Jean-Eric Vergne heeft de E-Prix van Rome op zijn naam weten te schrijven. De race begon achter de safety car vanwege de verraderlijke weersomstandigheden. Sam Bird en Mitch Evans sluiten het podium van de derde ronde van de Formule E af. Ook leek er even een negatieve hoofdrol voor Nyck de Vries te zijn, hij tikte namelijk zijn teamgenoot Stoffel Vandoorne aan, maar die was op dat moment al aan het spinnen.
Toen de race eenmaal écht van start ging, ging het al snel fout voor Vandoorne en André Lotterer. De laatste probeerde de Mercedes-coureur in te halen, maar het gat was te klein. Lotterer ging dan ook wel laat voor de manoeuvre, want Vandoorne zat al zowat in de bocht. De twee zakten uiteindelijk weg in het veld na het incident. Lotterer kreeg vervolgens vijf seconden straf voor zijn poging om zijn Belgische collega in te halen.
Alexander Sims viel kort na de mislukte poging van de Porsche-coureur stil met zijn BMW. Landgenoot Oliver Rowland, die na het incident eerste lag, kreeg ook nog een drive-through penalty. Hij gebruikte volgens de wedstrijdleiding teveel energie met zijn Nissan. Daardoor pakte Lucas di Grassi de leiding, vlak voor Vergne.
Gevecht voor de leiding
Het gevecht voor de leiding van de race ging door en Vergne besloot als eerste 'attack mode' te activeren om sneller te zijn. Daardoor zakte hij eerst wel weg naar plaats vijf, maar herpakte de tweede plaats achter Di Grassi nadat ook Robin Frijns en De Vries attack mode activeerden. De Audi-coureur ging een ronde later van zijn lijn af om attack mode te activeren en zakte terug naar plaats vier.
Maar lang had de Braziliaan niet nodig om terug te komen naar de tweede plaats. Na een agressieve inhaalpoging op Frijns kwam hij terecht op de tweede plek. De Vries haalde daardoor ook zijn landgenoot in. Vergne, inmiddels al een tijdje zonder attack mode, reed door het duel weg, maar ging al snel over op zijn tweede mogelijkheid om het te activeren. Hij zakte naar plek drie. Di Grassi nam die mogelijkheid ook en verloor de leiding aan De Vries. De Nederlander moest nog wel zijn tweede mogelijkheid voor attack mode nemen.
Vergne was erg snel onderweg en nam de leiding over van De Vries die vlak daarna ook attack mode activeerde met zijn Mercedes. Daardoor zakte hij naar plek drie, maar de Fries had de meeste minuten van de snelheidsboost over. Vergne had nog maar één minuut en Di Grassi twee, de Mercedes-coureur had de volle vier minuten.
Vergne en Di Grassi, werkzaam voor respectievelijk DS Techeetah en Audi, lagen nu zonder attack mode eerste en tweede. De Vries moest nu jagen met zijn twee minuten aan attack mode resterend. Ook Bird met zijn Jaguar was aan het jagen. Di Grassi kreeg toen te horen dat zijn manoeuvre op De Vries zou worden onderzocht. Ook de tweede Nederlander werd namelijk op agressieve wijze ingehaald door de oud Formule 1-coureur.
De Vries tikt spinnende teamgenoot aan
In de tussentijd leken de Jaguars van Bird en Evans bezig met een missie te zijn. Zo haalde de twee allebei De Vries in en lagen ze nu respectievelijk derde en vierde. Evans had na de actie op de Mercedes-coureur zelfs nog twee minuten attack mode over. Ook Vandoorne ging voorbij aan zijn Mercedes-teamgenoot, maar lang kon hij niet profiteren van zijn gewonnen positie.
De Belg crashte een ronde later namelijk hard, waardoor De Vries hem van achteren nog aantikte en utiviel. Daarvoor viel Di Grassi ook nog eens stil. Zo werd de E-Prix op spectaculaire wijze afgesloten, die uiteindelijk achter de safety car zou worden beëindigd. Vergne wint, Bird en Evans pakten voor Jaguar een dubbel podium. Frijns werd uiteindelijk vierde.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties