Max Verstappen spreekt zich zelden uit over de legaliteit van de auto's van concurrenten, maar heeft nu toch een uitzondering gemaakt voor McLaren. De constructeurskampioen moest in 2024 regelmatig haar vleugels aanpassen, en er was ook veel te doen over een trucje met de banden. Verstappen denkt er het zijne van, maar richt zich vooral op de verbeterpunten bij zijn eigen team richting 2025.
In 2019 haalde Verstappen nog stevig uit naar Ferrari, dat in Austin een lastig weekend achter de rug had. 'Dat krijg je natuurlijk als je moet stoppen met valsspelen', zei de Limburger destijds over het Italiaanse team, dat zeer boos reageerde op de uitspraken van Verstappen. Later moest Ferrari echter een schikking treffen vanwege een systeem waarmee Ferrari de brandstoftoevoer beïnvloedde, en in 2020 had Ferrari dan ook een zeer lastig seizoen.
McLaren met illegale auto?
Sindsdien heeft Verstappen zich vaak rustig gehouden over de vele onderzoeken naar de verschillende teams in de Formule 1, maar hij lijkt ervan overtuigd te zijn dat bepaalde teams zich in 2024 niet aan de regels gehouden hebben. 'Aan het begin van het seizoen hadden we nog een flinke voorsprong op andere teams, die misschien geen goede winter hadden gehad', zegt Verstappen tegen De Telegraaf.
McLaren was aan het begin van het seizoen nog het vierde team in de pikorde, maar dichtte het gat in recordtijd, en werd het te kloppen team. In de zomermaanden moest McLaren de achtervleugel meerdere malen aanpassen, nadat het Britse team profiteerde van een mini-DRS, en Red Bull verdacht McLaren ook van illegale trucjes met vloeistoffen in de banden om zo de levensduur van het Pirelli-rubber op te rekken.
'Er zijn dingen op de achtergrond gebeurd, waardoor we in bepaalde races totaal geen kans hadden', laat Verstappen over die situaties weten. 'Dat weet ik zeker, maar niemand zal dit ooit toegeven.' Bij Red Bull zagen meerdere teamleden vloeistof uit het ventiel komen bij Lando Norris. Dit trucje introduceerde Red Bull Racing ooit zelf, maar inmiddels is dit illegaal. Bij Red Bull vermoedt men dat voormalig teamleden dit trucje hebben aangekaart bij hun nieuwe werkgevers, zoals Rob Marshall, die nu voor McLaren werkt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Problemen van Red Bull
Vervolgens richt Verstappen zich echter op hetgeen waar hij zelf wel invloed op heeft, namelijk de situatie bij Red Bull. Verstappen maakt zich zorgen over de vorm van zijn team. 'Als we zo doorgaan, word ik volgend seizoen geen kampioen. Zo simpel is het. We moeten echt stappen zetten om komend seizoen competitief te zijn, dat weten we allemaal', aldus Verstappen junior, nadat Jos Verstappen eerder al aangaf dat Max geen reden heeft om te vertrekken, áls Red Bull weer competitiever wordt.
Verstappen stipt de verbeterpunten aan na een uitdagend seizoen. 'Ik vertrouw erop dat het team de balansproblemen van afgelopen seizoen kan verhelpen, en dat bepaalde dingen, die we dit seizoen niet meer konden aanpassen, voor volgend jaar wél veranderd worden. We weten dat het beter moet met het rijden over de kerbstones, de hobbels, en in de langzame bochten. Dat zijn over het algemeen onze zwakke punten. Als we dan alsnog verslagen worden, zal dat op basis van pure snelheid zijn.'
Hoewel de RB20 lang niet altijd goed was, hield Verstappen zijn voorsprong altijd op peil. Daarbij kon hij terugvallen op zijn snelheid, de constante prestaties, en de punten die hij in drie regenraces uitliep op concurrent Lando Norris. 'De druk houd ik er altijd op. Ook op mezelf', legt Verstappen uit, die altijd scherp blijft. 'Ik probeer er niet te makkelijk over te denken. Op een gegeven moment was de auto nauwelijks te besturen. Meer dan dit viel er niet uit te halen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Kansen voor nieuwe talenten
De viervoudig wereldkampioen sprak ook uitgebreid over zijn ambities buiten de Formule 1. Verstappen is bijvoorbeeld druk bezig met Team Redline, zijn simraceteam. 'Karten is heel duur geworden. Daarom probeer ik het racen via de simwereld aantrekkelijker te maken, en ervoor te zorgen dat je via het racen op een simulator ook de kans hebt om door te groeien. Dat is mijn passie', vertelt de 27-jarige. 'We zijn nu bijvoorbeeld bezig om een Engelse jongen uit mijn team, Chris Lulham, verder door te laten groeien naar de 'echte' autosport.'
Hoewel Lulham (21) dus Brits is, richt Verstappen zich ook op minder grote autosportlanden. 'Als Nederlander werd je heel lang niet echt serieus genomen. Als je kijkt naar de dominante landen in de autosport, zaten wij daar niet tussen.' Tot het debuut van Verstappen in de Formule 1 greep alleen vader Jos twee podiumplekken in de Formule 1.
Inmiddels krijgen ook Nederlandse talenten meer kansen. 'Dat is nu wel wat aan het veranderen. Kijk, de Formule 1 is een Engels georiënteerde sport, en qua media en dat soort dingen ben je dan wel in de minderheid', zegt hij met het oog op het nadeel dat hij ondervindt, 'maar qua rijders wordt er wel meer en meer geconstateerd dat er ook hele goede coureurs uit Nederland kunnen komen, en niet alleen uit de standaard racelanden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties