Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko prijst zichzelf gelukkig met een coureur als Max Verstappen. De Nederlander leverde afgelopen weekend opnieuw een huzarenstukje, door in de slotseconden van de kwalificatie poleposition voor de Grand Prix van Monaco naar zich toe te trekken. Toen Red Bull het team van Jaguar een kleine twintig jaar geleden opkocht, had Marko niet kunnen indenken dat het team zo succesvol zou worden.
De overwinning van Verstappen in de straten van Monaco gaf Red Bull haar zevende zege in het prinsdom, waar David Coulthard in 2006 de eerste beker voor het team mocht ophalen. Het laatste succes betekent dat Red Bull nu 98 overwinningen heeft geboekt in de Formule 1, en dus komt de magische honderd in de buurt. Deze mijlpaal werd enkel pas behaald door Ferrari, McLaren, Mercedes, en Williams. 'Het is een ongekend succesverhaal', geeft Marko toe aan De Telegraaf. 'Toen Dietrich Mateschitz in 2004 besloot om Jaguar Racing te kopen, zei hij: laten we het proberen, wie weet winnen we ooit een keer een Grand Prix.'
Dat lukt uiteindelijk in China in 2009, waar Sebastian Vettel de primeur pakte. Inmiddels gaat de teller dus richting de honderd. 'Ons doel is dat we de komende races winnen en dan in Oostenrijk op honderd zeges komen te staan. Het is alleen jammer dat hij (Mateschitz, red.) dat niet meer mee mag maken', betreurt Marko het verlies van zijn goede vriend. In theorie kan Red Bull zelfs al in Canada de honderdste overwinning pakken, dus om het jubileum in Oostenrijk te kunnen vieren, moet één race verloren gaan, iets dat Marko vast liever niet ziet. Hij schat de kansen in ieder geval in Spanje hoog in: 'Ik verwacht dat onze auto snel zal zijn in Barcelona. Ik ben minder bezorgd dan ik hier was. Ik had verwacht dat Ferrari sterker zou zijn in Monaco.'
Lees ook
Buitenlandse media niet unaniem over Verstappen: 'Dat nam wat van de glans van de overwinning weg'
Magic Max in Monaco
De Oostenrijker keek niet alleen vooruit naar mogelijke toekomstige successen, maar blikte ook nog terug op het hectische weekend in Monaco. Volgens Marko liet Verstappen Senna-achtige dingen zien in de kwalificatie. 'Ik zag de beelden van een rondje van Senna in Japan, ik weet niet precies in welk jaar', zo refereert hij vermoedelijk naar 1989. 'Dat was vergelijkbaar met deze kwalificatie van Max. Het rondje van Max afgelopen zaterdag was ongelofelijk. Zó op de limiet, maar toch had hij alles onder controle. Tijdens de race ging hij op dezelfde voet verder. Of het nu nat, droog, of half nat was, hij controleerde de situatie. Hij was de snelste wanneer dat nodig was.'
Teamgenoot Sergio Pérez bracht het er beduidend minder goed vanaf. De Mexicaan bleef na een crash in de kwalificatie en een incidentrijke race puntloos achter, en heeft nu een achterstand van 39 punten op Verstappen. 'Zaterdag maakte Checo (Pérez, red.) een serieuze fout, en daarna wisten we dat we tijdens de race iets anders moesten doen.' Red Bull bedacht een handig plannetje, en haalde Pérez al na één ronde naar binnen, zodat hij de race kon uitrijden op de harde banden, en kon profiteren van de pitstops van anderen. De Mexicaan was echter te ongeduldig. 'Het had denk ik gewerkt, ware het niet dat hij een crash had met Stroll en hij de voorvleugel moest vervangen. Daarna ging alles verkeerd. Het was een weekeinde om heel snel te vergeten', aldus Marko, die uiteindelijk Pérez maar liefst vijf keer de pitstraat zag opzoeken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties