Verstappen heeft in dit tijdperk met de RB19 een ware Monza-monstermachine in handen Formule 1
Formule 1

Verstappen heeft in dit tijdperk met de RB19 een ware Monza-monstermachine in handen

Verstappen heeft in dit tijdperk met de RB19 een ware Monza-monstermachine in handen

Na Zandvoort richt de Formule 1-grid haar pijlen op het iconische Monza. Al decennialang vormt de baan het strijdtoneel voor de Grand Prix van Italië en dat resulteerde al veelvuldig in spectaculaire, bijzondere races. Of het pijlsnelle asfalt ook dit jaar een mooi schouwspel oplevert? Dat is nog maar de vraag. Wat is dit voor circuit, en waarom staat Max Verstappen op poleposition om een prachtrecord van Sebastian Vettel te verbreken? F1Maximaal.nl licht het toe.

De F1 blijft in Europa en verhuist enkele honderden kilometers naar het zuiden. Nabij Milaan strijkt men neer om het illustere Monza te betreden, een circuit dat de bijnaam Temple of Speed draagt. De reden hiervoor spreekt voor zich: dit is een circuit met heel, heel veel topsnelheid. Dat begint al bij een lang recht stuk waar de start-finish zich op bevindt, inclusief DRS-zone.

Verstappen heeft in dit tijdperk met de RB19 een ware Monza-monstermachine in handen
De track lay-out van Monza. (Foto: Mercedes AMG F1)

Aan het einde van dit rechte stuk vinden we de eerste chicane terug, meteen de traagste chicane van het asfalt. De tweede bocht wordt met slechts 65 kilometer per uur genomen, waar de laagste snelheid in de overige trage bochten op circa 105 kilometer per uur ligt. Na deze chicane draaien de heren een bliksemsnelle derde bocht in die flauw genoeg is om op volle snelheid te nemen.

Sector 2 opent met wederom een trage chicane, gevolgd door een lang recht stuk, twee snelle bochten en wéér een enorm lang recht stuk met DRS-zone. Het is dus belangrijk om vanuit bocht 7 voldoende snelheid mee te nemen zodat daar op het gehele daaropvolgende rechte stuk van geprofiteerd kan worden. Ook na deze DRS-zone worden de teams weer vertraagd door een reeks tragere bochten, al komen de heren nu niet lager dan de vijfde versnelling.

Sector 3 is wederom krachtintensief. Na bocht 10 snellen de rijders naar de DRS-detectie van zone 2 (in feite 1 omdat de gehele DRS-zone waar naar gerefereerd wordt in de eerste sector ligt) en maken ze nog eenmaal een bocht. Deze elfde bocht uitkomend is een goede lijn belangrijk, evenals het niet overschrijden van baanlimieten. Dat wil namelijk nog wel eens gebeuren met de grote hoeveelheid tijdswinst die op het spel staat.

Waarom Monza de Temple of Speed heet

Het zal u niet verrassen na de uitleg die gegeven is bij de track map: Monza is een van de snelste circuits van de kalender. Gedurende de race worden er topsnelheden van rond de 350 kilometer per uur genoteerd. Maar liefst 77 procent van de ronde gaat men vol gas - dat is zo'n 80 procent van de volledige afstand. Alleen op het ijle Autódromo Hermanos Rodríguez (Mexico) en in Las Vegas worden hogere topsnelheden verwacht.

De Italiaanse Grand Prix is het meest krachtsgevoelige circuit van het jaar. Dat houdt in dat een minimale toename in vermogen, of een minimale vermindering in neerwaartse druk, al tot serieuze tijdswinst kan leiden. Dit is deels vanwege de lange rechte stukken, maar ook vanwege de eigenschappen van de bochten. Om vanuit trage bochten goed op snelheid te komen is vooral de acceleratie van de bolides belangrijk, en ook deze acceleratie is voornamelijk afkomstig van de verbrandingsmotoren.

Coureurs zullen dit weekend veel gebruik maken van de kerbstones, mits ze een stabiele auto tot hun beschikking hebben. Enerzijds kan het namelijk zeer veel tijdswinst opleveren wanneer kerbstones stevig aangevallen kunnen worden, maar mist er stabiliteit, dan kan dit dus niet. Zonder stabiliteit kan zo'n aanslag op de rood-witte randen van de baan namelijk juist veel tijd kosten. Omdat sommige hoge kerbs veel tractie kosten, zijn er bochten waarin de coureurs überhaupt liever geen gebruik maken van de kerbs.

Verstappen op weg naar de tiende op rij voor Red Bull

Laten we er geen doekjes om winden: er moet wel iets finaal fout gaan of iets heel geks gebeuren, wil Max Verstappen het aankomende weekend níét zijn tiende zege op rij voor Red Bull pakken. Niet alleen is de Nederlander dit jaar overtuigend de sterkste coureur van de grid, ook heeft Red Bull simpelweg de beste kaarten in handen voor het aankomende weekend met de oppermachtige RB19.

Het is namelijk de machine van Adrian Newey die qua aerodynamische efficiëntie ver voorloopt op de rest van de bolides. Dit houdt in dat Red Bull relatief weinig rechtelijnsnelheid verliest wanneer het besluit om met meer downforce te rijden. Dit verwachten we in Monza niet (let goed op de auto's dit weekend: de Monza-trim met extreem vlakke vleugels geeft ze een unieke, agressieve look), maar wel betekent het dat Red Bull sneller uit de chicanes kan komen zonder daar tijd voor in te leveren.

Naast het feit dat ze dat voordeel mee het rechte stuk op nemen, beschikken ze sowieso al over de hoogste topsnelheid. Zelfs zonder deze aerodynamische efficiëntie ligt het voordeel dus bij de Oostenrijkse renstal. Tel daarbij op dat Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez een auto hebben met een uiterst effectief DRS-systeem en je kan eigenlijk enkel concluderen dat zowel op zaterdag als op zondag de rest van de grid geen partij zou moeten zijn. Vroeger zat het wel anders, maar in dit reglementaire tijdperk is Monza in theorie - en vorig jaar tevens in praktijk - voor Red Bull.

Naar wie kijken we verder?

Nog twee teams zijn het waard om te belichten voorafgaand aan aankomend weekend. Ten eerste zou Ferrari zomaar beter voor de dag kunnen komen dan in de afgelopen raceweekenden. Het Italiaanse team verrijdt uiteraard een thuisrace. Ook beschikt de rode bolide over relatief veel tractie, handig tijdens het uitaccelereren, en een degelijke mate van topsnelheid. Al met al zou dit het weekend kunnen zijn waarin Charles Leclerc en Carlos Sainz weer eens mogen denken aan een podium.

Voor Williams geldt dat niet, maar punten zouden er zeker in kunnen zitten. Tijdens Grands Prix waarin vermogen een grote rol speelt, komt de Britse renstal steevast bovendrijven. Nyck de Vries wist in 2022 in zijn debuutrace zelfs punten te scoren in de Williams en met Alexander Albon heeft het team een rijder die deze punten er zeker uit kan halen als ze haalbaar zijn. Ook het klassieke Williams moet je dus zeker in de gaten houden dit weekend.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws