Mol weet dat dominante auto geen garantie levert: 'Verstappen werd kampioen vorig jaar, de auto niet' Interviews
Interviews

Mol weet dat dominante auto geen garantie levert: 'Verstappen werd kampioen vorig jaar, de auto niet'

Mol weet dat dominante auto geen garantie levert: 'Verstappen werd kampioen vorig jaar, de auto niet'

De FIA besloot voorafgaand aan de Grand Prix van China de regels rondom de flexi-wings nog verder aan te scherpen, waardoor het regelboek nog dikker wordt. Volgens Olav Mol is dat de schuld van de teams zelf. Tevens zullen teams kijken naar de ontwikkelingen van McLaren, die de beste auto lijkt te hebben. 2024 bewees echter dat de man achter het stuur een grotere rol kan spelen dan de auto.

In China was er nog sprake van 0,25 millimeter speling, maar vanaf komend weekend moeten de teams zich houden aan de nieuwe slot gap-regels. Het bestuursorgaan heeft de regels aangescherpt omdat er vermoedens waren dat een aantal teams gebruik bleven maken van de zogeheten mini-DRS.

Het FIA-wetboek is dus aangevuld met een nieuwe regel. ‘Er zijn altijd weer aanpassingen van reglementen’, zegt Mol in gesprek met F1Maximaal.nl. ‘Er zijn aanpassingen aan de technische reglementen, aan de sportieve reglementen… Lees maar eens de reglementen van de FIA door. Daar moet je wel wat tijd voor nemen, maar het is wel interessant.’

Interpretatieverschillen

Topontwerper Adrian Newey zei het laatst nog: vroeger was het FIA-wetboek een bestandje van vijftien pagina’s, tegenwoordig heb je een dag nodig om erdoor te komen. ‘Dat komt door de teams zelf’, wijst Mol aan. ‘Als je zegt: de voorwielen moeten verbonden zijn door middel van twee triangels, dan gaan de teams denken: je kan ook dat maken, of dat.’

Kortom: de teams zoeken alle mogelijke interpretaties uit om er iets van te maken waar ze zoveel mogelijk tijd mee winnen, zoals McLaren dus deed met de achtervleugel. ‘De FIA moet dan uitleggen: met voorwielen bedoelen we dat, met triangels bedoelen we dat. Dat hebben ze zelf natuurlijk in het leven geroepen’, zegt Mol.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

adrian newey silverstone 2024 max verstappen
Newey is een van de slimme mensen die de randjes van de regels opzocht.

‘Want de teams hebben ontzettend slimme mensen in dienst. Op het moment dat zo’n reglementenboek uitkomt, zoals voor 2026 bijvoorbeeld, dan worden er direct 25 mensen opgezet, die daarmee bezig gaan: wat staat er, hoe kunnen we dat interpreteren? In welke hoofdstukken staan grijze gebieden?’ somt Mol op.

Is Norris er nu wel klaar voor?

Voor dit jaar betekent het dat de teams een regelplafond bereiken. Veel ontwikkelingsruimte is er niet, dus moeten ze een balans opmaken tussen investeren in 2025 en 2026. 'Teams zullen kijken naar wat McLaren heeft gedaan', gaat de Bloemendaler verder. McLaren had vorig jaar de beste auto, en zet die streak momenteel voort. Ze wonnen in Melbourne en in China.

'Teams gaan dan kijken naar wat ze zelf kunnen implementeren. Dan zijn er weer wat regels aangepast over die flexibele vleugels. De helft is verbolgen, want die waren net dat pad ingegaan en nu mag het in een keer weer niet. McLaren besloot dat pad vorig jaar wel te bewandelen, maar ze zijn nog twee keer op hun vingers getikt. Ik hoop dat ze het kunnen bolwerken', zegt Mol.

De Formule 1-commentator weet dat het hebben van de dominante auto niet alles betekent. 'Ik moet hard zijn, niet om Lando te bashen, of McLaren, maar iedereen kan winnen in een dominante auto. En toch werden ze geen kampioen', doelt Mol op het feit dat Max Verstappen de rijderstitel van 2024, ondanks de problemen met de auto, alsnog wist te winnen, en Norris aan het langste eind trok.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli lando norris max verstappen mclaren red bull racing gp australie zondag 2025
McLaren was sterker, maar toch won Verstappen de rijderstitel in 2024.

Verstappen maakt het verschil

Het 2025-seizoen begon voorspoediger voor Norris dan voor Verstappen. De Nederlander weet dat hij niet de snelste auto heeft, en vraagt zich af wanneer de problemen met de RB21 opgelost kunnen worden. Voor Red Bull is de vijfde titel van Verstappen een prioriteit. 'Ik ben er wel van overtuigd dat er ooit een vijfde gaat komen', reageert Mol. 'Maar of dat in 2025 is, dat weet ik niet.'

De Oostenrijkse renstal doet er alles aan om Verstappen een auto te geven waarmee hij wel naar de titel kan rijden. 'Dat (een kampioenschapswinnende auto hebben, red.) was vorig jaar niet het hele jaar het geval. Dus als ze dat voor elkaar kunnen krijgen, dan kan hij weer mee doen. Het blijkt ook, dat zagen we aan afgelopen jaar, dat de man achter het stuur een heel groot verschil kan maken. Daar heeft Verstappen natuurlijk wel even laten zien dat hij wereldkampioen is geworden, de auto niet.'

De hoofdrolspelers van 2025

Mol hoopt in ieder geval niet dat de titelstrijd alleen tussen Norris en Verstappen zal gaan. 'Ik hoop dat we acht hoofdrolspelers hebben', zegt de Bloemendaler. 'We zitten aan het eind van de reglementen en dan schuift de boel altijd weer in elkaar. 'Mensen die misschien niet zoveel weten van Formule 1 hopen dat het in 2025 misschien wat spannender wordt dan in 2024, maar dat was het spannendste kampioenschap van de afgelopen jaren. Het kan nog wel een tandje spannender worden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws