Hamilton vroeg om scherpte bij Mercedes in slotfase: 'Ik heb dat punt nodig' Formule 1
Formule 1

Hamilton vroeg om scherpte bij Mercedes in slotfase: 'Ik heb dat punt nodig'

Hamilton vroeg om scherpte bij Mercedes in slotfase: 'Ik heb dat punt nodig'

Dat Lewis Hamilton totaal niet tevreden was met Mercedes na de Grand Prix van Monaco was wel al duidelijk. Dat hij in de slotfase van de wedstrijd vreesde voor zijn extra punt voor de snelste ronde nog niet. Na een dubbele overcut op de Brit van Sergio Perez en Sebastian Vettel zat Hamilton in de cockpit met vraagtekens. Eenmaal wetend dat hij vermoedelijk als zevende over de eindstreep zou komen benadrukte hij bij ingenieur Peter 'Bono' Bonnington dat hij die punt voor de snelste raceronde móést hebben.

'Wat is er net gebeurd, mannen? Ik ben twee posities verloren', stamelde de Mercedes-coureur over de boordradio na de pitstop-fase. Vastzittend achter Pierre Gasly, na een mislukte undercut, was hij ten einde raad toen hij ook nog eens de Aston Martin van voormalig titelrivaal Vettel voor hem op het circuit zag eindigen. Mercedes zat niet lekker in haar vel op het nauwe straatcircuit en dat was in de gekozen suboptimale pitstop-strategie zeer duidelijk te zien. Op dat moment stond Hamilton, zonder uitvallen van Valtteri Bottas, op een virtuele P7.

Maar de middag werd zwaarder. Red Bull Racing-coureur Perez spaarde zijn banden uitstekende en kon in schone lucht enkele pijlsnelle ronden rijden die hem uiteindelijk naar P4 zouden lanceren. Een driedubbele overcut van de Oostenrijkse concurrent betekende een virtuele P8 voor Hamilton, P7 na het pitstop-drama bij teamgenoot Bottas. 'Ik ben ook een plek aan Perez verloren? Dus op welke positie zou ik nu virtueel eindigen?', vroeg Hamilton vol ongeloof, te horen via F1TV. Het antwoord was dat dat de zevende plek was.

Mercedes gaat voor de snelste raceronde met Hamilton

De theoretische maximumopbrengst van de Grand Prix op Circuit de Monaco was zeven punten. Daar kwam Hamilton in de tweede helft van de wedstrijd ook achter. Zes punten verdiende hij door zijn vrijwel zekere zevende eindklassering, een extra puntje hing in de lucht wanneer Mercedes het aandurfde om de zevenvoudig wereldkampioen een extra pitstop te laten maken. Lance Stroll reed in de andere Aston Martin nog achter hem, na de pitstop zou het gat naar de Canadees drie seconden bedragen. 'Stroll rijdt op gebruikte softs en zit ongeveer drie seconden buiten je pit-window. Dat gat kan verdwijnen', sprak Bonnington.

'Wat is het plan?', reageerde Hamilton, die een neutraal antwoord terugkreeg. Bonnington wilde kijken hoe het zat met de pace van de bolide achter hem en wat voor pace Hamilton zelf kon houden. Nadat de man aan de Mercedes-pitmuur aangaf enkele ronden later terug te komen benadrukte Hamilton dat de snelste raceronde van hem moest zijn in de stadstaat: 'Die kans voor de snelste raceronde kunnen we niet missen, ik heb dat punt nodig. We hebben er vandaag al genoeg verloren.'

Zodoende werd Hamilton naar binnen geroepen. Een effectieve pitstop stond toe dat hij voor Stroll het circuit weer op kwam en dat hij vrij spel had om eens goed aan te zetten voor de snelste raceronde. Met Max Verstappen op enige afstand achter zich, de Nederlander was bijna in staat zijn titelrivaal op een volle ronde achterstand te zetten, klokte hij de snelste rondetijd van de wedstrijd, goed voor een extra punt. 'Sorry hiervoor, Lewis. Het was sowieso een beetje een rotweekend', concludeerde Bonnington toen Hamilton zonder de WK-leiding in handen te hebben over de eindstreep kwam.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws