Tijdens de Grand Prix van Monaco wist Sergio Pérez niet dankzij inhaalacties naar voren te komen, maar dankzij een succesvolle overcut-strategie van Red Bull Racing. Daardoor eindigde de Mexicaan op een vierde plaats nadat hij vanaf plek negen aan de race begon. Mede dankzij Max Verstappen slaagde de strategie van het Oostenrijkse team, maar hoe ging dat precies in zijn werk?
Pérez lag gedurende zijn eerste stint achter coureurs als Pierre Gasly, Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. Door het vroegtijdig uitvallen van Charles Leclerc lag hij nog voor de start op P8. Omdat het in Monaco zo lastig is om in te halen, is het van belang dat de strategie in orde is. Een manoeuvre op de baan om langs de Aston Martin te komen, om vervolgens de aanval te openen op de Mercedes, zat er niet in. Dan moest het maar in de pitstop-fase gebeuren.
Pérez op strategie voorbij aan voorliggers
En dat was dan ook exact de methode die Red Bull aanhield. In ronden 29, 30 en 31 gingen respectievelijk Hamilton, Gasly en Vettel naar binnen. Pérez ging dook de pits in ronde 35 pas in, waardoor hij dus de overcut poogde op zijn concurrenten. In de tussentijd ging zijn teamgenoot ook naar binnen voor een bandenwissel, ditmaal in ronde 34. Uitkomend van de pitstraat kreeg Verstappen van zijn ingenieur Gianpiero Lambiase te horen dat hij Pérez tegen zou komen bij het invoegen op het circuit.
Nog voordat Lambiase hem kon waarschuwen, zat de 31-jarige al voor de uiteindelijke winnaar van de Grand Prix van Monaco. Lambiase bracht de Nederlander niet op de hoogte van de strategie, maar meldde wel het volgende: 'Laat hem maar even.' De enkelvoudig Grand Prix-winnaar was namelijk bezig met zijn overcut-strategie om zo voor de drie auto's terecht te komen waar hij eerder nog achter zat. In de schone lucht voor hem kon Pérez een dusdanig snelle ronde rijden dat de strategie van Red Bull lukte.
Perfect man-management van Red Bull
Toen de man uit Guadalajara in ronde 35 weer terug op de baan kwam na zijn bandenwissel, zat hij ruimschoots voor zowel Vettel, Gasly en Hamilton, en logischerwijs achter de een ronde eerste gestopte Verstappen. Hamilton kwam nog maar net door de laatste bocht van Circuit de Monaco toen Pérez al de uitgang van de pitstraat was gepasseerd. Vettel wist net als Pérez vóór Hamilton op de baan te komen door de overcut en Gasly kon zijn plek voor de zevenvoudig wereldkampioen veiligstellen, eveneens door de latere bandenwissel.
Niet alleen de bandenstrategie van Red Bull werkte hier perfect, ook het man-management van de renstal van Christian Horner werkte optimaal. Verstappen liet Pérez onbedreigd te werk gaan en zo wist het team haar resultaat te maximaliseren in Monte Carlo. Verstappen reed zonder zorgen naar de overwinning en Pérez wist zelfs een gat te slaan van ruim 32 seconden naar Vettel achter hem. Een geweldige dag voor Red Bull, dat de leiding in zowel het coureurs- als constructeurskampioenschap overnam.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties