Job van Uitert stapte met een handjevol rondes aan ervaring in de Aston Martin van Comtoyou Racing en wist direct in de eerste race van de Fanatec GT World Challenge Endurance naar het podium te rijden. De Brabander kende een bijzonder succesvolle debuutrace en heeft direct meters kunnen maken voor de belangrijkste race op de kalender: de 24 uur van Spa-Francorchamps.
Op donderdag 4 april kon Van Uitert trots bekendmaken dat hij naast de European Le Mans Series (ELMS) dit jaar ook zal deelnemen aan een GT3-kampioenschap met Comtoyou Aston Martin Racing. Vorig jaar liet de 25-jarige al weten dat naar de opties betreffende een kampioenschap naast de ELMS gekeken werd, maar dat het ook daadwerkelijk ging gebeuren, werd een dag voor het zijn eerste raceweekend in de GT World Challenge bekendgemaakt.
Dit kampioenschap heeft terecht de status als ’s werelds meest competitieve GT3-kampioenschap met maar liefst 55 auto’s van negen fabrikanten aan de start, en dat wordt op de baan onderstreept door de ervaren fabrieksrijders die voorbijrazen voordat je kunt knipperen. Een aantal grote namen vanuit de GT3-kampioenschappen vullen zo het veld, denk aan Sheldon van der Linde, Dries Vanthoor, en Maro Engel. Vanuit de Porsche-kampioenschappen bevinden zich ook een aantal Nederlanders op de entry list, zoals Morris Schuring en Loek Hartog.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Een behoorlijk rijtje aan rijders waar Van Uitert zich dus bij mag voegen. Op 7 april stond direct de eerste race al voor de deur: de 3 uursrace op Circuit Paul Ricard. Tijd om te testen in de Aston Martin was er niet, het was rijden en gaan. En dat is waar de Brabander in uitblinkt. ‘Op zaterdagochtend om 9:00u heb ik voor de eerste keer in de auto gezeten, met gloednieuwe banden eronder. Op zondag hadden we de kwalificatie en de wedstrijd’, lacht Van Uitert in gesprek met F1Maximaal.
Als een raket uit de startblokken: ‘We zaten direct op de pace van de fabrieksrijders’
‘Ik heb denk ik welgeteld vijftien ronden heb gereden voordat ik de kwalificatie inging. Ik heb wel eens met een GT3-auto getest van Audi of Mercedes, maar dat was tijdens een wintertestdag op een circuit. Dat is heel anders dan met 55 auto’s om je heen. Het is echt een heftig kampioenschap, je strijdt met de fabrieksrijders, dus de toppers van de GT3’, legt Van Uitert uit. ‘Mijn teamgenoten en ik hadden nog niet met de Aston Martin getest. We wilden eigenlijk zoveel mogelijk meters maken voor de 24 uur van Spa, en dat ging erg goed.’
Zelfs zo goed, dat ze de derde podiumplek pakten. ‘We waren direct even snel als de fabrieksrijders van Aston Martin. Het klikte ook direct en we kunnen terugkijken op een sterk weekend. In de Bronze cup, een veld van twintig auto’s zo sterk als de Pro-auto’s, zijn we uiteindelijk van P12 naar P3 gereden. Ik kan er alleen maar van zeggen dat het heel goed en positief was’, zegt de 25-jarige. ‘Het is voor mij wel nieuw om met een BoP (Balance of Performance, red) te rijden.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Een BoP reguleert de prestaties van verschillende auto’s in een klasse. Daarmee wordt voorkomen dat één specifieke fabrikant een oneerlijk voordeel heeft vanwege technische superioriteit. Het bevordert dus spannende en competitieve races. ‘Met zo’n nieuwe auto zijn ze wel terughoudend, zodat de auto niet ineens megadominant is. Dat merkten we wel, de Aston Martin kwam wat topsnelheid tekort.’ En dat onderstreept alleen maar meer dat het bijzonder was dat Van Uitert en consorten direct bij het eerste weekend in de GT3-wagen al een podium wisten te pakken.
Van Uitert nog bescheiden: ‘Dan denk ik toch wel: dat heb je goed gedaan’
Zoals de Brabander al aangaf was het vooral zaak om meters te maken voor de 24 uur van Spa-Francorchamps die halverwege juni op het programma staat. ‘De eerstvolgende wedstrijd is de 24 uur van Spa inderdaad, twee weken voor Le Mans. Dat wordt een hele happening, want het is ook nog eens de honderdste editie’, laat Van Uitert weten. ‘En voor mij de eerste keer met zoveel auto’s. Het is zo anders dan met de LMP2, wat ik dan gewend ben. Zo’n GT3-auto is relatief gezien heel makkelijk om mee te rijden, maar om er hard mee te gaan, moet je eigenlijk een soort specialist worden.’
Van Uitert verklaart dat een GT3-bolide veel logger en zwaarder is, en dat het wel even duurt voordat je de systemen van de auto onder de knie hebt. ‘Dat maakt het ook zo competitief. Al die fabrieksrijders zitten 24 weken per jaar in die auto, en ik moest instappen en daar in een keer tegen racen. Om met hen mee te kunnen doen en op dezelfde pace te kunnen rijden, dan denk ik toch wel: dat heb je goed gedaan’, zegt de 25-jarige. En dat is meer dan terecht, vooral als je een dag voor de eerste race pas voor het eerst in de auto hebt gezeten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het silverware werd dus direct verzameld en Van Uiterts harde werk werd goed beloond. De weg naar die P3 was dan ook niet rechttoe rechtaan. ‘Die fabrieksrijders zijn zo agressief met alles’, legt de coureur uit Dongen uit. ‘Er is geen enkele bocht of ronde dat ze het rustig aan doen, en dat zie je bij de LMP2 toch wat minder. Of nou ja, voor andere mensen doe ik het dan ook niet rustig aan, maar ik ben die auto gewend en dan heb je alles onder controle. Ik moet wel zeggen, het podium had ik niet verwacht. Ik kende mijn teamgenoten niet, ik kende de auto niet, dus dan is het altijd maar de vraag of het goed komt.’
Weer een stap in Van Uiterts carrière: ‘Hier is het nog professioneler’
Alles kwam viel gewoon samen op de racedag, waardoor Van Uitert terug kan kijken op een fantastisch debuutweekend. ‘Ik ben heel blij met mijn team en teamgenoten. Ik kijk uit naar een heel goed jaar met ze’, zegt hij. ‘In dit kampioenschap wil ieder merk de auto graag verbeteren, dus je zit ook met engineers van Aston Martin te werken, die allemaal feedback vragen. Bijvoorbeeld over welk onderdeel van de auto ontwikkeld moet worden. Met de LMP2 gebeurt dat niet’, licht Van Uitert toe.
‘Dan ga je als team naar een betere afstelling zoeken. Hier is het nog weer professioneler en anders. Je merkt wel dat er een fabrieksnaam achter je staat die je vertegenwoordigt. Zo moet je jezelf ook weer goed opstellen. Ik kijk er vooral positief op terug.’ Lang nagenieten van het podium in Paul Ricard zat er niet in, op 8 en 9 april zat Van Uitert alweer in de LMP2 van IDEC Sport om de testdagen van de ELMS te verrijden. ‘We hebben twee dagen getest, maar we hebben het wel lastig gehad. Barcelona is een moeilijk circuit voor de banden, met veel degradatie, dus het is een beetje een gevecht om de beste set-up te vinden.’
Er wordt vanzelfsprekend hard gewerkt, dus Van Uitert twijfelt er niet aan dat het gewoon goed gaat komen. ‘Daar heb ik het volste vertrouwen in. Het schema wordt dan wel een beetje hectisch, met de 24 uur van Le Mans en van Spa in één maand. Normaal als ik de 24 uur van Le Mans heb gereden, heb ik wel een paar dagen nodig om bij te komen, maar nu heb je een week en dan is het volgende grootste event van het jaar aan de beurt!’ lacht Van Uitert. De 25-jarige verrijdt op zondag 14 april de 4 uur van Barcelona. De Brabander heeft zijn seizoen in ieder geval goed afgetrapt, en is nu op jacht naar meer bokalen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties