Het legendarische Williams domineerde in de jaren tachtig en negentig regelmatig in de Formule 1, maar de afgelopen vijftien jaar zijn uitermate moeizaam geweest voor het team uit Grove. Met uitzondering van een overwinning van Pastor Maldonado in Spanje, elf jaar geleden, heeft Williams niet veel feestjes kunnen vieren. Dit jaar trok het James Vowles aan als nieuwe teambaas. De van Mercedes afkomstige teambaas toont zich ambitieus, maar denkt dat de top drie bij de constructeurs ook de komende jaren onhaalbaar blijft, tenzij er regelveranderingen worden doorgevoerd in de Formule 1.
Vowles is ondanks zijn jonge leeftijd al lang aanwezig in de Formule 1. De 43-jarige is sinds 2001 werkzaam in de Formule 1, eerst bij British American Racing (BAR), en is altijd bij datzelfde team gebleven ondanks overnames door eerst Honda, en later Brawn GP en Mercedes. Aan het begin van dit jaar maakte de Brit de overstap naar Williams en is hij ondanks zijn enorme ervaring nu de jongste teambaas in de Formule 1. Waar Vowles bij Mercedes werkzaam was voor een topteam met alle mogelijke middelen, heeft Williams heel magere jaren achter de rug, ondanks haar rijke historie.
De Williams-teambaas heeft zijn ambitie van Mercedes naar Williams meegenomen, maar is ook realistisch in het feit dat Williams tijd nodig heeft om weer een topteam te worden. 'Een realistische stap voor deze organisatie is om te zorgen dat we elk jaar een stap vooruit zetten, en niet weer opnieuw terugzakken, dus dat is het eerste doel', zegt Vowles tegenover Formula 1.com. Het tweede doel is dat we moeten bepalen hoeveel tijd we nodig hebben om richting een zesde, vijfde, of vierde positie te gaan bij de constructeurs.'
Onder het huidige reglement ziet Vowles weinig kansen om de top drie binnen te dringen. 'Daarna hebben we politieke veranderingen nodig om andere teams de gelegenheid te geven om het gevecht met de top drie aan te kunnen gaan.' Eén probleem waar Williams mee te maken heeft, is dat het niet over eenzelfde infrastructuur beschikt als de topteams. Het investeren in infrastructuur valt binnen het budgetplafond, dus kan Williams niet zomaar over dezelfde middelen beschikken als topteams, zelfs als het genoeg financiële middelen heeft.
Vacature voor technisch directeur
Een van de uitdagingen die Vowles de komende maanden zal hebben is het vinden van een nieuwe technisch directeur. Sinds het vertrek van François-Xavier Demaison afgelopen december heeft Williams nog geen permanente vervanger gevonden. Vowles hoopt binnen Williams een geschikte kandidaat te vinden. 'Ik geloof dat we enkele geweldige individuen hebben binnen onze organisatie die er klaar voor zijn om technisch directeur te worden. Het gaat sowieso niet iemand van buiten onze sport zijn, maar iemand met Formule 1-ervaring.
Een nieuwe technische directeur lijkt in ieder geval een solide startpunt te hebben om verder te ontwikkelen. Williams eindigde afgelopen jaar als laatste bij de constructeurs, en staat ook in 2023 op de laatste plek, maar het team heeft regelmatig aan weten te tonen dat de auto wel competitief is. Zo kwalificeerde Alexander Albon zich afgelopen race als achtste en reed hij zesde voor hij uitviel. Er lijken dus kansen te liggen om flink wat punten te pakken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties