Job van Uitert kan tevreden terugkijken op zijn 24 uur van Le Mans. Van Uitert mocht voor de vijfde keer deelnemen en heeft bijna de helft van de race achter het stuur gezeten. Onvermoeibaar knokte de Dongenaar zijn weg naar het podium, totdat een mechanisch probleem roet in het eten gooide. Desalniettemin kijkt de 24-jarige terug op een heel mooie race waarin hij heeft laten kunnen zien uit welk racehout hij is gesneden.
Van Uitert stond afgelopen weekend te popelen om weer aan de start van de 24 uur van Le Mans te verschijnen. De Brabander mocht dan ook de eerste stint van de race rijden en kreeg direct heel wat voor zijn kiezen, aangezien het regende en de chaos vanaf de eerste minuut al was losgebarsten. De start van de Panis Racing-kopman was magistraal, hij wist zes auto’s in te halen. Alles leek fantastisch te gaan, totdat een falende accu de kansen op het podium als sneeuw voor de zon liet verdwijnen.
‘Ik kijk best wel positief terug op het weekend zelf’, begint Van Uitert in gesprek met F1Maximaal. ‘Het was voor mij een sterke prestatie en een goede race, dus daar ben ik zeker niet ontevreden over’, gaat de Dongenaar verder. ‘Alleen is het wel zuur als je kans op het podium aan je voorbijgaat in de laatste twee uur. We waren machteloos. Geen fouten van ons (Van Uitert en zijn teamgenoten, red.) of van het team.’ Uiteindelijk heeft Van Uitert zelf maar liefst tien uur gereden, maar hij leek onvermoeibaar te zijn.
‘Het blijft het mooiste wat er is, autosport. Daar kan je me dag en nacht voor wakker maken. Elke 24-uurs race geniet ik van, iedere ronde zie ik als een uitdaging om zo hard mogelijk over de baan te gaan, te verbeteren en dichter bij de concurrenten te komen, en weer een stapje dichter bij het podium’, glundert Van Uitert. ‘Die kansen waren er, ik was heel eager, en dan trek je jezelf door zo’n wedstrijd heen’, legt de 24-jarige uit, die hoorbaar nageniet van zijn speciale weekend in Le Mans.
Op twee uur slaap ‘gewoon’ tien uur rijden: ‘Ik ben dan meteen weer scherp’
Het feit dat de Le Mans zo’n speciale race is, helpt ook zeker om de druk erop te houden. Van Uitert heeft tussen de stints door ongeveer twee uur kunnen slapen, maar dat maakte niet uit. ‘Bij de start reed ik bijna vier uur, dat is de maximale tijd’, zegt de Brabander. ‘Met de regen en de safetycars en alle omstandigheden is dat wel echt een ding, het kwam met bakken uit de hemel vallen. Je kan je niet inbeelden hoe moeilijk het is als je met 290 kilometer per uur op een scherpe bocht afgaat, waar het nat is en er geen grip is’, verklaart Van Uitert.
‘Je wilt wel snel gaan, maar je kan geen enkel risico nemen. Je moet altijd zorgen dat je de volledige controle hebt over de auto. Ik durf wel te zeggen dat ik daarin een heel goed gevoel heb’, gaat de Dongenaar verder, die zich als een vis in het water voelde in de regen. ‘Het was de keuze van het team om me in de auto te zetten op lastige momenten, en dan ook langer in de auto te houden. Richting het einde van de race had ik maar twee uur geslapen, dat was het. Uiteindelijk als ik in de auto stap, ik weet niet hoe het komt, maar ik ben dan meteen weer scherp. Ik raak er niet van vermoeid.’
Ook na mechanisch probleem blijft het volle bak: ‘Die inzet ben ik de monteurs en mezelf schuldig’
Richting de slotfase van de race faalde de accu van de #65 LMP2-bolide van Panis Racing. Dat was een behoorlijke teleurstelling voor iedereen bij de Franse equipe. Hoe dan ook was dat absoluut geen reden om het glas halfleeg te laten raken. ‘We blijven er dan honderd procent voor gaan. We weten hoe hard die monteurs werken, die verdienen die inzet, en dat ben ik mezelf ook schuldig’, antwoordt Van Uitert resoluut. ‘Alle tijd en energie die ik erin heb gestopt moet ik dan wel respecteren, en alle mensen die voor je zijn gekomen en er voor je zijn.’
Ondanks dat een mechanisch probleem een achterstand creëerde die niet meer in te halen was, kon Van Uitert goed werken aan zijn eigen CV. En hoe. De Brabander noteerde de snelste stintgemiddeldes en heeft persoonlijk een ijzersterke prestatie neergezet. Voorafgaand aan de Le Mans liet Van Uitert weten dat hij van zichzelf eiste dat zijn momenten in de auto foutloos waren. En of dat gelukt is? ‘Ik denk dat ik wel heb laten zien dat die momenten goed waren’, zegt de 24-jarige.
‘Ik kijk terug op een heel goede Le Mans. Wat we hadden kunnen verbeteren was de auto, die was niet de snelste. In de nacht waren we heel goed, overdag als het warm werd wat minder. Dat is een stukje teamsport, samenwerken om een package zo goed mogelijk te krijgen. We hadden gewoon een competitieve auto, dus we hebben absoluut niet de plank misgeslagen. We kwam hier en daar gewoon net wat te kort’, legt Van Uitert uit.
Wie wil Van Uitert nou niet in de auto na al die prestaties? ‘Dit zijn de juiste races’
Na zijn vijfde 24 uur van Le Mans lijkt een zesde deelname al in de sterren te zijn geschreven, maar dat duurt nog wel even en er kan ondertussen van alles gebeuren, aldus Van Uitert. ‘Dat is nog helemaal open’, verklaart de Dongenaar. ‘Maar als ik kijk naar hoe enthousiast mensen binnen Panis Racing over mij waren, over de prestaties, dat zien andere mensen ook, die horen dat ook. Dit zijn de juiste races die ervoor zorgen dat mensen jou in de auto willen.’
Daarom was het weekend in Le Mans, waar hij zelf weer een uitstekende prestatie heeft kunnen leveren, ook zo belangrijk voor Van Uitert. ‘Het was een heel mooi evenement. De allermooiste race, by far, waar ik ooit aan heb meegedaan’, zegt de Nederlander over de 91e editie van de 24 uur van Le Mans. ‘Ik heb genoten van de toeschouwers, de show, het spektakel in de Hypercar. Dat maakt het wel weer dat het leeft, en maakt me nog hongeriger om ertussen te zitten.’
Voordat Van Uitert weer in actie gaat komen voor Panis Racing duurt nog wel even, pas later in juli zal hij weer naar Frankrijk vertrekken voor het tweede weekend van de European Le Mans Series. De wedstrijd wordt dan verreden op Paul Ricard. ‘Ik zou dolgraag weer achter het stuur willen zitten!’, laat Van Uitert weten. ‘Maar ik moet nu trainen en ervoor zorgen dat we honderd procent voorbereid naar Le Castellet gaat. Ik heb er vertrouwen in!’ sluit de Panis-kopman af.
Favorieten GP Canada 2023: Kan Verstappen zijn vierde Grand Prix op rij winnen? Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties