Sinds de Grand Prix van Nederland doet een opvallende theorie over Max Verstappen de ronde. Dat de kloof tussen hem en winnaar Lando Norris meer dan twintig seconden bedroeg, veroorzaakte nogal wat ophef in het wereldje. Het was een bewijs van de enorme snelheid van de McLaren. Anderzijds had het gat tussen beide rijders misschien toch wel wat kleiner kunnen zijn.
Ongeveer een halve seconde per ronde verloor Verstappen ten opzichte van Norris op het circuit van Zandvoort. Dat is toch wel héél erg veel. Vooral omdat Verstappen er wel in slaagde om die andere McLaren-rijder, Oscar Piastri, achter zich te houden. Het wekt de indruk dat Verstappen toch wel wat dichter bij Norris had kunnen eindigen.
Brundle ziet in actie Verstappen een signaal
Dat is ook wat Martin Brundle gelijk opperde in zijn analyse bij Sky. De Engelsman stelde dat Verstappen zich wat inhield toen hij zag dat hij Norris toch niet kon kloppen. Het zou een manier kunnen zijn waardoor hij duidelijk maakte aan de eigen renstal dat er echt wel wat moet gebeuren om de tendens te keren. Dat ziet Brundle er ook in.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Die motivering heeft Verstappen niet toegegeven, maar hij erkent bij DAZN España wel dat hij niet in alle ronden het volle pond heeft gegeven. 'De kloof met Norris ging op en neer. Met vijf ronden te gaan wist ik dat het voorbij was. Ik heb dan wat de voet van het gaspedaal gehaald, gewoon om te kunnen uitrijden', verklaart Verstappen.
Verstappen consolideert tweede plek
Er was geen enkele reden meer om de wagen nog tot het uiterste te drijven. Dan moet je ook met je verstand racen en dat is exact wat Max Verstappen gedaan heeft. 'Er viel niets meer te winnen. We moesten onze tweede plaats consolideren. Het had veel erger kunnen zijn. Als een tweede plaats betekent dat je triest bent, dan is dat maar zo.'
Verstappen is het natuurlijk gewoon om telkens voor de overwinning te rijden. Van een tweede plaats zal hij niet bijzonder vrolijk worden. Bovendien moet de buitenwereld zich ook niet blindstaren op het feit dat hij niet meer de maximale snelheid uit zijn bolide haalde aan het eind. De realiteit is dat de Red Bull momenteel niet snel genoeg meer is om McLaren te volgen.
Moeilijkheden met Red Bull-auto geen fictie
Dat haalde Verstappen ook nog eens aan, nadat hij eerder al sprak over de moeite met het houden van de balans in de wagen. 'Ik probeerde de lijnen te rijden die ik wilde rijden, maar dat was moeilijk in deze wagen. Met de bandenslijtage zat ook slecht. Het was een slecht gevoel. Ik had het gevoel dat de wagen niet reageerde.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties