Hamilton heeft niks te klagen bij Mercedes: 'Hij heeft ongelofelijk veel vrijheid voor een coureur' Interviews
Interviews

Hamilton heeft niks te klagen bij Mercedes: 'Hij heeft ongelofelijk veel vrijheid voor een coureur'

Hamilton heeft niks te klagen bij Mercedes: 'Hij heeft ongelofelijk veel vrijheid voor een coureur'

Afgelopen zondag won Max Verstappen de Grand Prix van Oostenrijk, maar na afloop ging het vooral ook veel over de chaos omtrent de track limits en de vele klachten van de coureurs over hun collega's. In een exclusief interview met F1Maximaal blikt gerenommeerd Formule 1-journalist Joe Saward terug op het weekend en legt hij uit dat het heel lastig is om een goede oplossing te vinden voor het probleem met de track limits.

Tijdens de Grand Prix zelf kregen acht coureurs een vijfsecondenstraf vanwege het te vaak overschrijden van de track limits. Daarmee was nog niet alles gezegd, want na afloop van de race tekende Aston Martin protest aan tegen de uitslag. De FIA maakt vervolgens bekend dat er 1200 mogelijke overtredingen waren binnengekomen, waarna er laat op de avond nog meer straffen volgden. In de top tien wisselden de Mercedes-coureurs van plek, terwijl Lando Norris en Fernando Alonso punten wegsnoepten bij Carlos Sainz, en ook Lance Stroll kreeg er een puntje bij vanwege het terugvallen van Pierre Gasly.

'Ik denk dat als niemand had geprotesteerd, dat niemand er veel over had nagedacht, maar Aston Martin zag een kans om meer punten te pakken', legt Saward uit. 'Daardoor moest dit gekke proces doorlopen worden. Ik denk dat dat het juiste was om te doen, al was het een heel lastig geval, omdat, zoals Max al zei, het heel lastig is met deze circuits en de auto's zoals ze nu zijn', refereert Saward aan de grootte en het gewicht van de 2023-bolides. 'Als ze zo vaak van het circuit afgaan, klopt er duidelijk iets niet, maar wat kun je eraan doen? Dat moeten we gaan uitzoeken.'

De tekst loopt verder onder de afbeelding.

Hamilton heeft niks te klagen bij Mercedes: 'Hij heeft ongelofelijk veel vrijheid voor een coureur'
Vooral bij het uitkomen van de laatste bocht zochten de coureurs het randje op.

Het duurde dan wel een lange tijd, maar ondanks de 1200 mogelijke overtredingen, heeft Saward wel vertrouwen in de uiteindelijke uitslag. 'Ik denk dat het resultaat uiteindelijk eerlijk was, omdat ze overal naar gekeken hebben. Ze hadden eerder al goed gekeken, dus ik denk dat als ze alles goed gecheckt hebben, dat het resultaat eerlijk is, maar het is niet bepaald goede reclame voor de sport', meent de in Frankrijk woonachtige Engelsman.

De oplossing ligt niet voor de hand

Het probleem met de track limits keert haast jaarlijks terug op bepaalde circuits, waarbij het vooral op de Red Bull Ring vaak fout gaat. Dat het probleem nog altijd niet opgelost is, heeft een goede reden. 'Grindbakken werken alleen op bepaalde circuits', zo geeft Saward aan dat er ook rekening moet worden gehouden met bijvoorbeeld de MotoGP. 'Er zijn mensen die zeggen dat je gewoon een muur naast de baan moet zetten, en dat dat er wel voor zorgt dat ze niet van het circuit afgaan.'

In het verleden zagen we in Oostenrijk nog sausage kerbs, maar die leidden tot veel schade. 'We hebben ook gezien dat sausage kerbs heel gevaarlijk kunnen zijn', voegt Saward toe. Zo crashte Alex Peroni bijvoorbeeld heel hard op Monza in de Formule 3 in 2019, waarbij de Tasmaniër van heel veel geluk mocht spreken dat hij er enkel een gebroken ruggenwervel aan overhield. Drievoudig wereldkampioen Niki Lauda suggereerde al eens dat de track limits helemaal afgeschaft kunnen worden, en dat de coureurs zelf maar moeten bepalen welke stukken asfalt ze wel of niet gebruiken, zoals bijvoorbeeld het geval is by the IndyCar Series op het Circuit of the Americas in Texas. Van die oplossing is Saward ook niet kapot: 'Dat is ook geen geweldig idee, want dan krijg je van die Wacky Races. Ik weet het antwoord zelf ook niet, dus ik ben heel blij dat het mijn baan niet is om eerlijk te zijn.'

De situatie wordt er niet makkelijker op doordat de coureurs zich niet kunnen veroorloven om te veel marge te houden. 'De FIA zal hier wel een oplossing voor gaan vinden, maar met twintig competitieve coureurs ga je altijd een probleem hebben, want ze gaan altijd het randje opzoeken. Het zal niet op ieder circuit gebeuren, dit is heel specifiek voor het circuit. Ik denk dus dat we dit niet de hele tijd gaan zien, maar dit weekend was het zeker een probleem.'

Discussie tussen Wolff en Hamilton

Lewis Hamilton had het in de openingsfase erg lastig, en werd als eerste bestraft. De Brit meende vervolgens te zien dat zijn rivalen ook buiten het circuit reden, waarna de frustratie alleen maar verder opliep. 'Wat Lewis (Hamilton, red.) eigenlijk zei is: Als ik gestraft word, dan moet iedereen gestraft worden. Hij zag Sergio Pérez veel van het circuit afrijden, en hij dacht: Als ik een vijfsecondenstraf krijg, moet iedereen dat krijgen. Toto Wolff reageerde daarop door te zeggen dat hij zich op het rijden moest richten en dat iedereen een straf zou krijgen. Dat was best een zinnige opmerking, omdat het klopt. Uiteindelijk kregen heel veel coureurs een straf', zag Saward.

Eén coureur viel het hele weekend op door nauwelijks rondetijden in te hoeven leveren: 'Wat interessant is, is dat als je ze allemaal optelt, dat Charles Leclerc degene was met de minste momenten naast het circuit. Hij was het meest precies van alle coureurs', ziet Saward. In de kwalificatie op vrijdag waren Leclerc en George Russell de enige twee coureurs zonder afgenomen rondetijden, en ook later in het weekend kwam Leclerc geen moment in de problemen. 'Het was interessant om te zien wie precies waren en wie niet. Max had er een paar, maar duidelijk minder dan veel van de andere coureurs. Een aantal coureurs waren heel precies en anderen probeerden dingen waar de auto niet toe in staat was.'

Contract van Hamilton een kwestie van tijd

Saward ging ook nog in op de contractsituatie van Hamilton bij Mercedes. Teambaas Toto Wolff gaf een tijdje terug aan dat het een kwestie van dagen zou zijn voordat er wat bekendgemaakt kon worden, maar inmiddels duurt het toch al heel wat langer. Saward verwacht dat het contract uiteindelijk toch wel getekend zal worden. 'Ik denk dat er geen reden tot haast is. Ik verwacht dat er niet echt een probleem zal zijn en dat ze het wel eens worden. Ze zullen alle details wel uitwerken. Ik verwacht dat het aan het einde van juli wel afgerond is', vermoedt Saward. 'Dat is net voor de zomerstop, zodat ze op vakantie kunnen gaan zonder zich er druk over te maken. Ik verwacht nu dus nog geen nieuws, het zal zeker niet in het Grand Prix-weekend in Silverstone zijn, maar eerder twee weken later. Het kan ook nog wel langer duren, maar ik sluit het uit dat ze niet samen blijven.'

Hoewel Hamilton klaagde over de auto, en Wolff zijn coureur uiteindelijk aansprak op de boordradio, is de relatie na een elfjarige samenwerken hecht. 'Ik denk dat ze blij zijn met elkaar. Lewis wil natuurlijk een betere auto hebben, maar dat gaat niet. Hij heeft niks om over te klagen', aldus Saward. 'Ze leggen Lewis bij Mercedes niet de wil op. Hij heeft ongelofelijk veel vrijheid voor een Grand Prix-coureur. Hij heeft allerlei soorten inkomstenbronnen en hij mag zijn eigen sponsoren hebben. Hij mag komen opdagen in kleding waar mensen hem voor betalen. Hij heeft heel veel dingen die hij verder nergens kan doen. Hij vindt het fijn om met het team samen te werken. Ik zie hem nergens anders naartoe gaan, totdat hij ooit stopt met rijden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws