In de afgelopen jaren zijn enkele grote veranderingen doorgevoerd in de Formule 1. Het budgetplafond is een veelbesproken nieuwe factor op het hoogste niveau van autosport, en in 2021 zagen we ook de eerste sprintrace in de Formule 1. Dit jaar is het aantal sprintraces opgehoogd van drie tot zes, en de aankomende Grand Prix in Azerbeidzjan wordt daarnaast gekenmerkt door een aparte kwalificatiesessie. F1Maximaal sprak met analist Peter Windsor en vroeg naar zijn mening over deze veelbesproken onderwerpen.
Het idee van het budgetplafond zou zijn om de teams dichter bij elkaar te brengen. Mocht dat inderdaad het geval zijn, dan worden de coureurs extra belangrijk, en zou je de snelste coureurs vooraan het veld terug moeten vinden. 'Dat voorspelden veel mensen indertijd om te zorgen dat het budgetplafond goedgekeurd zou worden, maar ik weet niet zeker of dat wel het geval is. Ik heb altijd het idee gehad dat een team slechts zo goed is als de mensen dat het in dienst neemt en het geld dat het tot haar beschikking heeft om die mensen in staat te stellen om hun werk goed te doen.' Windsor meent dus dat de competitie niet direct gelijkgetrokken wordt als de budgetten gelijk zijn: 'Als je niet de juiste mensen aan boord hebt, maakt het niet uit hoeveel geld je hebt. Dat heeft Craig Pollock al een miljoen keer bewezen met bijvoorbeeld BAR', zo haalt Windsor uit naar de voormalige teambaas van de voorloper van het huidige Mercedes-team.
'Teams die zeurden, presteren nog altijd niet goed'
'Als je naar een team kijkt dat wél succesvol de stap van het middenveld naar de top heeft kunnen zetten, is dat Aston Martin', legt Windsor uit. 'Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? Door meer geld uit te geven, niet door minder geld uit te geven. Je kan niet zeggen dat Aston Martin verbeterd is dankzij het budgetplafond, hoe kan iemand dat nou zeggen? Het is juist het tegenovergestelde.' Aston Martin investeerde al voor de introductie van het budgetplafond flink in de modernisering van de infrastructuur en in het aantrekken van grote namen.
Windsor ziet dat alleen Aston Martin echt een stap heeft weten te zetten, maar het budgetplafond verder voor weinig veranderingen in de pikorde heeft gezorgd. 'Het zijn juist de teams die door bleven zeuren over de budgetlimieten die nog altijd niet goed presteren. AlphaTauri, Williams en Haas zijn bijvoorbeeld nog altijd waar ze eerder ook al stonden, er is eigenlijk weinig veranderd', ziet Windsor. 'Het gaat om het idee dat de Formule 1 geld lijkt te besparen, maar zolang ze belachelijk grote motorhomes in de paddock hebben staan, en zolang de coureurs en de ingenieurs de salarissen krijgen die ze krijgen, heeft het weinig verschil gemaakt. Wat mij betreft is het budgetplafond er meer voor de bühne, en hadden we het nooit moeten hebben.'
Lees ook
Wolff over budgetplafond: 'Ik geloof niet dat we beperkt worden'
Weinig kansen voor middenveldteams: 'Politieke veranderingen nodig om de top drie te bedreigen'
Oude sprintformat niet altijd eerlijk
Sinds de introductie van de sprintraces hebben er zes Grands Prix plaatsgevonden die werden voorafgegaan door een sprintrace. 'Ik ben geen fan van het sprintweekend', opent Windsor. 'We zagen wat er in Brazilië gebeurde (in 2022, red.), toen Red Bull fout zat met de afstelling. De rijhoogtes waren verkeerd, maar ze konden er niks meer mee doen omdat de auto in parc fermé was vanaf vrijdag. Je zou kunnen zeggen dat dat goed is voor de Formule 1, omdat Mercedes (verrassend, red.) won, en Red Bull niet. Maar dat is zo kunstmatig, daar houd ik niet van. Ik wil altijd de snelste coureur en de snelste auto de race zien winnen. Het maakt me niet uit of dezelfde coureur dan alle races wint, zolang het maar een terechte uitslag is.'
Windsor beseft wel dat met name veel nieuwe fans het niet met hem eens zijn, en liever meer spektakel zien. 'Ik weet dat er veel mensen zijn die van verandering houden en er zijn waarschijnlijk meer dan een miljoen mensen die denken dat Red Bull al te veel races heeft gewonnen, en hopen dat het sprintweekend een overwinning oplevert voor Mercedes of Aston Martin of Ferrari', denkt Windsor. 'Dat kan ook zomaar gebeuren, want we hebben al gezien hoe een team als Red Bull de dupe kan worden van zo'n sprintweekend. Dan kan Red Bull wel zeggen dat ze ervan geleerd hebben en dat ze dit niet opnieuw gaat overkomen, maar er kan zomaar iets anders zijn waardoor het niet loopt zoals het hoort.'
Bang is Windsor niet dat de zaterdagrace al veel weggeeft over wie snel is op de zondag, maar hij kon toch niet genieten van de korte races op de zaterdagen: 'Ik ben altijd een beetje nerveus voor sprintraces, want ik houd er niet van als een snelle coureur in een snelle auto wordt uitgeschakeld in de eerste bocht van een sprintrace door iemand die een goede start heeft en vervolgens zijn rempunt mist. De hele Grand Prix wordt dan om zeep geholpen', refereert Windsor aan het oude weekendformat, waarbij de coureurs op zondag startten op dezelfde posities als waarin ze de sprintrace beëindigden. De 71-jarige analist is dus blij ermee dat beide races nu een aparte kwalificatiesessie hebben, waardoor een coureur niet meteen zijn race op zondag vanaf een lagere startpositie moet aanvangen als hij op zaterdag tegenslag kent.
Door: Mark Hanselman (Twitter: @MarkHanselmanF1)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties