Formule E-seizoen 2023: ook voor petrolheads hét moment om in te stappen Formule E
Formule E

Formule E-seizoen 2023: ook voor petrolheads hét moment om in te stappen

Formule E-seizoen 2023: ook voor petrolheads hét moment om in te stappen

De Formule E begint in 2023 aan haar negende seizoen. De grootste elektrische raceklasse heeft een wat suf stigma, maar vergis je niet: aankomend seizoen kan daar zomaar verandering in komen. De gloednieuwe Formula E Gen3-bolides zullen ingezet worden, en dat brengt spanning met zich mee. Ondanks het vertrek van Nyck de Vries heeft Nederland met Robin Frijns daarnaast nog steeds een reden om vaderlandslievend voor de buis te hangen, al helemaal als je op het F1-seizoen wacht. Wat je dit jaar te wachten staat? F1Maximaal.nl neemt je mee.

Om meteen maar even met de deur in huis te vallen, richten we ons eerst op die nieuwe Gen3-bolides die dit jaar ingezet gaan worden. De Formule E leeft al jaren toe naar dit moment, want de elektrische bolides waarin men racet, zijn sneller, lichter, krachtiger en ogen ook wat agressiever. De bolides zijn namelijk gebouwd als een soort straaljager, met een extreem puntige voorkant. Daarmee wijkt het af van haar conventionelere ontwerp dat in de Gen2-generatie gebruikt werd. De stap van Gen1 naar Gen2 resulteerde al in bijna twee keer zoveel energiecapaciteit, ondanks dat het gewicht en de grootte van de batterij nauwlijks veranderden.

In de overstap naar Gen3 vinden er enorme wijzigingen plaats, aan de voorkant én de achterkant. De Gen3 heeft namelijk bij beide wielassen elektrische motoren zitten. Die aan de achterkant genereert maar liefst 350kW (470 pk), wat de topsnelheid van de auto's op ongeveer 320 kilometer per uur legt. Aan de voorkant zit een kleinere motor met 250kW aan output, maar welke een potentiële output van 600kW kan halen mits de coureur effectief omgaat met het gaspedaal. Deze motor aan de voorkant zet kinetische energie namelijk om in elektrische energie wanneer een coureur van zijn gas gaat, spreekwoordelijk dan.

De eerste kiekjes van de Formule E-wintertests in Valencia. Opvallend is het futuristische uiterlijk. (Foto: Formula E)
De eerste kiekjes van de Formule E-wintertests in Valencia. Opvallend is het futuristische uiterlijk. (Foto: Formula E)

Ondanks die extra motor is de Gen3-auto 60 kilogram lichter dan de vorige generatie, deels te verklaren door het feit dat de batterij kleiner is. Dat die batterij kleiner is, heeft alles te maken met het feit dat die transitie van kinetische energie naar elektrische energie aan de voorkant van de bolide zo sterk is. Daardoor hebben de fabrikanten minder batterijcellen nodig; zo'n 40 procent van de gebruikte energie wordt opgewekt tijdens de race in de nieuwe auto's. Bij de Gen2-bolides was dat zo'n 25 procent. Een flinke stap, dus.

Ook verdwijnen de achterremmen, wat betekent dat coureurs zullen moeten vertrouwen op de weerstand die de motor bij de achteras genereert wanneer deze energie terugwint. De voorvleugel is groter en gecompliceerder, de achtervleugel is kleiner, maar heeft ook twee vinnen gekregen. Al met al gaan de coureurs er wat betreft downforce op vooruit. Omdat de batterij kleiner is, is de wielbasis dat ook. Daardoor zijn de bolides wendbaarder, en dat zou het racen ten goede kunnen komen.

Fanboost verdwijnt en dat is maar goed ook

Met de introductie van de nieuwe bolides heeft de Formule E ook besloten om enkele reglementaire wijzigingen door te voeren. Zo is de fanboost verdwenen, en dat is maar goed ook. Tot 2022 konden fans stemmen op een coureur, en die coureur had gedurende de race tijdelijk meer vermogen tot zijn beschikking wanneer hij een van de populairdere rijders was. Racen moet geen interactieve spelshow zijn, maar een sport. Door de fanboost van tafel te vegen gaat de Formule E de goede richting op, namelijk naar het niet-artificiële.

Wel komt er een aspect bij wat de races interessanter kan maken. De Formule E wil later in het seizoen 'Attack Charges' introduceren. Dit zijn pitstops waarin de batterijen pijlsnel opgeladen worden. Zo'n pitstop wordt gecombineerd met het huidige aanvalsmodusformat. Na de pitstop, die zo'n 30 seconden zal duren, krijgen coureurs een tijdelijke boost in performance.

Tenslotte is er ook aan het raceformat gesleuteld. Races worden in 2023 weer verreden over een bepaald aantal ronden, in plaats van een bepaald tijdsframe. Wanneer er een safety car (of full course yellow) aan te pas komt, worden de extra ronden er aan het einde gewoon bij opgeteld. O ja: ook moeten de teams tijdens minstens twee vrije trainingen rookies inzetten, net zoals in de Formule 1.

Meer beelden van de Valencia wintertests. (Foto: Formula E)
Meer beelden van de Valencia wintertests. (Foto: Formula E)

Zonder de Vries altijd Frijns nog

De Formule E is een wereldkampioen armer nu De Vries zich bij AlphaTauri aangesloten heeft, maar de klasse kent nog steeds zeer kundige coureurs. Bij DS Penske vinden we Stoffel Vandoorne en Jean-Éric Vergne terug. De een bekend als oud McLaren-coureur en Mercedes-reservecoureur, de ander afkomstig uit het juniorenprogramma van Red Bull, en tweevoudig Formule E-wereldkampioen.

Bij ABT CUPRA vinden we natuurlijk Robin Frijns terug, terwijl de Zwitserse Edoardo Mortara (Maserati MSG Racing) ook al enige tijd meedraait. Mahindra Racing bestaat eveneens uit twee ervaren mannen, met Oliver Rowland die het in 2023 opneemt tegen enkelvoudig Formule E-kampioen Lucas di Grassi.

Mitch Evans, in 2022 als tweede geëindigd, zal bij Jaguar TCS Racing vermoedelijk het voortouw nemen, hoewel Sam Bird ook zeker geen onbekende naam is. TAG Heuer Porsche heeft tevens een oud Formule 1-coureur onder de gelederen in de vorm van Pascal Wehrlein, hoewel hij het niet makkelijk gaat krijgen tegen enkelvoudig Formule E-kampioen António Félix da Costa. Kortom, veel ervaring en veel kwaliteit.

Ook Antonio Felix da Costa is er weer bij. (Foto: Formula E)
Ook Antonio Felix da Costa is er weer bij. (Foto: Formula E)

Mercedes vertrekt en McLaren treedt toe

Het Formule E-team van Mercedes heeft het in de drie jaar dat ze deelnamen zeer verdienstelijk gedaan, maar het programma was voor Daimler niet aantrekkelijk genoeg. De komst van de Gen3-bolides was voor de Duitsers hét moment om zich terug te trekken, ondanks dat ze in seizoenen 2020-21 en 2021-22 de coureurs- en constructeurstitels wonen. Het team is opgekocht door McLaren, dat dus toetreedt.

Daarnaast heeft de Formule E er een Italiaanse fabrikant bij in de vorm van Maserati. Op 10 januari 2022 kondigde het automerk haar deelname aan, en dit doen ze via een meerjarige samenwerking met ROKit Venturi Racing. Leuk feitje: dit is de eerste keer dat Maserati als constructeur aan de slag gaat in de autosport sinds het vertrek uit de Formule 1 in de jaren '50.

Nissan heeft het e.dams-team volledig overgenomen, en gaat door als het Nissan Formule E-team, terwijl een van Audi's oude partners, ABT Sportsline, onder de naam Team ABT (en met elektrische Mahindra aandrijvingen) terugkeert naar de Formule E. Tenslotte kondigden DS en Techeetah een einde aan aan de samenwerking. DS gaat in 2023 verder met Penske, terwijl Techeetah het 2023-seizoen gaat missen. Wel mikken ze op een terugkeer in 2024.

Team Startnummer - coureur Startnummer - coureur
DS Penske 1 - Stoffel Vandoorne 25 - Jean-Éric Vergne
NIO 333 Racing 3 - Sérgio Sette Camara 33 - Dan Ticktum
ABT CUPRA Formula E Team 4- Robin Frijns 51 - Nico Müller
Neom McLaren Formula E Team 5 - Jake Hughes 58 - René Rast
Maserati MSG Racing 7 - Maximilian Günther 48 - Edoardo Mortara
Mahindra Racing 8 - Oliver Rowland 11 - Lucas di Grassi
Jaguar TCS Racing 9 - Mitch Evans 10 - Sam Bird
TAG Heuer Porsche Formula E Team 13 - António Félix da Costa 94 - Pascal Wehrlein
Envision Racing 16 - Sébastien Buemi 37 - Nick Cassidy
Nissan Formula E Team 17 - Norman Nato 23 - Sacha Fenestraz
Avalanche Andretti Formula E 27 - Jake Dennis 36 - André Lotterer

Wat er uit de Formule E-wintertests gekomen is

Het Formule E-seizoen staat op het punt om te beginnen, en voorafgaand aan die eerste race heeft men uiteraard getest. Dit gebeurde in Valencia, waar de coureurs dus de nieuwe generatie bolides aan de tand voelden. In vijf testdagen weden er 5.128 ronden verreden, met een totale afgelegde afstand van 17.300 kilometer. De snelste rondetijd lag een halve seconde lager dan de snelste rondetijd die op datzelfde testcircuit ooit neergezet is met de Gen2-bolides.

'Maximilian Günther is al sneller gegaan dan de snelste ronde die we hier vorig jaar reden', liet Mortara volgens de officiële website van de Formule E optekenen gedurende de testweek. 'We kunnen een nog groter verschil verwachten, maar dat verschil groeit pas naarmate wij de auto naar de hand kunnen zetten. In essentie is de auto veel efficiënter.'

Ook Felix da Costa was enthousiast naar aanleiding van de eerste 2023-meters: 'Leuk om zo'n nieuwe auto in de handen te krijgen. Qua vermogen is het een enorme stap, en de auto is lichter. Daar kijk je als coureur altijd naar uit - een auto die meer snelheid heeft, en minder gewicht. Nu we ook voorin een motor hebben liggen zijn de auto's bijzonder efficiënt. 40 procent van het vermogen wordt tijdens de race gegenereerd. Dat is niet alleen technologisch een grote stap voorwaarts, maar ook nog eens erg leuk voor de rijders.'

Wat vindt u van de Gen3-bolides? Ze zijn iets hoekiger dan de voorganger. (Foto: Formula E)
Wat vindt u van de Gen3-bolides? Ze zijn iets hoekiger dan de voorganger. (Foto: Formula E)

Nog geen Formule 1? Dan maar Formule E

Waarom specifiek dit het moment is voor échte petrolheads om de Formule E weer eens een kans te geven? De auto's worden sneller en efficiënter, en de teams zullen cruciale onderdelen, zoals de remmen, beter kunnen managen. Combineer dit met de lichtere, kleinere auto's, en het zal minder een botsautoshow worden, en meer een sport waarin racevernuft doorslaggevend kan zijn. Nee, van het hoge toontje dat de bolides produceren zijn we als kijkers niet af, maar de auto ziet er wel aantrekkelijker uit.

Voordat de Gen3-auto's geïntroduceerd werden, was de klasse en potentie van de Formule E al regelmatig zichtbaar. Met de diverse stappen in de juiste richting - vanuit het perspectief van een purist dan - met meer vermogen, minder gewicht, beter controleerbare bolides en een rijderspool bomvol talent, kan het bijna niet anders dan dat de Formule E qua kwaliteit alleen nog maar gaat groeien.

Al klaar voor het Formule 1-seizoen? Met u heel veel andere Nederlanders, maar tot begin maart is het op een houtje bijten. Al bent u geen fan van de Formule E, u kunt het net zo goed 's weekends toch een kans geven. 14 januari trapt men het seizoen af in Mexico-Stad, om vervolgens Saoedi-Arabië (27 en 28 januari), India (11 februari) en Zuid-Afrika (25 februari) aan te doen, nog voordat het F1-seizoen begint. Dat zijn in ieder geval vier gevulde weekenden. Weekenden, ja, want met het toernooiformat is ook de kwalificatie op zaterdag intrigerend om te zien.

Poll

Gaat u de seizoensopener van de Formule E kijken?

Wat verwacht u van het nieuwe Formule E-seizoen? Laat het weten in de comments!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws