Max Verstappen is in een uitgebreid interview met Bloomberg ingegaan op zijn huidige situatie in de Formule 1, wat hij wel en juist niet leuk vindt, en over zijn toekomstplannen. Verstappen kan dit weekend het record van de langste zegereeks alleen in handen krijgen, als hij in Monza zijn tiende zege op rij kan pakken.
Het is van Verstappen bekend dat records voor hem niet altijd even belangrijk zijn, maar in Nederland was hij toch wel blij met het evenaren van het record van Red Bull Racing-voorganger Sebastian Vettel, die in 2013 de laatste negen races wist te winnen. 'Natuurlijk had ik nooit durven denken dat dit mogelijk zou zijn, maar nu ik het record heb geëvenaard met negen zeges op rij, wil je meer', aldus de altijd hongerige Verstappen. 'We hebben een goede kans, maar Formule 1-races gaan nooit zoals je verwacht dat ze gaan. Er kan van alles gebeuren, maar ik heb uiteraard zin in het weekend.'
Juist die honger kenmerkt Verstappen al zijn hele carrière. Het leverde in debuutjaar 2015 onder meer een veelbesproken moment op, toen Verstappen een teamorder van Toro Rosso negeerde in Singapore. Teambaas Franz Tost gaf achteraf toe dat Verstappen gelijk had, en ook in de jaren die volgde ging Verstappen altijd voor elk gaatje. Soms met een foutje tot gevolg, maar het heeft mede bijgedragen aan de winning machine die Verstappen nu is. 'Je moet dit van jongs af aan echt willen, maar ik had al vanaf jonge leeftijd de ervaring van mijn vader aan mijn zijde, dus dan word je anders voorbereid. Wat mij betreft is het nooit goed genoeg', zegt de wereldkampioen. 'Je kijkt altijd naar kleine details die beter kunnen. Natuurlijk is het dit jaar geweldig gegaan, maar ik zal nooit tevreden zijn.'
Verstappen heeft al meerdere keren aangegeven dat hij niet weet wanneer hij met pensioen zal gaan, maar voor een herhaling van Marco van Basten, die op zijn 28e ermee ophield, hoeven we niet te vrezen. 'Ik richt me nooit op records. Ik geniet van wat ik nu doe. Dit is voor mij niet saai, maar juist heel leuk. Ik ben altijd gemotiveerd om naar het circuit te komen. Ik denk eerder dat als je niet wint, en er geen duidelijke toekomstplannen zijn waarin je zou kunnen winnen, dat het saai zou worden. Op je 28e met pensioen gaan zou wel wat te vroeg zijn', zegt Verstappen, die een contract tot en met 2028 heeft. De Limburger is dan 31.
Rijstijl en wensen voor de Formule 1
Peter Windsor analyseert vaak de rijstijl per coureur, en heeft al meerdere keren aangegeven dat Max Verstappen uitblinkt in het rijden van korte bochten. Geconfronteerd met de woorden van Windsor, geeft Verstappen aan dat hij die rijstijl met name hanteert vanwege zijn RB19. 'Iedereen heeft zijn eigen rijstijl, maar wat bepalend is in onze sport is dat je je kan aanpassen aan wat nodig is. Elk jaar hebben we weer een nieuwe auto, en elke auto is anders, en je moet je altijd aanpassen en leren en proberen te verbeteren en proberen om het anders te doen, om het maximale uit de auto te halen. Als de auto sneller is met een andere rijstijl, moet je je proberen aan te passen.'
Zelf zou Verstappen vooral graag zien dat de auto's kleiner en lichter, en dus wendbaarder worden, maar hij vreest dat dit voorlopig ook bij een wens zal blijven. 'Dat zou ideaal zijn, maar je moet ook realistisch zijn. Met de veiligheidsrichtlijnen, die per jaar verbeteren, is het niet altijd mogelijk om de auto's lichter te maken, maar we proberen dit in toekomstige reglementen wel beter te maken.'
Verstappen is een purist
'Het mooie is dat we veel verschillende Grands Prix hebben, en het zou saai zijn als ze allemaal hetzelfde zouden zijn. Ik weet dat we niet alleen maar de commerciële locaties moeten opzoeken, maar een plek als Las Vegas bied je wel een unieke kans', aldus Verstappen. 'Later zien we wel of dat de juiste keuze is geweest of niet, maar ik houd zelf van de pure racecircuits, zeker in een Formule 1-auto. De auto komt echt tot leven op de echte circuits, zoals Monza, Spa of Silverstone, dus we moeten dit soort circuits wel op de kalender houden.'
De Nederlander baalt vooral van de veranderingen in het weekendformat, met dit seizoen zes sprintweekenden, en dit weekend het ATA (Alternative Tyre Allocation). 'Ik houd niet van dit soort dingen, want als iets goed werkt, waarom moet je er dan aan sleutelen?' vraagt Verstappen zich af, zeker aangezien de kwalificatiesessies eigenlijk nooit saai zijn. 'Dit is een constante discussie. Wat mij betreft zou het beste zijn om het zo te houden als het is, want ik vond het kwalificatieformat altijd heel leuk.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties