorsprong dat de DRS niet de doorslag gegeven zal hebben.

Jeddah had hoe dan ook Pérez-pole opgeleverd

In België was het verschil met Charles Leclerc, die de poleposition overnam van Verstappen, meer dan acht tienden van een seconde. The Race onderzocht wat de theoretische verschillen in de kwalificatiesessies geweest zouden zijn, als er geen gebruik was gemaakt van DRS. Daarbij wordt de focus gelegd op Saoedi-Arabië en Spanje. The Race berekende dat Red Bull-coureur Sergio Pérez in de kwalificatie in Jeddah 0,423 seconden won in de drie DRS-zones, ten opzichte van naaste belager Fernando Alonso. Een dag later resteerde er slechts een tijdwinst van 0,123 seconden in de drie DRS-stukken, op de momenten dat DRS niet ingeschakeld was, en dus is de logica dat Red Bull drie tienden van een seconde won dankzij het openen van de achtervleugel.

Pérez genoot in de kwalificatie echter een voorsprong van 0,465 seconden over een enkele ronde op zijn Spaanse uitdager, en dus zou de Mexicaan ook zonder DRS voldoende marge hebben overgehouden om poleposition te pakken. Verstappen is doorgaans nog sneller dan Pérez in de kwalificaties en had dus vermoedelijk nog een grotere voorsprong gehad op de eerste niet-Red Bull-coureur, als hij niet tegen technische problemen was aangelopen.

Verstappen heerste in Barcelona, met of zonder DRS

In de Grand Prix van Spanje waren er slechts twee DRS-zones, maar die maakten ook het verschil niet vooraan. Verstappen won op zaterdag in de beide DRS-zones 0,181 seconden op Lewis Hamilton, die op zondag tweede eindigde. In de race zelf verloor Verstappen in deze stukken een halve tiende van een seconde. De winst dankzij DRS bedroeg hier dus zo'n 0,23 seconden, maar met een kwalificatie-voorsprong van 0,762 seconden zou het weinig hebben uitgemaakt voor Verstappen.

Soms waren de verschillen echter kleiner. In de sprintrace in België had Verstappen een minieme marge op zijn twee naaste achtervolgers, en ook in Hongarije was het verschil met bijvoorbeeld Lando Norris kleiner dan een tiende. Datzelfde gold voor de Oostenrijkse Grand Prix, waar Verstappen zonder DRS waarschijnlijk de poleposition naar Leclerc had zien gaan. Het is dit seizoen echter al driemaal voorgekomen dat Red Bull niet van poleposition startte: in Azerbeidzjan, België, en Hongarije, en in geen van deze gevallen had Red Bull enige problemen om de zege te pakken. Conclusie: als de FIA deze regelwijziging overweegt om Verstappen af te remmen, lijkt het zinloos te zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws