Job van Uitert heeft inmiddels al heel wat jaren aan LMP2-ervaring opgedaan en wil de volgende stap in zijn carrière graag zetten. Dat moet een zitje in de Hypercar zijn, maar dat hangt van veel verschillende factoren af. Met IDEC Sport, het ELMS-team van Van Uitert, zit hij in ieder geval dicht bij het vuur. Hij gaat een belangrijk jaar tegemoet waarin hij zichzelf nog beter op de kaart van de grote teams kan zetten.
Van Uitert is al sinds 2018 actief in het prestigieuze endurance-kampioenschap, waarin hij voor United Autosports is uitgekomen en recenter voor het ELMS-team van oud-F1-coureur Oliver Panis. Sinds het 2024-seizoen rijdt hij voor IDEC Sport, dat hij en zijn teamgenoten als zesde in het kampioenschap afsloten. De ELMS bestaat uit een LMP3-klasse, een LMP2-klasse en een LMGT3-klasse. Inmiddels traditiegetrouw komt Van Uitert ook in 2025 weer uit in de LMP2-klasse, en gaat hij verder met IDEC.
'Ik ben heel blij om weer een jaar voor IDEC te mogen rijden', steekt Van Uitert van wal in gesprek met F1Maximaal.nl. 'Dus daar gaan we hopelijk weer een mooi seizoen mee tegemoet. Paul-Loup Chatin gaat met ons meerijden, die heeft vóór mij altijd bij IDEC gereden', gaat hij verder. De Fransman waarover Van Uitert het heeft, is tevens een goede vriend. Hij neemt, net als Van Uitert, veel endurance-ervaring mee naar het team. Paul Lafargue maakt de line-up van IDEC compleet.
'Paul heeft de keuze gemaakt om met twee rijders, waarmee hij het beste gevoel heeft gehad door de jaren heen, om die bij elkaar in de auto te zetten. Chatin is ook gewoon een hele goede vriend, dus dat wordt een superline-up', glundert de Brabander. Vorig jaar combineerde Van Uitert zijn ELMS-seizoen met een ander kampioenschap, namelijk de GT World Challenge Europe. Daar reed hij in de Aston Martin van Comtoyou Racing. Gaat dat dit jaar weer gebeuren? 'Daar ben ik nog hard voor aan het werk, maar er is nog niets rond', zegt Van Uitert.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ik voel me in dat opzicht beter voorbereid dan ooit
De Brabander is dan ook met veel dingen tegelijkertijd bezig die zijn focus vereisen. In december reed hij al een weekend in de Asian Le Mans Series in Maleisië, waarna hij ook de laatste twee weekenden van het kampioenschap mocht verrijden. Die races vonden in Dubai en Abu Dhabi plaats, en hij kwam uit voor het Luxemburgse DKR Racing. De Asian Le Mans Series kent twee races per weekend. 'In de eerste race in Dubai pakten we een podium, maar daarna vielen we drie keer uit vanwege mechanical failures, wat best wel bijzonder is', zegt Van Uitert.
'Deze auto gaat al zeven jaar mee en iedereen kent de auto, dus dat had eigenlijk niet mogen gebeuren. We waren in ieder geval wel snel', bekijkt hij het positief. 'Het is altijd belangrijk om te blijven rijden en scherp te blijven daarin. Ik voel me in dat opzicht beter voorbereid dan ooit!' vult Van Uitert aan. 'Ondanks Daytona en daarna drie keer een uitvalbeurt hier, kijk ik wel terug op een mooie winter.'
Lees ook
Van Uitert met sterk statement na diskwalificatie: ‘Blijft een sport waarvoor ik iedere dag opsta’
Zo zijn er al veel kilometers gemaakt voorafgaand aan het begin van het 2025-seizoen van de ELMS. 'Dat is zeker voordelig. Je stapt in de auto, en je hebt alweer zoveel meters achter de rug. Je blijft altijd leren, het houdt je scherp. Nu moet ik zeggen dat ik wel iemand ben die beter presteert na een lange rustperiode, en die heb ik niet echt gehad. Maar ik geloof dat ik er niet langzamer van zou worden!' lacht Van Uitert.
Hypercar blijft het doel
Van Uitert is inmiddels een LMP2-veteraan te noemen met alle ervaring die hij heeft opgedaan. De volgende stap in zijn loopbaan kan een zitje bij een van de Hypercar-teams zijn. 'Daar blijf ik ondertussen natuurlijk mee bezig', zegt hij. 'Maar het hangt heel erg af van welke zitjes er beschikbaar zijn en komen. Het blijft een markt waarbij ze, als je daar een rijder bent die zich al bewezen heeft en erin zit, dan zullen ze die eerder kiezen. Dus ik moet nog steeds in de LMP2 blijven presteren en goede races rijden, en zorgen dat ze niet meer om me heen kunnen', verklaart Van Uitert.
Races als de 24 uur van Daytona, ondanks de diskwalificatie, dragen daar zeker aan bij. 'En over IDEC, het is geen geheim dat ze met Hyundai in zee gaan, dus het wordt wel een belangrijk jaar voor mij', wijst de Brabander aan. 'Er is nog niets rond of iets dergelijks. Maar nu ze een samenwerking aangaan met Hyundai, zit ik dicht bij het vuur. Ze kunnen alle data en resultaten van mij evalueren. Ook kunnen ze zien hoe ik als persoon ben. Dat is erg belangrijk voor mijn toekomst en om te zorgen dat ik daar eventueel een zitje kan krijgen.'
Hyundai heeft de ambities uitgebreid naar het World Endurance Championship en kondigde in september aan dat ze deel willen nemen aan het LMDh-programma (Le Mans Daytona h). Vanaf 2026 wil Hyundai in samenwerking met IDEC deelnemen aan het World Endurance Championship - plannen die zeker mogelijkheden kunnen creëren voor Van Uitert. De Brabander heeft in 2023 een Hypercar-test verreden, toen voor Vanwall, die daarna geen WEC-entry heeft kunnen krijgen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Van Uitert kan weer uitblinken in leiderschapsrol
Voor Van Uitert betekent het head down and keep pushing, zoals altijd. Dit jaar kan hij zijn kwaliteiten en vaardigheden van een leider weer laten zien bij IDEC. 'Nu heb je eigenlijk twee kopmannen', zegt Van Uitert, refererend aan teamgenoot Chatin. 'Dat is aan de ene kant goed, aan de andere kant moeten we even kijken hoe dat allemaal uit zal pakken. Maar ik heb dat in het verleden ook gehad met Nico Jamin, waarbij we in principe allebei sterk zijn. Dan wissel je gewoon af, en bepaal je samen van tevoren wie welke rol krijgt voor het weekend. Daarin zijn we ook volwassen genoeg, want het team blijft altijd op de eerste plek staan.'
Hoewel het nog even duurt, hoopt Van Uitert in juni ook weer mee te kunnen doen aan dé 24 uursrace van het jaar. Het is nog even afwachten of IDEC twee auto's in mag zetten tijdens de 24 uur van Le Mans. Van Uitert hoopt vanzelfsprekend van wel, want hij kan toch niet ontbreken tijdens de Le Mans? 'Nee, dat vind ik ook niet!' lacht Van Uitert. 'Maar helaas is wat ik vind, niet altijd wat er gaat gebeuren. Het hangt af van het zitje, dus als IDEC twee entries krijgt, dan zit er sowieso in. Als ze er één hebben, dan niet. Dan moet ik een ander team vinden, dus dat is even afwachten', sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties