Max Verstappen staat een flinke uitdaging te wachten in Monaco. Tijdens de kwalificatie voorafgaand aan het evenement kon hij zijn snelle ronde niet afmaken vanwege een crash van teamgenoot Sergio Pérez, en daarom begint hij vanaf de vierde startplek. Dat betekent dat hij iets bijzonders uit de hoge hoed moet toveren, wil hij voor de overwinning gaan in de dwergstaat. Drie factoren gaan hierin een grote rol spelen. F1Maximaal.nl zet deze op een rijtje.
1. De welwillendheid van Pérez
De eerste factor die Verstappen van de overwinning zou kunnen houden is teamgenoot Pérez. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar de Grand Prix van Spanje heeft bij de Mexicaan voor lichte onvrede gezorgd. Destijds liet hij teamgenoot Verstappen, die volgens Red Bull Racing op een alternatieve strategie stond, tot tweemaal toe passeren. Zonder werkende DRS wist de Nederlander de race te winnen, maar Pérez voelde zich bestolen.
Dat gevoel sprak hij na afloop via de boordradio duidelijk uit. 'We moeten praten', beval hij zijn renstal op weg naar het podium. Dat praten is inmiddels gebeurd, en daar is eigenlijk uit gekomen dat Pérez verwacht dat hij met teamgenoot Verstappen kan vechten. Zo kort na het vorige 'teamincident' bij Red Bull lijkt het onwaarschijnlijk dat Pérez ook maar een duimbreedte toe zal geven in de strijd met Verstappen, al zal hij hem vermoedelijk wel voldoende ruimte bieden in de eerste bocht.
Zit Pérez na die eerste bocht voor zijn teamgenoot, dan gaat dat voor hoofdpijn zorgen bij de Red Bull-pitmuur. Logischerwijs zou de renstal uit Milton Keynes het liefst Verstappen in P3 zien, gezien hij de man is die de titelstrijd van Red Bull aanvoert. Zoals het er momenteel voorstaat, lijkt het er echter niet op dat Pérez zijn collega zal helpen dit weekend.
2. Lijfwacht Carlos Sainz
De tweede factor die Verstappen de overwinning kan kosten in Monaco is uiteraard Ferrari, en dan specifiek Carlos Sainz. De collega van Charles Leclerc start namelijk vanaf de tweede plek. Weet hij na bocht 1 nog steeds op deze positie te liggen, dan kan de Spanjaard de twee aanstormende Red Bulls zorgeloos afhouden, terwijl Leclerc, die toch wel aangeschreven staat als topfavoriet voor de zege in zijn thuisrace, aan de horizon verdwijnt.
Paul di Resta, analist bij Sky Sports F1, belichtte dit na afloop van de kwalificatiesessie al. 'Sainz zal geïnstrueerd worden door Ferrari om te doen wat hij moet doen', suggereerde de Brit. Daarmee doelt hij op het ondersteunen van zijn teamgenoot, die in een titelstrijd verwikkeld is met de vanaf P4 startende Verstappen. Eindigen de heren in dezelfde volgorde dan is de voorsprong in het wereldkampioenschap weer voor Leclerc.
In het verlengde van dit verhaal moet Verstappen voor de zege natuurlijk ook nog langs Leclerc zelf. Lukt het hem om aan het begin van de wedstrijd bijvoorbeeld Pérez én Sainz te verschalken, al moet hij daarvoor wel een megastart hebben, dan moet hij zich nog steeds een weg zien te banen langs zijn directe titelconcurrent. Op racepace lijkt Red Bull dit wel te kunnen, maar inhalen is in Monaco notoir lastig. In dat geval moet de Limburger dus vertrouwen op de Red Bull-strategen.
3. Gebrek aan regen in Monaco
Lang leek het erop dat we een natte laatste sessie tegemoet zouden gaan in het vorstendom. Voorafgaand aan het weekend leek de kans op een bui constant aanwezig, maar inmiddels is deze kans drastisch afgenomen. Er hangen wel wolken boven het circuit, maar de buien die in eerste instantie 's ochtends verwacht werden, lijken nu pas 's avonds de straten van Monte Carlo te raken. Dit is voor Verstappen slecht nieuws.
Inhalen is, zoals in de F2-races eerder dit weekend ook al bleek, nagenoeg onmogelijk. Dat betekent dat de coureurs vooral aangewezen zijn op geduld. Maakt je voorligger een fout dan doen er zich wellicht mogelijkheden voor. Gebeurt dit niet dan is het afwachten tot deze fout gemaakt wordt. Op een nat wegdek is zo'n fout een stuk sneller gemaakt, natuurlijk. Des te teleurstellender zal het voor de enkelvoudig wereldkampioen zijn dat de grootste kans op regen inmiddels nog maar 15 procent is, waar enkele uren geleden deze kans nog op 75 procent lag.
Al met al gaat Verstappen dus een Grand Prix tegemoet waarin hij grote hordes moet nemen, wil hij in aanmerking komen voor de overwinning. Onmogelijk is het niet, want fouten worden er door coureurs gedurende de straatrace meestal wel gemaakt. Met een gelukkige safety car kan het nog alle kanten op. Daarnaast heeft Red Bull in het verleden bewezen dat het op strategisch gebied een wedstrijd naar zich toe kan trekken. De vraag is of dat ook in 2022 in Monaco lukt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties